Hej,

Har arbetare som kikar på ventilationen i vårt hus. Fick feedback om att en eldosa i badrummet var "olaglig".

Det är en IP54 klassad, 230cm ovanför golv. Problemet som jag ser är att den egentligen bara "danglar" från sladden.

Men iom att den är både IP4X klassad och utanför våtzon 1 (>225cm från golv) så känns det kanske som det är lugnt rent tekniskt? Jag skulle ju såklart kunna fästa den lite bättre med någon slags fog så den sitter mot kaklet.

Vad är det som gäller här?

• Eldosa i badrum som "danglar" från sladd nära taket, monterad ovanför kakel i duschområde, markerad med orange cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

A
Du har rätt. Den är i det oklassade utrymmet ovanför 225 cm över golv. I det utrymmet gäller de vanliga reglerna där elmaterial ska vara anpassade till den yttre påverkan som kan förekomma.

Dosan på bild är alltså ok.

Vad har den för syfte? Det är ju t o m ännu bättre om man kan koppla ur matande ledning dit om den inte används till något.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sätta fast den är en mycket bra idé.
Alternativt få bort kablarna och ta bort den helt.

Den skulle ju gå att byta till en IP65, kanske lite overkill, men en möjlighet i alla fall, om det känns bättre sen.

Men själv skulle jag i första hand kolla om det går att få bort helt, det är ju inte så snyggt.

Tack för hjälpen!

Jag blev även uppringd av en elektriker idag efter jag försökt få tag på en, och även de ansåg att det var lugnt.

Den har inget syfte vad jag vet, det var så när jag flyttade in 7 år sedan och jag har aldrig brytt mig.
Sätta fast den låter rimligt annars, men tänker att jag kan göra själv senare isåfall med någon slags fog för dusch.

Ta bort den låter också som ett bra val, men då behöver jag en elektriker som fixar det.

Så tills vidare får den vara där :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.