15 967 läst ·
116 svar
16k läst
116 svar
Bygglovskrav för odlingstunnel
Problemet med ett sånt förfarande är att någon måste betala för tiden "kommunen" lägger på att granska allt som kommer in. Det är ju inte något som görs av sig själv utan en person måste utföra detta arbete och någon måste betala denne för nedlagd tid.A Abyaby skrev:
Då kommer frågan, vem ska betala denna tid och hur ser man till att det inte kommer in 100 000 ärende varje år som måste hanteras?
Jo, man kopplar en ansökningsavgift till varje ärende som den som har att vinna på ärendet betalar. Denna utformar man så att den är rimlig och betalar för ungefär den tid det tar att hantera ärendet.
För att det inte ska skickas in ärende, byggas snabbt som fan och sen hoppas att inte kommunen klagar så lägger man till att man inte får börja bygga förrän ärendet är hanterat.
Sen kallar man det något logiskt, såsom bygglov...
Jag har ingen önskan att någon ska bli brutalt utslängd på gatan men en förnuftig förändring utan att folk i systemet lider skada hade varit bra.mikethebik skrev:
Byråkrati-Sverige i sin prydno, som också faktiskt när man läser om din situation och andras borde ha vår egen Musk som tar till storsläggan mot dessa dumheter.
Innan vi får denne svenske Musk (jag är frivillig till posten) undrar jag med tanke på hur du bor varför du inte bara smällde upp ditt växthus?
Eller har du någon avundsjuk sur gubbe eller kärring som ställer till andra problem och anmäler allt?
Det finns ingen av mina grannar som är sur på mig vad jag känner till.
Nu är jag inte bevandrad i juridiken för detta. Men tänker på det med jordbruksfastighet, varför måste en odling vara något som klassas som privat verksamhet. Den är ju på fasigheten och den i sig är klassad för sig själv säger dom. Går det att byta namn på jordbruk till odling som det är till en annan form av verksamhet. Vet inte om grönsaksodling faller under jordbruk, men det odlas på marken. Då nästa bra fråga, är det skillnad på att odla spannmål eller grönsakar på mark. oavsett om det finns skydd mot väderoch vind. Bara tankar på om det går att snurra runt det hela.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/J jonaserik skrev:Nu är jag inte bevandrad i juridiken för detta. Men tänker på det med jordbruksfastighet, varför måste en odling vara något som klassas som privat verksamhet. Den är ju på fasigheten och den i sig är klassad för sig själv säger dom. Går det att byta namn på jordbruk till odling som det är till en annan form av verksamhet. Vet inte om grönsaksodling faller under jordbruk, men det odlas på marken. Då nästa bra fråga, är det skillnad på att odla spannmål eller grönsakar på mark. oavsett om det finns skydd mot väderoch vind. Bara tankar på om det går att snurra runt det hela.
I kort så får du bygga bygglovsfritt om det är för att kunna bruka resten av marken.
Är byggnaden istället för en verksamhet som kan anses vara ett självständigt företag så blir byggnaden inte bygglovsbefriad.
Så använder du växthuset för att driva upp plantor att sätta på din jordbruksmark så är det bygglovsfritt.
Använder du växthuset för att driva upp blommor att sälja behövs bygglov.
Det finns ingen lagstiftare som har argumenterat på detta sätt, d v s att det skulle finnas en önskan att minska byggnationen i landet genom att lägga höga avgifter för lov för och anmälan av åtgärderna. Men du har helt rätt i att det blir konsekvensen.Tomtom79 skrev:
Då kommer frågan, vem ska betala denna tid och hur ser man till att det inte kommer in 100 000 ärende varje år som måste hanteras?
Jo, man kopplar en ansökningsavgift till varje ärende som den som har att vinna på ärendet betalar. Denna utformar man så att den är rimlig och betalar för ungefär den tid det tar att hantera ärendet.
Lagstiftaren har istället menat att det är ett problem att byggnationen är så låg i landet.
Jag tolkar lagen precis tvärtom - Det finns inget generellt förbud mot att bygga saker. Däremot krävs bygglov för "byggnader" enligt PBL's definition och exakt de anläggningar som listas i PBF. Allt annat är fritt.Claes Sörmland skrev:
Du citerade det ju ovan, det generella förbudet för byggnation (nybyggnation, tillbyggnation eller ändring av byggnad) i 9 kap 2 § PBL. Sen finns det ett antal bygglovsbefriade undantag gällande byggnation som främst har med en- och tvåbostadshus att göra. Och till detta så finns förbud för åtgärder gällande vissa övriga anläggningar i en uttömmande lista i PBF.
Vi pratar nog förbi vandra. Det är exakt vad jag menar.useless skrev:
Det generella förbudet mot byggnation gäller ju just byggnader, det är ett generellt förbud för att uppföra och ändra på byggnader. Vill du bygga sandslott så får du göra det utan tillstånd.
En tunnel är enligt TNC en förbindelseled i berg eller jord som mynnar i dagen i båda ändar. (TNC. Plan- och byggtermer 1994. Tillgänglig på Rikstermbanken)C cpalm skrev:
Enligt, nationalencyklopedin, NE, är en tunnel en underjordisk transportväg för bil eller tåg eller en distributionsled för vatten, avlopp, gas, olja, kablar. En tunnel kan drivas både i berg och i lösa jordmassor. (Nationalencyklopedin, uppslagsverk - lång, tunnel. Hämtad 2017-09-26).
Du skrev att du har får. Förpröva tunneln som ett fårhus och odla i det sommartid.
Om du sätter upp din odlingstunnel på våren och tar bort den på hösten så är det ytterst osannolikt att kommunen hinner komma med några sanktioner innan den är borta igen.
Om bygglov över huvud taget är aktuellt så är det ett tillfälligt tidsbegränsat bygglov du behöver. Inte ett permanent.
Tror du förresten att en bygglovshandläggare på kommunen ser skillnad på om du odlar något som ska sättas ut någon annanstans eller något som ska skördas i tunneln?
Om bygglov över huvud taget är aktuellt så är det ett tillfälligt tidsbegränsat bygglov du behöver. Inte ett permanent.
Tror du förresten att en bygglovshandläggare på kommunen ser skillnad på om du odlar något som ska sättas ut någon annanstans eller något som ska skördas i tunneln?