16 649 läst ·
116 svar
17k läst
116 svar
Bygglovskrav för odlingstunnel
En växthustunnel för kommersiell odling är ju ingen komplementbyggnad enligt den nya definitionen i PBL från 1 oktober: "Komplementbyggnad: en fristående byggnad som kompletterar en byggnad."P Perplexus skrev:Hur kan det tänkas bli med nya regler som förhoppningsvis kommer i höst? 50kvm komplement utan lov/anmälan utanför detaljplan om jag minns det rätt. Hur räknas kvadratmetrarna? Endast den del som har ståhöjd? Blir ju inte så mycket i en tunnel, säg en halvmeter brett och 100m lång tunnel blir ok?
Eller i ts fall "Den inhandlade tunneln är 6,5 m bred, 12 meter lång och 3 meter hög."
Om det är ståhöjd på 4m av bredden, blir det då 48kvm byggnad?
Därmed så blir det inget bygglovsfritt byggande av sådana.
Men ett växthus som komplement till ens bostadshus är ju det, alltså om man vill ha det för boendet.
Det blir en justering i lagen i det avseendet 1 oktober så det räcker med att komplementbyggnaden uppförs på tomten till den byggnad som det kompletterar. Så det blir lite mer frihet att flytta komplementhusen från ens småhus om man har en stor tomt, kanske t o m 50 från huset. Men man kan ju inte hävda att ett fält som används för kommersiell odling i jordbruket är tomt till t ex en bostadshus. Men det skulle kunna vara tomt till ens tomatprocessningsfabrikshus.useless skrev:
Redigerat:
"Tomt" och "omedelbar närhet" är väl egentligen två luddiga beskrivningar av samma sak? Dvs det som även kallas hemfridzon. Så det är väl bra att man stryker ett av begreppen för samma företeelse i lagen så det blir lite enklare att förstå vad som avses...
Den texten läste jag också men ur den texten kan man inte utläsa att det är ok med bygglovsfritt växthus om jag driver upp sticklingar av bärbuskar eller om jag har tomatplantor däri.Pjosk75 skrev:
Antagligen för att den informationen redan finns att läsa på annan plats.
"Enligt förarbetena är ekonomibyggnader endast de byggnader som är omedelbart avsedda för de aktuella näringarna. Anläggningar som exempelvis mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus som inte direkt behövs för driften av jord eller skogsbruk eller fisket utan mera är att anse som självständiga förädlingsindustrier räknas inte som undantagna ekonomibyggnader. (jfr prop. 1947:131 sid. 166)"
Nu är det sån tur att jag också sticklingsförökar och ska ha många bärbuskar så jag kan nog få till mitt växthus ändå även om jag absolut inte får odla tomater däri. 👍
Hahaha. Ja det kanske går. Jag får läsa på lite för jag kan inte så mycket om just potatiscystnematoder och horisontell virus spridning men det låter spännande. 😁TUT Lindblon skrev:
Det är ju möjligt att hävda att om tunneltälten används som en del av växtföljden att de inte är självständig verksamhet. Du kanske behöver kläcka ut potatiscystnematoder med frilandstomat som en del av det integrerade växtskyddet (vet ej om det funkar men det är ju samma släkte).
Vill du vara riktigt lurig kan du ju hävda att tunneln är en antagonistresarvoar med typ nyckelpigor för att begränsa bladlusangrepp och horisontell spridning av växtvirus.
/Tobias, Hortonom
Jag ska på dem igen en vända och be om texten de lutar sig mot.Claes Sörmland skrev:
Och det stämmer ju inte, det är samma regler i alla kommuner. Men så kan det ju vara så att en kommun driver ett tillsynsfall som en annan kommun skulle välja att lägga ned. Men är det en granne där och överklagar nedläggandet så hamnar det i länsstyrelsen och MMD i alla fall vare sig kommunen vill eller inte.
Jag känner mig stärkt av alla kommentarer här i forumet 😁👍
Varför? Vad tror du att tjänar på det?A Abyaby skrev:
Om det inte kräver bygglov kommer du inte få något officiellt beslut ändå, och tycker de fortfarande att det kräver bygglov så bara påminner du deny att de borde kontrollera vad som händer hos dig.
Känn dig istället vis att du gör rätt, kör på, och klagar de sen så får du överklaga då istället.
Det finns verkligen ingen uppsida för dig att tjafsa med kommunen i dagsläget?
Du har en poäng där. Jag är nog alldeles för väldrillad i att stå med mössan i hand. Nu jäklar 💪😁A ajn82 skrev:Varför? Vad tror du att tjänar på det?
Om det inte kräver bygglov kommer du inte få något officiellt beslut ändå, och tycker de fortfarande att det kräver bygglov så bara påminner du deny att de borde kontrollera vad som händer hos dig.
Känn dig istället vis att du gör rätt, kör på, och klagar de sen så får du överklaga då istället.
Det finns verkligen ingen uppsida för dig att tjafsa med kommunen i dagsläget?
Tomt definieras i PBL.useless skrev:
Hemfridszon definieras i brottsbalken.
En tomt behöver inte omfattas av en hemfridszon och en hemfridszon behöver inte omfattas av en tomt (även om det senare blir lite krystat kanske).
Det är alltså inte samma sak.
Normalt behöver man inte bry sig om hemfridszon i byggsammanhang, det är en fråga som måste avgöras av domstol när man ska ta ställning till om vissa brott har begåtts. Jag tror detta har letat sig in i diskussionen via allemansrättsdiskussionerna.
Jag lider med dig då din tanke på odlingstunnlarna är/verkar vara en ”gråzon” i juridiken.A Abyaby skrev:
Jag är inte insatt i vad för höjd som behövs för att det ska räknas som byggnad. Det finns en satt höjd för att boyta ska räknas som det och inte biarea tex. Jag skulle inte utgå från att det är din egen höjd som är gränsen utan säkert någon löjlig nivå som 1,2m eller dylikt.
Det jag tänker är framförallt på om de behöver vara så höga? Jag tänker mig principen drivhus som är precis lagom för det du tänker odla och som inte är möjliga att gå i. Eftersom dessa öppnas och hanterar växterna utifrån bör väl dessa inte räknas som växthus?
Observera att det bara är en spekulation från min sida. Dessa kanske räknas till växthus och/eller byggnad trots att de inte är ”möjliga” att befinna sig i.
Det är ju intressant att kommunen anser att man ska ha bygglov om man reser ett tält i mer än ett par dagar på sin mark. (När jag läser meningen inser jag att det nog borde vara sjukvården som är mera brydda än kommunen … )
Jag tror inte det är rimligt att bygga ett släp som kan dra runt med en hel åker på sig då det ska odlas med markkontakt … 😎J Johan 2.0 skrev:
Tyvärr är det inte så av någon outgrundlig anledning. Det kan läsa längre ner i diskussionen så får du en inblick i hur mycket trixande man måste uppbåda för att få sätta upp den utan att samtidigt bli ruinerad.😊H hempularen skrev: