Claes Sörmland
Min poäng också. Blir det tillsyn så har man några veckor på sig att montera ned och undviker helt byggsanktionsavgift.

Det är därmed i praktiken fritt att bygga lättnedmonterbara eller flyttbara konstruktioner som råkar falla inom PBLs definition av byggnad.

• Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
5
A Abyaby skrev:
Jag blir galen av idioti.
Sen hade jag ju hellre köpt ytterligare ett växthus eller förlängt detta för de pengar som ett bygglov kostar.
Kan företag som du köper tunneln av ge dig råd eller förslag?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min poäng också. Blir det tillsyn så har man några veckor på sig att montera ned och undviker helt byggsanktionsavgift.

Det är därmed i praktiken fritt att bygga lättnedmonterbara eller flyttbara konstruktioner som råkar falla inom PBLs definition av byggnad.
I detta fall borde det kunna bli så men villavagnar och lekstugor nämndes i en tidigare länk som exempel då bygglov krävs. De är också enkelt flyttbara.

Men det blir ingen sanktionsavift på dessa heller om man rättar sig inom några veckor?

Finns exempel då villavagnsägare flyttat vagnen endast någon meter? Vad blev i så fall utfallet?

• Gilla
Jonas Bonnevier retired
  • Laddar…
C
Blir det tillsyn så har man några veckor på sig att montera ned och undviker helt byggsanktionsavgift.
Förvisso, men det kan ju samtidigt i detta fall innebära att avsevärda värden går förlorade.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Y YuGi skrev:
I detta fall borde det kunna bli så men villavagnar och lekstugor nämndes i en tidigare länk som exempel då bygglov krävs. De är också enkelt flyttbara.

Men det blir ingen sanktionsavift på dessa heller om man rättar sig inom några veckor?

Finns exempel då villavagnsägare flyttat vagnen endast någon meter? Vad blev i så fall utfallet?
Mer intressant är väl om det finns exempel på att vagnägare har fått byggsanktionsavgift utdömd trots att man har rättat och flyttat på vagnen. Och att MÖD har accepterat det.

• Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
A aftonbladet skrev:
Du skrev att du har får. Förpröva tunneln som ett fårhus och odla i det sommartid.

Det är därmed i praktiken fritt att bygga lättnedmonterbara eller flyttbara konstruktioner som råkar falla inom PBLs definition av

Ja jag får väl hitta på någonting man inte kan gå raklång i för denna sommar. Men jag tänker inte ge mig så lätt. Galenskap måste bekämpas.
Tack i alla fall för allt engagemang från er alla och tack för alla bra förslag på lösningar.

C cpalm skrev:
Förvisso, men det kan ju samtidigt i detta fall innebära att avsevärda värden går förlorade.
Ja så är det tyvärr.

5 50thomas skrev:
Kan företag som du köper tunneln av ge dig råd eller förslag?
De säger att det är olika regler i olika kommuner.

J jonaserik skrev:
Nu är jag inte bevandrad i juridiken för detta. Men tänker på det med jordbruksfastighet, varför måste en odling vara något som klassas som privat verksamhet. Den är ju på fasigheten och den i sig är klassad för sig själv säger dom. Går det att byta namn på jordbruk till odling som det är till en annan form av verksamhet. Vet inte om grönsaksodling faller under jordbruk, men det odlas på marken. Då nästa bra fråga, är det skillnad på att odla spannmål eller grönsakar på mark. oavsett om det finns skydd mot väderoch vind. Bara tankar på om det går att snurra runt det hela.
Jag tänker som du. Var finns logiken.

Claes Sörmland
A Abyaby skrev:
Och det stämmer ju inte, det är samma regler i alla kommuner. Men så kan det ju vara så att en kommun driver ett tillsynsfall som en annan kommun skulle välja att lägga ned. Men är det en granne där och överklagar nedläggandet så hamnar det i länsstyrelsen och MMD i alla fall vare sig kommunen vill eller inte.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A Abyaby skrev:
Har en näringsfastighet som varit vilande i 2,5 sedan jag köpte den med undantag av betande djur och ensilage skördar.
Nu tänkte jag börja bruka min mark och får då veta att jag måste ansöka om bygglov för tunnelväxthus. Begreppet tunnel växthus används oftast till konstruktioner där man slår ned vanliga armeringsjärn eller 50 cm stolpar mot vilka man sen fäster halvmåneformade metallbågar. Sen träs över plast på detta. Plasten kan man gräva ned i jorden 20-30 cm så inte vinden får tag i något hörn. Men många av dessa är tänkta att luftas genom att plasten lyfts upp på långsidan.
De tyngre modellerna tar upp till 4-5 timmar att sätta upp och lite fortare att ta ned. De enklaste flyttar man på 1 h.
Nu får jag veta att den enklare modellen får endast vara uppställd i 2-4 veckor ( finns ingen gröda som är klar på så kort tid). Det verkar som man inte vill ha matproduktion på landet i Sverige.
Den tyngre modellen måste jag söka bygglov för.
Nu är det ju så att odling är något dynamiskt som kan ske på olika platser olika år och då undrar jag så klart om jag måste söka rivningslov när jag flyttar tältet och då också måste söka nytt bygglov. Drygt 11000kr samt väntetid på bygglovet.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Det är ju möjligt att hävda att om tunneltälten används som en del av växtföljden att de inte är självständig verksamhet. Du kanske behöver kläcka ut potatiscystnematoder med frilandstomat som en del av det integrerade växtskyddet (vet ej om det funkar men det är ju samma släkte).
Vill du vara riktigt lurig kan du ju hävda att tunneln är en antagonistresarvoar med typ nyckelpigor för att begränsa bladlusangrepp och horisontell spridning av växtvirus.

/Tobias, Hortonom

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Det här är trams. Det är inga växthus. Det är odlingstunnlar. De används för att skydda det som odlas på åkern. Det är per definition jordbruk. Oavsett om det är tomater, spannmål eller bönor som odlas.

TS driver jordbruk och det här är saker som är direkt kopplade till jordbruket. Precis som en gödselspridare eller en skördetröska. Kräver kommunen bygglov om skördetröskan stått på åkern mer än två dagar?

• Gilla
TUT Lindblon och 3 till
  • Laddar…
A Abyaby skrev:
Det är olika lagar i olika länder. Sveriges kommuner lyder dock under samma regelverk.

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Hur kan det tänkas bli med nya regler som förhoppningsvis kommer i höst? 50kvm komplement utan lov/anmälan utanför detaljplan om jag minns det rätt. Hur räknas kvadratmetrarna? Endast den del som har ståhöjd? Blir ju inte så mycket i en tunnel, säg en halvmeter brett och 100m lång tunnel blir ok?

Eller i ts fall "Den inhandlade tunneln är 6,5 m bred, 12 meter lång och 3 meter hög."
Om det är ståhöjd på 4m av bredden, blir det då 48kvm byggnad?

P Perplexus skrev:
Hur kan det tänkas bli med nya regler som förhoppningsvis kommer i höst? 50kvm komplement utan lov/anmälan utanför detaljplan om jag minns det rätt. Hur räknas kvadratmetrarna? Endast den del som har ståhöjd? Blir ju inte så mycket i en tunnel, säg en halvmeter brett och 100m lång tunnel blir ok?

Eller i ts fall "Den inhandlade tunneln är 6,5 m bred, 12 meter lång och 3 meter hög."
Om det är ståhöjd på 4m av bredden, blir det då 48kvm byggnad?
Det är byggnadsarean som räknas, så takhöjden har ingen betydelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.