K Kane skrev:
Snittet av alla topptimmar 06-22 per dag under nov-mar. Mycket bättre än att t.ex. bara ta de 3 värsta timmarna under en månad som vissa elbolag gör.
I stället för att skriva "den timme per dygn" så kunde de ha skrivit "den timme varje dygn" så hade det blivit lite tydligare.

De kunde till och med ha lagt till en mening, typ "Avgiften påverkas av månadens alla dagar."

S Sir Duke skrev:
I stället för att skriva "den timme per dygn" så kunde de ha skrivit "den timme varje dygn" så hade det blivit lite tydligare.

De kunde till och med ha lagt till en mening, typ "Avgiften påverkas av månadens alla dagar."
Upplys dem.

Eon kommer inte räkna medeleffekten över heltimmar utan de kommer räkna den högsta medeleffekten över 4 intilliggande kvartar. Detta gör att man inte kan "effektplanera" och tex starta matlagningen kvart i för att dela upp den på 2 heltimmar.

K Kane skrev:
Upplys dem.
Nja. Om jag ska vara deras kommunikatör så vill jag gärna ha betalt för det. Dessutom kanske jag inte har förstått rätt vad de menar. Det förstår bara de själva. Eller vi får väl åtminstone hoppas att de förstår.

Johanox1 Johanox1 skrev:
Eon kommer inte räkna medeleffekten över heltimmar utan de kommer räkna den högsta medeleffekten över 4 intilliggande kvartar. Detta gör att man inte kan "effektplanera" och tex starta matlagningen kvart i för att dela upp den på 2 heltimmar.
Man får väl pausa lite och smeta ut det på 6 kvartar.

• Haha
AndersS
  • Laddar…
Johanox1 Johanox1 skrev:
Det är nog inte på den detaljnivån du behöver fundera.😉
Däremot kanske inte laga mat med flera plattor och ugn, köra diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, osv, samtidigt.

P
Jag hoppas att Svenska Kraftnät utvärderar resultatet av effektavgifter efter något eller några år så vi får reda på om det hade någon effekt(!).

P pmd skrev:
Jag hoppas att Svenska Kraftnät utvärderar resultatet av effektavgifter efter något eller några år så vi får reda på om det hade någon effekt(!).
Någon effekt (!!!) tror jag säkert vi kommer att se. Frågan är om det blir den avsedda.

Säkerligen kommer många, liksom jag själv, att plocka de lågt hängande frukterna (flytta laddning av bil till lågtaxetid). Därigenom kommer man med all sannolikhet att se en märkbar omfördelning av effektbehov från dag till natt.

Vad jag däremot är orolig för ar om klockslaget för taxeskiftet kommer att leda till synkroniserade effekttoppar som nätet kanske får svårt att hantera. Tänk hela villakvarter fulla med elbilsägare, som alla startar laddningen på slaget kl 21. Nu kanske vi inte har så många elbilar ännu så att detta är ett problem - annat än möjligen i enstaka områden - men det ska bli intressant att se. Om nu nätbolagen kommer att dela med sig av sådan information.

Jag tror också att nätbolagen kommer att justera sina avgiftsmodeller i den mån de inte medför de önskade förändringarna. Förutsatt att inte regeringen får så kalla fötter så att effektavgiften skrotas.

P
H hhallen skrev:
Säkerligen kommer många, liksom jag själv, att plocka de lågt hängande frukterna (flytta laddning av bil till lågtaxetid). Därigenom kommer man med all sannolikhet att se en märkbar omfördelning av effektbehov från dag till natt.
Många? Jag tror att bara de eltaxeöverintresserade kommer att göra så. Men vi får väl se. Jag ser fram mot en utvärdering, men jag tänker inte hålla andan medan jag väntar på den.

Vi brukar alltid plugga in elhybridbilen i vägguttaget direkt när bilen kommer hem. Då är den alltid så mycket laddad som det går nästa gång den ska ut.
Att ladda vid vissa tider är krångligt.
H hhallen skrev:
Jag tror också att nätbolagen kommer att justera sina avgiftsmodeller i den mån de inte medför de önskade förändringarna. Förutsatt att inte regeringen får så kalla fötter så att effektavgiften skrotas.
Jag tvivlar på att effektavgifterna kommer att skrotas. Dels är det ju ett EU-påhitt (och Sverige vill alltid vara "bäst i klassen" på att implementera sådana) och dels är ett avskaffande av effektavgifter knappast något man vinner ett val på.

Fick ett meddelande igår om att nätbolaget kommande höst under några månader ska "Vi förstärker elnätet genom att gräva ned ny kabel i marken. ...... Vi möjliggör även för utökad kapacitet i elnätet".
Visst kan det som kortsiktig nödlösning användas olika effektavgifter, men är ingen framtida lösning.

Så mera av proaktiv utveckling än reaktivt agerande! för ett framtida bättre elnät.😉

P pmd skrev:
Många? Jag tror att bara de eltaxeöverintresserade kommer att göra så. Men vi får väl se. Jag ser fram mot en utvärdering, men jag tänker inte hålla andan medan jag väntar på den.
"Eltaxeöverintresserade"? Något för nästa upplaga av SAOL kanske? 😂
Nej du, om priset för att ladda bilen på dagtid är över tusen spänn i månaden så tror jag nog det är fler än de "överintresserade" som plockar den frukten.

Flera nätbolag har effektavgift på en bra bit över 100 kr/kW, och en del bolag tar bara den enskilt högsta timmen under månaden. Och en laddbox av standardtyp ger 11 kW. Så man kommer att hamna 11 kW över grundförbrukningen om man laddar sin bil vid "fel" tidpunkt på dygnet.
P pmd skrev:
Vi brukar alltid plugga in elhybridbilen i vägguttaget direkt när bilen kommer hem. Då är den alltid så mycket laddad som det går nästa gång den ska ut.
Att ladda vid vissa tider är krångligt.
"Krångligt"? Nog för att dagens yngre svenskar är söndercurlade och hjälplösa, men detta tar nästan priset.

För mig tog det en minut med laddboxens app. Jag pluggar in sladden när jag kommer hem, men boxen börjar inte ladda förrän vid den inställda tiden.
P pmd skrev:
Jag tvivlar på att effektavgifterna kommer att skrotas. Dels är det ju ett EU-påhitt (och Sverige vill alltid vara "bäst i klassen" på att implementera sådana) och dels är ett avskaffande av effektavgifter knappast något man vinner ett val på.
Nej, jag tror inte heller att de kommer att skrotas, vad än tant Busch säger.

Jag fick ett mail idag från EON där de beskriver sin effektdebiterings-modell och hänvisar till sin webb-plats Elnätsavgift med effektavgift men denna information är väldigt oprecis...
Man kan säga att den riktar sig till folk som inte har någon fysik-kännedom...

De skriver om Effektavgift:

Avgiften baseras på den timme per dygn då du i snitt använder mest effekt.
Effektavgift tas ut mellan klockan 06–22. Den är säsongsbaserad och gäller
bara från november till och med mars
.

Såvitt jag kan avläsa så tänker man göra så här:
1) Man mäter bara under tiden 06:00 till 22:00 alla dagar under perioden Nov-Mars.
2) Man letar efter den 4 x 15-minutersperiod inom detta tidsavsnitt där man "i snitt använder mest effekt" vad nu detta kan betyda...

Det är ju en väldigt konstig formulering eftersom effekt är ett ögonblicksvärde...
Man kan ju undra om EON egentligen menar den rullande 60-minutersperiod (i 15 minuters steg) mellan 06 och 22 där energianvändningen är högst?

Dvs man läser av mätaren i början och slutet av denna rullande timme och noterar skillnaden i energi-värdena i början och slutet av "rull-timmarna". Den rullande timme-användningen blir då mätarskillnaden och man letar rätt på den 60-min period som har högsta summan.
Det finns 16 "riktiga" timmar där man skall mäta upp löpande energianvändning på rullande 15 minuters sätt, det ger 64 värden av vilka man plockar ut det hösta värdet och tar det för den dagen.
Sen antar jag att de tänkt sig en avgift per kilowatt-timme, men hur stor den blir har de inte publicerat.

Alternativet skulle ju vara att man letar rätt på högsta effekt under varje 15-min period och summerar dem oavsett hur länge/kort som effekttoppen varar.
Men då har man följande dilemma:
Om man under en av dessa 15 min perioder kopplar in en last på 100 kW under 2 sekunder, blir det då 100 kW som skall användas för alla 900 sekunderna i fönstret? Eller 100kW/900???
Blir ju rätt stor skillnad.

Misstänker att det är kommunikatörer som skriver denna information som antagligen själv inte förstår modellen. Kanske inte ens skillnaden på effekt och energi. Sedan vill de uttrycka sig på ett sätt som gemene man ska förstå. Många vet ju inte vad skillnaden mellan effekt och energi är utan säger bara el.

B Bo Berglund skrev:
Jag fick ett mail idag från EON där de beskriver sin effektdebiterings-modell och hänvisar till sin webb-plats Elnätsavgift med effektavgift men denna information är väldigt oprecis...
Man kan säga att den riktar sig till folk som inte har någon fysik-kännedom...

De skriver om Effektavgift:

Avgiften baseras på den timme per dygn då du i snitt använder mest effekt.
Effektavgift tas ut mellan klockan 06–22. Den är säsongsbaserad och gäller
bara från november till och med mars
.

Såvitt jag kan avläsa så tänker man göra så här:
1) Man mäter bara under tiden 06:00 till 22:00 alla dagar under perioden Nov-Mars.
2) Man letar efter den 4 x 15-minutersperiod inom detta tidsavsnitt där man "i snitt använder mest effekt" vad nu detta kan betyda...

Det är ju en väldigt konstig formulering eftersom effekt är ett ögonblicksvärde...
Man kan ju undra om EON egentligen menar den rullande 60-minutersperiod (i 15 minuters steg) mellan 06 och 22 där energianvändningen är högst?

Dvs man läser av mätaren i början och slutet av denna rullande timme och noterar skillnaden i energi-värdena i början och slutet av "rull-timmarna". Den rullande timme-användningen blir då mätarskillnaden och man letar rätt på den 60-min period som har högsta summan.
Det finns 16 "riktiga" timmar där man skall mäta upp löpande energianvändning på rullande 15 minuters sätt, det ger 64 värden av vilka man plockar ut det hösta värdet och tar det för den dagen.
Sen antar jag att de tänkt sig en avgift per kilowatt-timme, men hur stor den blir har de inte publicerat.

Alternativet skulle ju vara att man letar rätt på högsta effekt under varje 15-min period och summerar dem oavsett hur länge/kort som effekttoppen varar.
Men då har man följande dilemma:
Om man under en av dessa 15 min perioder kopplar in en last på 100 kW under 2 sekunder, blir det då 100 kW som skall användas för alla 900 sekunderna i fönstret? Eller 100kW/900???
Blir ju rätt stor skillnad.
Det finns väl åtminstone inget annat elnätsbolag som utgår från momentan effekt och sedan multiplicerar med 900 eller 3600 sekunder? Utan det är alltid medelvärdet av effekt under beräkningsperioden.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.