Kom att titta på luftledningen som går i i vår sommarstuga. Tycker det ser ut som om två av kablarna är oisolerade när de går in i "metallpipen". Är det ok? Eller är det risk för kortslutning? Vem ansvarar för den om det skall fixas? Husägaren eller Eon?

• PXL_20260515_065708406.MP.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
surris
O Oscar60 skrev:
Kom att titta på luftledningen som går i i vår sommarstuga. Tycker det ser ut som om två av kablarna är oisolerade när de går in i "metallpipen". Är det ok? Eller är det risk för kortslutning? Vem ansvarar för den om det skall fixas? Husägaren eller Eon?
Vart sitter elmätaren? Det innan är elnätsbolaget och efter fastighetsägaren

surris surris skrev:
Vart sitter elmätaren? Det innan är elnätsbolaget och efter fastighetsägaren
Det är innnan elmätaren, mätaren sitter inne. Men är det någon risk som det ser ut nu?

surris
O Oscar60 skrev:
Det är innnan elmätaren, mätaren sitter inne. Men är det någon risk som det ser ut nu?
Lämnar över det svaret till någon kraftelektriker härinne

Är inte "metalldelen" av porslin?

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Är inte "metalldelen" av porslin?
Den är av porslin så ingen fara, denna hade förövrigt en benämning som idag inte går an men anspelade på välutrustade afrikaner.😆 Har för mig att det var blanktråd där den gick in i porslinet i huset jag växte upp i som barn så allt är nog som det ska.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Den är av porslin så ingen fara, denna hade förövrigt en benämning som idag inte går an men anspelade på välutrustade afrikaner.😆 Har för mig att det var blanktråd där den gick in i porslinet i huset jag växte upp i som barn så allt är nog som det ska.
Då tackar jag för info, i princip kan jag alltså ta det lugnt.
Frågan är dock om man törs behålla den här gamla installationen med kabel från ytterväggen ner till elmätaren som är från tidigt 1940 tal. Vi funderar på att installera elbilsladdare och då kan man ju kanske räkna med en högre ström under längre tid. Är det någon risk med gammalt kablage eller skall man ta smällen och dra ny kabel och låta flytta elmätaren.

Det är väl bara en tidsfråga innan elverket kommer och gräver ner kabeln ändå, luftledningarna är på väg bort

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tja.
Har jobbat en hel del med detta. Förts om metall röret och som tidigare svarat så år det en porslins näsa med 4 hål i som är till för att isolera genom väggen. När det gäller sommarbostad så var det vanligt att montera först en säkringslåda precis där kablarna kommer igenom väggen och där efter ned till mätare. Här kommer kruxet.
Eons ansvar slutar vid säkringarna på vinden för de menar på att det är huvudsäkringarna för din anläggning. Angående att börja använda elbilsladdare så skulle jag kontakta en elektriker som besiktar anläggningen för att vara säker. Går tyvärr inte vara gissa sig till.
MVH.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Engdahls skrev:
Tja.
Har jobbat en hel del med detta. Förts om metall röret och som tidigare svarat så år det en porslins näsa med 4 hål i som är till för att isolera genom väggen. När det gäller sommarbostad så var det vanligt att montera först en säkringslåda precis där kablarna kommer igenom väggen och där efter ned till mätare. Här kommer kruxet.
Eons ansvar slutar vid säkringarna på vinden för de menar på att det är huvudsäkringarna för din anläggning. Angående att börja använda elbilsladdare så skulle jag kontakta en elektriker som besiktar anläggningen för att vara säker. Går tyvärr inte vara gissa sig till.
MVH.
Normalt så anses ansvarsgränsen (anslutningspunkten) mellan elnätsbolag och kund vara där inkommande elledning först ansluter. Detta kan vara i mätartavlan/mätarskåpet eller vid en separat säkringslåda. Tidigare har man vid luftledningar som i detta fallet ansett att denna punkt är vid klämmorna som du fotograferat, dvs ledningarna samt näsan genom väggen är kundens, men jag vill minnas att man ruckat på detta på senare år.

Mitt förslag till TS är att flytta ut mätaren till ett mätarskåp. Så kommer sista biten ledning från sista stolpen till förläggas i marken istället. Du kan i teorin vänta så kan det vara så att E.ON ombesörjer det åt dig i samband med en reinvestering i området men det kan dröja.

Det är egentligen inget generellt fel på luftledningar som teknik då de har sina fördelar men markförlagda kablar är att föredra.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Oscar60 skrev:
Luftledningen heter alus och den är enkelisolerad (ej beröringsskyddad).
När huset byggdes var detta en godkänd installation.
Med dagens krav så är det inte en godkänd installation vilket innebär att man ej bygger med denna lösning idag.

Ofta finns det ett fönster i närheten till där luftlinjen kommer in i huset. Risk finns att någon får för sig att ta på alusen vilket kan innebära livsfara.

Även stor risk att råka komma åt alusen vid renovering av fasaden, exempelvis vid ommålning av fasad.

Jag rekommenderar starkt att byta ut inkommande luftledning till en isolerad kabel.

Elnätsbolaget ansvarar för alusen fram till första avlämningspunkten för er fastighet, detta kan vara en kopplingsplint/ säkringshållare på tidigare stolpe.
Eller så sitter denna punkt på insidan av er fastighet.
Elmätaren kan sitta längre ifrån denna kopplingspunkt.

Ta kontakt med elnätsbolaget för att rådfråga var er avlämningspunkt är för att sedan kunna avgöra om det är ni som fastighetsägare eller elnätsbolaget som kommer behöva bekosta uppdraget!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Oscar60 skrev:
I sig isolerat utförande hela vägen från luftledning(alus) in genom 'näsan' till låda på insidan med 3st huvudsäkringar, som sedan via kabel går ned till elcentral.
Inte lämpligt att ansluta elbox för ladda elbil pga hög ström över många timmar, vilket frestar på detta gamla utförande av elanläggning.
Ring elfirma så ni får offert på elanläggning som passar att ansluta elbil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.