Det verkar luta åt vi kommer få ha ett glapp på 2 till 3 månader innan vi får tillträde till nya bostaden. Hur hade ni investerat pengarna under denna tiden.

Santander har tex 2.6 procent ränta men Max 5 miljoner då måste man krångla med att splitta pengarna mellan mig och sambon och öppna varsitt konto.

Depåkonto och räntebärande fond. Finns risk inblandat och Courtage

Isk med samma räntebärande fond, schablonsskatten blir dock ingen lek.

Hur har ni gjort

T Taxture skrev:
Sbab har ju fastränte 3månader

[länk]
Kan inte binda pengarna, måste vara fria uttag och då verkar Santander ovan vara bättre. Men som sagt enbart 5 miljoner kronor

På den korta tidshorisonten skulle jag iaf inte välja annan placering än på ett räntekonto……
Sen gäller det väl bara att matcha bankerna mot varandra?

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Att sätta allt på exempelvis SBAB borde vara tämligen riskfritt men vill du riktigt safea får du krångla och dela upp summan i miljonslattar på olika institut för att säkerställa att du kan nyttja den statliga insättningsgarantin. Fast detta har du garanterat koll på.

Om det sen är värt besväret....

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att sätta allt på exempelvis SBAB borde vara tämligen riskfritt men vill du riktigt safea får du krångla och dela upp summan i miljonslattar på olika institut för att säkerställa att du kan nyttja den statliga insättningsgarantin. Fast detta har du garanterat koll på.

Om det sen är värt besväret....
Ja det är ingen risk jag kommer göra. Orkar jag inte slatta med 5 miljoner kommer jag inte orkar slatta med 1 miljon 😅

T Taxture skrev:
På den korta tidshorisonten skulle jag iaf inte välja annan placering än på ett räntekonto……
Sen gäller det väl bara att matcha bankerna mot varandra?
Räntebärande papper är ju nära noll risk tex

https://www.di.se/fonder/seb-frn-fond-4325586/

Alfredo Alfredo skrev:
Att sätta allt på exempelvis SBAB borde vara tämligen riskfritt men vill du riktigt safea får du krångla och dela upp summan i miljonslattar på olika institut för att säkerställa att du kan nyttja den statliga insättningsgarntin
Finns det inte ett undantag som medger att man kan ansöka om mer än 1050000kr i insättningsgaranti vid sånna här situationer?

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Finns det inte ett undantag som medger att man kan ansöka om mer än 1050000kr i insättningsgaranti vid sånna här situationer?
Knappast. Varför tror du att SBAB kommer gå under inom två månader?

Förövrigt så skulle jag aldrig lägga pengarna någon annanstans än sparkonto med så tidshorisont.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
A Arseface skrev:
Varför tror du att SBAB kommer gå under inom två månader?
Det tror jag verkligen inte, men eftersom man kan få utökad insättningsgaranti vid sånna här situationer vid bostadsförsäljningar skulle jag söka det för säkerhets skull eftersom det inte torde kosta nått extra.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det finns det tydligen. Jag hade ingen aning. Från:

https://www.riksgalden.se/sv/var-ve...antin/fragor-och-svar-om-insattningsgarantin/

Text om insättningsgarantin: ersättning upp till 1 050 000 kr, möjligt tillägg upp till 5 miljoner kr vid specifika livshändelser, t.ex. bostadsförsäljning.

Det verkar som att man inte behöver göra något speciellt för att få detta skydd om jag tolkar texten rätt. Kände dock inte ens till att skyddet kunde vara större än 1050 tkr innan @fribygg skrev det så lita inte på vad jag skriver om detta.

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
A Arseface skrev:
Varför tror du att SBAB kommer gå under inom två månader?
Varför tror du att någon tror det??? Naturligtvis är detta extremt osannolikt att något sådant ska hända. Det är rätt osannolikt att mitt hus brinner ner också men jag har ändå en hemförsäkring.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Räntebärande papper är ju nära noll risk tex

[länk]
Ett varsitt räntebärande sparkonto med utökad insättningsgaranti pga bostadsförsäljning är ännu lägre risk, det går nog att få fem mille var i ert fall.

Varför handlar tråden nu om insättningsgaranti. helt ointressant.

• Gilla
larssonson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du att någon tror det??? Naturligtvis är detta extremt osannolikt att något sådant ska hända. Det är rätt osannolikt att mitt hus brinner ner också men jag har ändå en hemförsäkring.
Det är garanterat större sannolikhet att ditt hus börjar brinna än att svenska staten fallerar…

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.