Hejsan!
Har frågor angående omdragning av el i lägenhet. Mycket är original eller omdraget för 30år sedan.
Det som är bytt är elskåpet i hallen till modern standard för 5år sedan.

Så tanken är att dra om all el, jorda och lägga nya samt flera uttag, brytare och dimmers.
Elektrikerna rekommenderade att dra ovanpå socklarna för att sedan foga och måla in dem.

Så min fråga är väl. Vad ska vi tänka på, vad är tråkiga missar man gärna undviker?

1. Vad borde de kosta att dra om 145kvm(+40 biarea) i 2 plan.
2. Alla elektriker verkar älska Plejd men de är ett ganska låst system som inte funkar jätte bra till Homeassistant. Shelly verkar vara de som rekommenderas på "smartahemforum".
3. Spisen vi kollar på behöver 3*25A, vad behöver vi tänka på inför detta?
4. För att kunna ändra pendellampor ovanför köksbordet, är de något i stil med detta?
https://ljushuset.se/products/vrida-duo-1-2m
5. Vad är snyggast och bästa lösning för belysning i köket. Vill att även de så klart ska funka med Shelly (zigbee/thread)
6. Kan man få till utanpåliggande uttag snyggt eller ska vi försöka spåra dessa själva så de inte blir så dyrt?

Tar gärna så mycket rekommendationer som möjligt.

Planritning av tvåvåningshus med markeringar för lamputtag, befintliga och nya eluttag samt taklampor. Anpassad för omdragning av el och smarta hem lösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
H Humper skrev:
Spisen vi kollar på behöver 3*25A, vad behöver vi tänka på inför detta?
Kolla upp om detta överhuvudtaget är möjligt i din lägenhet. En normal spismatning i en lägenhet brukar vara på 3•16A, vilket brukar räcka bra till normala spisar.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H Humper skrev:
Spisen vi kollar på behöver 3*25A,
Det låter möjligen som ett missförstånd. Kolla den uppgiften lite noggrannare.

Det är som sagt stor risk att du inte kan ha en sådan spis i en lägenhet.

• Gilla
H. Blom och 1 till
  • Laddar…
Det tråkiga är att det troligen kommer bli mycket dyrare än du gissar. Anar att bara arbetstiden hamnar på minst 80 timmar, troligen mer om det behövs 2 elektriker för att underlätta vissa moment. Så beroende var i Sverige detta görs så lär arbetskostnaden vara minst 60.000. Plus kostnader för elektrikerns fordon och allt material.

Hur är nuvarande elkablar dragna? Finns det ingen möjligen att tråds om i befintliga rör?
Om det är vettigt att spåra in i väggarna beror på vad dessa är gjorda av.

IKEA har en massa smarta belysning, både armaturer och lösa ljuskällor, som styrs med trådlösa strömbrytare, eller app. Installerar du enbart sådana så blir det mindre kabeldragning till fysiska strömbrytare.

H hempularen skrev:
Det låter möjligen som ett missförstånd. Kolla den uppgiften lite noggrannare.

Det är som sagt stor risk att du inte kan ha en sådan spis i en lägenhet.
Är denna, https://se.bertazzoni.com/90-cm-induktionshäll-elektrisk-dubbelugn-10
Spänning och frekvens 220/240 V - 50/60 Hz – 3x25 A
Absorberad effekt (W) 11500 W

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det tråkiga är att det troligen kommer bli mycket dyrare än du gissar. Anar att bara arbetstiden hamnar på minst 80 timmar, troligen mer om det behövs 2 elektriker för att underlätta vissa moment. Så beroende var i Sverige detta görs så lär arbetskostnaden vara minst 60.000. Plus kostnader för elektrikerns fordon och allt material.

Hur är nuvarande elkablar dragna? Finns det ingen möjligen att tråds om i befintliga rör?
Om det är vettigt att spåra in i väggarna beror på vad dessa är gjorda av.

IKEA har en massa smarta belysning, både armaturer och lösa ljuskällor, som styrs med trådlösa strömbrytare, eller app. Installerar du enbart sådana så blir det mindre kabeldragning till fysiska strömbrytare.
Ja hoppas på 85 000 men har även fått offerter hela vägen upp till 120 000.

Ja, vi har trådat jord till övervåningen och de gick bra genom gamla rör.

Vi vill ha de fungera helt som vanligt men möjlighet att använda smarta funktioner. Så plejd, shelly, wiser, sonoff är vad vi letar efter.

Farstatjej90
Länken fungerade inte för mig men det är en sån här eller liknande

Bertazzoni Heritage induktionsspis med dubbelugn, 90 cm bred, 5 zoner, rostfri design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Humper
  • Laddar…
D
Jag har en god vän som har en liknande fem-elements samt tre-ugns SMEG som är tänkt för 3x25A men han har använt den i åratal för fulla muggar utan problem under 3x16A automatssäkringar.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Min spis har en total maxeffekt på 16 kW. Tre ugnar, fem plattor. Funkar utmärkt på 3x20 A.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Något är konstigt med specen. 11500W blir ju 3x16A, inte 3x25A.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag får det till att 11500W måste referera till enbart ugnarna eller dylikt. Bara de 5 plattorna i sig blir ju 12700W sammanlagt

Spisen är tydligen en smart rackare enligt manualen 😀

"För att anpassa produktens förbrukning till den tillgängliga
elektriska effekten i bostaden kan Dynamic Power Logic
(DPL) aktiveras"

Där visas också en tabell på belastning per fas vid olika inställningar

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vad som missats är inte så lätt att inse sådär snabbt, klent med uttag o matrumsdel och alla rum på övre plan utom "rum".
Köket har inte inritat några elprylar alls ...

Jag förstår mig inte riktigt på skissen ett kök där mitt i.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.