G Greger_08 skrev:
Med 233 i tak får man ju inte ens upp en pax garderob om man inte köper den korta modellen förstås..
Om du tittar på första bilden är det knappast aktuellt😉

• Haha
  • Gilla
Klabbarparn och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Med 233 i tak får man ju inte ens upp en pax garderob om man inte köper den korta modellen förstås..
En standard PAX garderob i ett rum med snedtak, intressant!

Till TS, som de påpekade ovan måste du kontrollera något mått som faktiskt finns på ritningen. Gör det och återkom.

• Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
G
A AndersS skrev:
Om du tittar på första bilden är det knappast aktuellt😉
Finns ju massa G på ritning så 😎

O olssono skrev:
Vi har beställt en specifik höjd på stommen. Jag pratade med byggaren precis innan de skulle regla upp övre plan och bekräftade höjden. Sen gör de ändå den för låg.

Vi ska ha en del installationer ovan hanbjälken så öppet upp i nock är inte ett alternativ. Vi skulle kunna sätta läkten mellan takstolarna för att vinna 28mm men det råder tyvärr inte bot på höjden i snedtaket.

Är det rimligt med någon form av kompensation från byggaren?
Är det inte ett ~ framför 4963? Har du inga mått på takhöjderna på de två planen? Blev det som önskat på nedre plan?

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Hej
När jag tittar på bilden ser jag inget annat än "gör om gör rätt".
Det kan inte ta många timmar att riva ner, bygga om, montera tillbaka.
En kompensation gör inte taket högre!
Finns tveksamheter om att det gör takstolen klenare så går det att göra något åt direkt, jag tänker inte ge några råd om hur, men ser spontant minst 3 olika tillvägagångssätt för att förstärka det som behövs för att det ska bli minst lika starkt som innan.
Ta smällen och gör detta nu!
/Workingclasshero

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Kapa 7 cm på reglarna och förstärk reglarna om det behöver mer bärighet.
Borde funka?

Eller öppna upp mellan reglarn men ha innertak en bit upp med plats för installationer. Då kan du få 250-260 eller så mellan reglarna.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Lider med er. Som boende i ett 70tals hus där det är 240cm mellan betong och mellanbjälklag så hade jag ALDRIG accepterat mindre än 241cm mellan färdigt golv/innertak. Det är hopplöst att inreda. Jag hade krävt att de rättar till det på något sätt som ni kan acceptera.

Går det ex att minska mellanbjälklag med dessa cm och ha hälften så glest mellan dem?

K
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Lider med er. Som boende i ett 70tals hus där det är 240cm mellan betong och mellanbjälklag så hade jag ALDRIG accepterat mindre än 241cm mellan färdigt golv/innertak. Det är hopplöst att inreda.
Antagligen sitter det fönster även i andra kortänden. Borde väl därför inte ha så stor betydelse för möjligheten att inreda, eller hur tänker du?

• Screenshot_20260503_195053_Byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Om ett verkligt fel föreligger så räkna ut hur mycket boyta du tappar pga missen och kräv kompensation utifrån det. Troligen några procent av kostnaden för bygget. Jag tror inte du kommer ha framgång med att kräva så mycket mer oavsett hur långt du driver det.

// Magnus

O olssono skrev:
Vi gör just nu en tillbyggnad i två plan där vi har en entreprenad på tätt hus - färdig utsida och klart in till plasten.

När jag nu kontrollmäter så inser jag att väggliven är för låga och vi kommer tappa 4,5cm i takhöjd på övre plan. Från 238 till 233.

Utsidan är i princip klar, all panel monterad, taket tätt, så det känns inte som ett alternativ att höja väggliven nu.

Byggarens hantering av en del andra fel under byggtiden har gjort att jag inte hyser särskilt stort förtroende för dem men jag vill inte färgas för mycket av det utan gärna ha era åsikter. Hur bör jag förhålla mig till detta, kan och bör jag kräva något av byggaren?
Glesa mellan talstolarna så tjänar du 28mm samt så kan man skruva reglar på båda sidorna av golvbalkarna 22mm lägre och lägga golvspånet i liv med överkant originalbalken. Så tjänar 22 mm till. Alltså totalt 50mm.

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Om man anlitat någon för att bygga enligt en ritning måste utgångsläget vara att det byggs enligt ritningen, sen ska de vara glada om ni kan tänka er att acceptera en ekonomisk kompensation för deras felbygge istället.
Så fundera på vad du kan tänka dig för att sen leva med detta, alternativt hur mycket pengar ni förlorar vid försäljning. Är ju uppenbart från inlägg i denna tråden att det finns folk som inte ens skulle överväga att köpa ert hus med den takhöjden.

P
O olssono skrev:
Vi har beställt en specifik höjd på stommen. Jag pratade med byggaren precis innan de skulle regla upp övre plan och bekräftade höjden. Sen gör de ändå den för låg.
"bekräftade höjden" exakt hur detta gått till så kan du ju ha godkänt ett avsteg , beroende på hur frågan och formuleringen löd

nästa problem är att på ritning så är det ett vågigt streck innan siffrorna ~4963 vilket betyder ungefär ca

ett mindre avsteg på 4.5cm på 4963 måttet är mest troligt inte ett fel utan det är enligt ritning felet är grovt överslag under procenten.. 5m nästan och 4.5 delat på det är ju under 1 cm per meter.. jag tror ingen kan bevisa att precitionen i ca eller ungefär skulle vara under 1 %

Att privatpersoner inte förstår betydelsen av symboler på ritning ändrar inte det faktum att 4963 måttet inte är exakt utan ett ungefär mått

jag tror inte ni har ett case för varken kompensation eller rättning utan det är helt enkelt enligt ritningen

• Gilla
NoiseMaker och 7 till
  • Laddar…
9 944_Driver skrev:
Om ett verkligt fel föreligger så räkna ut hur mycket boyta du tappar pga missen och kräv kompensation utifrån det. Troligen några procent av kostnaden för bygget. Jag tror inte du kommer ha framgång med att kräva så mycket mer oavsett hur långt du driver det.

// Magnus
Men är inte boyta bara två dimensionell? TS förlorar ju framförallt mycket funktion och användbarhet på höjden.

P polaris78 skrev:
"bekräftade höjden" exakt hur detta gått till så kan du ju ha godkänt ett avsteg , beroende på hur frågan och formuleringen löd

nästa problem är att på ritning så är det ett vågigt streck innan siffrorna ~4963 vilket betyder ungefär ca

ett mindre avsteg på 4.5cm på 4963 måttet är mest troligt inte ett fel utan det är enligt ritning felet är grovt överslag under procenten.. 5m nästan och 4.5 delat på det är ju under 1 cm per meter.. jag tror ingen kan bevisa att precitionen i ca eller ungefär skulle vara under 1 %

Att privatpersoner inte förstår betydelsen av symboler på ritning ändrar inte det faktum att 4963 måttet inte är exakt utan ett ungefär mått

jag tror inte ni har ett case för varken kompensation eller rättning utan det är helt enkelt enligt ritningen
TS hade ju även på plats klargjort vilken höjd som gällde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.