969 läst ·
4 svar
969 läst
4 svar
För lite lösull nybyggt hus?
Hej!
Har precis flyttat in i ett nybyggt hus där det enligt LOEn skall vara 500mm lösull på vinden.
Jag tycker det verkar rimligt att det skall vara minst 500mm men det är hyfsat ojämnt om på vissa ställen/”hål” är det endast 400mm
Nån som vet vad som gäller eller vad man kan förvänta sig?
Skall lägga lite golv ovan isoleringen och sen blir det svårt att åtgärda/kontrollera?
Tackar för tips.
Mvh//Martin
Har precis flyttat in i ett nybyggt hus där det enligt LOEn skall vara 500mm lösull på vinden.
Jag tycker det verkar rimligt att det skall vara minst 500mm men det är hyfsat ojämnt om på vissa ställen/”hål” är det endast 400mm
Nån som vet vad som gäller eller vad man kan förvänta sig?
Skall lägga lite golv ovan isoleringen och sen blir det svårt att åtgärda/kontrollera?
Tackar för tips.
Mvh//Martin
Fattas det får man väl fylla på. Lösull är rimligen så billigt att det bästa är att göra det själv och inte tänka mer på saken. Så att man kan fokusera på att golvet blir bra.M Mappe99 skrev:
OK. Om man har läst ett antal trådar här på forumet kan man alltid förvänta sig precis vad som helst. Men att man samtidigt inte kan förvänta sig något. Dvs man kan inte förvänta sig att saker blir riktigt gjorda.M Mappe99 skrev:
Att det skulle kunna fuskas med mängden lösull längst in på vinden låter mycket sannolikt i mina öron. Men om det är så i ditt fall eller om det ens är speciellt vanligt har jag inte en susning om.
Det är onormalt att något är normalt och normalt att det är onormalt brukar man säga. Och det ligger väldigt mycket i det.
Dvs fokusera på det egna huset och situationen. Det är den som gäller. Även om ingen annan råkat ut för samma sak någonsin. Att veta om det egna problemet är vanligt eller ovanligt hjälper föga om man sitter och fryser.
Så svaret på den frågan är att man kan inte förvänta sig något. Inte räkna med något, men hoppas på något för att det är så "det alltid är" är naturligtvis OK. Men fattas det lösull i ert hus hjälper det knappast om 10 pers berättar att på deras vind fanns det rejält med extra ull.
I all välmening.
Det är ju lite speciellt. Så då bör man kunna få hjälp av de som byggt/isolerat huset kan jag tycka.M Mappe99 skrev:
Klicka här för att svara