8 891 läst ·
174 svar
9k läst
174 svar
Då inför de 12 största elnätsbolagen effektavgift och så funkar den
Verkar som de testat det i olika projekt, finns lite här om det men har inte läst rapporterna men de finns på sidan,W Weimik skrev:
https://energicentrum.gotland.se/projekt-pa-gotland-banar-vag-for-en-ny-sorts-effekttariff/
Ungefär som timpriserna fungerar nu då, alltså att avgifterna sätts timme för timme ett dygn i förväg. Ingen dum tanke. Det hela styrs av AI, så vad skulle kunna gå fel? 😇A AndersS skrev:
Om man förbrukar över 5000kwh per månad så skulle en ny värmepump betala sig på några månader....J Jodenmarck skrev:Jo tyvärr , vattenfall väljer dels att inte sänka avgiften för huvudsäkringen som andra gjort. Sen det lilla överföringsavgiften gör blir inte några större belopp.
Vi har utan elpatroner peakar på 10 kw som det är nu. & elpatroner behövs
Effektavgiften ska bli 105kr/kwh.
Skulle ju vara trevligt att laga mat innan kl 21 utan komma ihåg att slå av värmen.
Men vi har även batteri , så det ska gå att ställa in peakshaving på den.
Lättast blir ju att komplettera med en eller 2 luft luft.
Om elräkningen ändå är på runt 12tusen så blir effektavgiften runt 1000kr...
Dvs 13k
Då skulle vi ha lätt att anpassa oss om vi visste dyraste timmarna ett dygn i förväg och lätt att förstå för de flesta kunderna, dvs en taxa som blir "förutsägbar". För egen del har det ingen betydelse om det är AI eller någon person som manuellt knappar in det har ingen betydelse utifrån kundperspektiv.W Weimik skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Blir det lättare än att veta att det kostar mer mellan exempelvis klockan 7 och 19, varje dag? Istället för att man varje dag ska kolla vad som gäller för morgondagen?A AndersS skrev:
Om AI bestämmer att det är lämpligt med en effektavgift på 500 kr per kWh kl 18-19 skulle jag som kund känna att det är av betydelse.A AndersS skrev:Då skulle vi ha lätt att anpassa oss om vi visste dyraste timmarna ett dygn i förväg och lätt att förstå för de flesta kunderna, dvs en taxa som blir "förutsägbar". För egen del har det ingen betydelse om det är AI eller någon person som manuellt knappar in det har ingen betydelse utifrån kundperspektiv.
Som elnätsbolag skulle jag tycka att det har betydelse om AI sätter ihop en plan som leder till att precis alla kunder flyttar sin förbrukning till en och samma timme.
"Tror" nog att deras planering inte utgår från teoretiska ytterligheter utifrån att nätbolaget verkar ha provat modellen.W Weimik skrev:Om AI bestämmer att det är lämpligt med en effektavgift på 500 kr per kWh kl 18-19 skulle jag som kund känna att det är av betydelse.
Som elnätsbolag skulle jag tycka att det har betydelse om AI sätter ihop en plan som leder till att precis alla kunder flyttar sin förbrukning till en och samma timme.
Men har inte dykt ned i materialet då det inte är de förutsättningar som gäller för våra fastigheter.
3500 kwh blev det nu som värst , men det skulle behövts mer , då kylan blev långdragen.A Alexn72 skrev:
Den typen av vp vi har går väldigt billigt vid normala temperaturer , men riktig låga så kroknar det snabbt & slår av under -17
Då skall elpatroner ta hela lasten.
Att under de förhållanden vi hamnat nu med så dåligt elsystem blir detta inte rimligt.
Jag kan inte ha 20kw elpatroner gå dagtid konstant
Lösningen blir pellets under effektmätning samt de kallaste dagarna, då kan vi dessutom säkra ned , ladda batteriet innan man skiftar till vp övrig tid så har man ström till matlagning, på så vis duckar vi effektmätningen rejält och kanske peakar på 3 kw under mätningstider.
Jag har ett mindre snickeri , så i förlägningen är tanken att jag ska ha en liten pelletspress som jag kan köra sommartid när vi har negativa elpriser.
Då tar man verkligen hand om allt och belastar inga bräckliga system i onödan eftersom elbolagen inte vill köpa strömmen då.
Nu när vi dessutom lever i en tid då risken finns för att elsystem kan hackas och stänga ned , kan batteridriften hålla pelletspannan igång längre än en VP.
Vi har 2 gamla llvp sitter i huset från när det bara hade direktverkande el som uppvärmning.
Vi kör dem som AC sommartid nu.
Blir lite meck och rördragning , men det blir nog okönsligt för svängningar i marknaden när det är klart , kul projekt.
Vi har inte öppen planlösning & de orkar inte.A Alexn72 skrev:
Men visst kan de stötta , det gör de ibland tex för att snabbt få upp tempen i gymmet när vi ska använda det.
Där har vi ju sänkt när det varit som kallast.
Medlem
· Stockholm
· 1 667 inlägg
Jag har också sett att i Finland har de skrotat detta vansinne med att varenda elbolag kan hitta på en alldeles egen modell för den här avgiften och i stället lagstiftat att en och samma regel skall användas av alla bolag Alltså stopp på vilda västern!
Åtminstone detta borde gälla även i Sverige i stället för att köra med total förvirring så att det finns hundra olika sätt att beräkna det på.
Jag har el från EON i vinterbostaden och Vattenfall till sommarstugan och de skall köra helt olika modeller!!!!
Åtminstone detta borde gälla även i Sverige i stället för att köra med total förvirring så att det finns hundra olika sätt att beräkna det på.
Jag har el från EON i vinterbostaden och Vattenfall till sommarstugan och de skall köra helt olika modeller!!!!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Iofs skulle du kanske ha tjänat på effektavgifter om du haft en jämn förbrukning kring 20 kW, men det låter å andra sidan helt galet mycket. Det skulle innebära att du behöver 3x32A säkringar bara för värmen. Det skulle också innebära 480kWh på ett dygn, så 3500 kWh på en månad skulle vara väldigt lågt i det läget.J Jodenmarck skrev:3500 kwh blev det nu som värst , men det skulle behövts mer , då kylan blev långdragen.
Den typen av vp vi har går väldigt billigt vid normala temperaturer , men riktig låga så kroknar det snabbt & slår av under -17
Då skall elpatroner ta hela lasten.
Att under de förhållanden vi hamnat nu med så dåligt elsystem blir detta inte rimligt.
Jag kan inte ha 20kw elpatroner gå dagtid konstant
Även om det det skulle stämma, under en vecka så är det inte effektavgifterna som skulle varit din stora kostnadspost.