13 926 läst ·
157 svar
14k läst
157 svar
Depåkonto eller ISK eller sparkonto för försäljningspengar bostad
Renoverare
· Stockholm
· 20 357 inlägg
Det verkar luta åt vi kommer få ha ett glapp på 2 till 3 månader innan vi får tillträde till nya bostaden. Hur hade ni investerat pengarna under denna tiden.
Santander har tex 2.6 procent ränta men Max 5 miljoner då måste man krångla med att splitta pengarna mellan mig och sambon och öppna varsitt konto.
Depåkonto och räntebärande fond. Finns risk inblandat och Courtage
Isk med samma räntebärande fond, schablonsskatten blir dock ingen lek.
Hur har ni gjort
Santander har tex 2.6 procent ränta men Max 5 miljoner då måste man krångla med att splitta pengarna mellan mig och sambon och öppna varsitt konto.
Depåkonto och räntebärande fond. Finns risk inblandat och Courtage
Isk med samma räntebärande fond, schablonsskatten blir dock ingen lek.
Hur har ni gjort
Renoverare
· Stockholm
· 20 357 inlägg
Att sätta allt på exempelvis SBAB borde vara tämligen riskfritt men vill du riktigt safea får du krångla och dela upp summan i miljonslattar på olika institut för att säkerställa att du kan nyttja den statliga insättningsgarantin. Fast detta har du garanterat koll på.
Om det sen är värt besväret....
Renoverare
· Stockholm
· 20 357 inlägg
Ja det är ingen risk jag kommer göra. Orkar jag inte slatta med 5 miljoner kommer jag inte orkar slatta med 1 miljon 😅Alfredo skrev:
Att sätta allt på exempelvis SBAB borde vara tämligen riskfritt men vill du riktigt safea får du krångla och dela upp summan i miljonslattar på olika institut för att säkerställa att du kan nyttja den statliga insättningsgarantin. Fast detta har du garanterat koll på.
Renoverare
· Stockholm
· 20 357 inlägg
Räntebärande papper är ju nära noll risk texT Taxture skrev:
https://www.di.se/fonder/seb-frn-fond-4325586/
Finns det inte ett undantag som medger att man kan ansöka om mer än 1050000kr i insättningsgaranti vid sånna här situationer?Alfredo skrev:
Knappast. Varför tror du att SBAB kommer gå under inom två månader?F fribygg skrev:
Förövrigt så skulle jag aldrig lägga pengarna någon annanstans än sparkonto med så tidshorisont.
Det finns det tydligen. Jag hade ingen aning. Från:F fribygg skrev:
https://www.riksgalden.se/sv/var-ve...antin/fragor-och-svar-om-insattningsgarantin/
Det verkar som att man inte behöver göra något speciellt för att få detta skydd om jag tolkar texten rätt. Kände dock inte ens till att skyddet kunde vara större än 1050 tkr innan @fribygg skrev det så lita inte på vad jag skriver om detta.
Renoverare
· Stockholm
· 20 357 inlägg
Varför handlar tråden nu om insättningsgaranti. helt ointressant.
Det är garanterat större sannolikhet att ditt hus börjar brinna än att svenska staten fallerar…Alfredo skrev: