Satt ihop lite trall att låta veden ligga på ovanpå ett par markstenar. Kommer behöva vara längs hela fasadens sträckning,ungefär 230cm högt. Tänkte bygga glesa korta "väggar"/stöd på sidorna, och ett enkelt tak av typ panelbrädor. Hur hade ni utformat detta? Funderar på nån enkel markskruv, eller nån färdig betongcylinder med stolpsko att gräva ner. Och typ 70x70mm stolpe med par meters mellanrum som taket vilar på, och "väggarna" fästs i. Och skruva likadana stolpar direkt i panelen som taket kan vila på? Det är inga snölaster att tala om här.
Eller hur hade ni gjort?
Eller hur hade ni gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Betongplattor direkt på marken borde räcka gott och väl. Då kan du ha impregnerade reglar direkt på plattorna, med bit takpapp eller liknande mellan betong och regel.
Oavsett hur du bygger väggarna så bör du se till att det är ett mellanrum på några cm mellan veden och garageväggen så att ingen fukt stängs in och orsakar röta i panelen.
Oavsett hur du bygger väggarna så bör du se till att det är ett mellanrum på några cm mellan veden och garageväggen så att ingen fukt stängs in och orsakar röta i panelen.
Mellanrum mot väggen tror jag blir tillräckligt oavsett eftersom det är lockläkt på panelen som bygger ut en luftspalt? Eller tror du det behövs mer?
Jag skulle försöka ha helt fritt mot garageväggen för att undvika att det blir en fuktfälla.
Sen beror det väl på om det är färsk ved som kommer staplas eller ved som redan har torkat. Fuktig ved behöver ju ha luft som rör sig runtomkring för att torka.
Sen beror det väl på om det är färsk ved som kommer staplas eller ved som redan har torkat. Fuktig ved behöver ju ha luft som rör sig runtomkring för att torka.
Angående byggnationen så kan du säkert använda 45x45 till allting utom taket. Blir ju enbart belastning rakt nedåt och väggen skyddar bra mot vinden.
2 eller 3 45x95 längst ned som veden ligger på och de stående reglarna skruvas fast i borde gå bra. Och kanske fästa allting högt upp i väggen så att ställningen står kvar istället för att riskera att välta.
2 eller 3 45x95 längst ned som veden ligger på och de stående reglarna skruvas fast i borde gå bra. Och kanske fästa allting högt upp i väggen så att ställningen står kvar istället för att riskera att välta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden