K krambriw skrev:
233 kommer kännas väldigt lågt - om man inte själv är 150. Vi har bara 240 på övervåningen och ångrar djupt att vi inte beställde 250 som vi har på undervåningen. Jag är 193
Väldigt lågt är kanske överdrivet, jag är 176 cm och på nedanvåniningen har vi bara 202 cm under bjälkarna, inget man tänker på efter ett tag, tror inte man kommer att märka skillnad på 238 eller 233 cm heller om man inte promenerar omkring med måttband…
Men, vi märkte väldigt stor skillnad när vi byggde om badrummet, tog bort badkaret och höjde taket 13 cm, tror ståhöjden ökade från 186 cm till 211 cm!

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Säg till byggaren att du har dåliga nyheter och goda nyheter…

De dåliga nyheterna är att du har hittat ett fel/misstag.

De goda nyheterna är att du hittade det innan det var för sent, och att han kan fixa det mycket enklare och billigare nu, än om det hade varit färdigt...

Det är hans fel, hans problem, hans kostnad.
Om han vill få betalt, måste han göra om det rätt!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
K Kane skrev:
Om huset är 12 meter långt och takvinkeln är 27 grader, blir det typ 2 m2 boyta som blir biyta i stället.
Och 2m² biyta blir yta som inte räknas öht.
Hade huset legat i mitt område kostar 2kvm hus ca 140k.
Så "viss betydelse" får ju den där taksänkningen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Och 2m² biyta blir yta som inte räknas öht.
Hade huset legat i mitt område kostar 2kvm hus ca 140k.
Så "viss betydelse" får ju den där taksänkningen.
Fast golvytan är densamma.

E En glad amatör skrev:
Väldigt lågt är kanske överdrivet, jag är 176 cm och på nedanvåniningen har vi bara 202 cm under bjälkarna, inget man tänker på efter ett tag, tror inte man kommer att märka skillnad på 238 eller 233 cm heller om man inte promenerar omkring med måttband…
Men, vi märkte väldigt stor skillnad när vi byggde om badrummet, tog bort badkaret och höjde taket 13 cm, tror ståhöjden ökade från 186 cm till 211 cm!
Håller helt med. Vi har 233-240 cm i takhöjd och hade det inte varit för att golvet är högre på ett ställe och taken har olika färg så hade man över huvud taget inte märkt någon skillnad i vardagen. De högsta pax-garderoberna får inte plats där det är 233 cm men där finns ändå ingen vettig plats att ha dem så det gör inget för vår del. Där det är 237-240 cm har vi några pax-garderober utan problem (både med dörrar o skjutdörrar), i övrigt har vi inte hittat någotalls som inte får plats.

P
S Sir Duke skrev:
TS hade ju även på plats klargjort vilken höjd som gällde.
Problemet är ju att ungefär symbolen före höjdmåttet på ritningen

Det krokiga/vågiga strecket betyder ungefär eller ca och att måttet inte är absolut och enligt annars standardiserad toleranser, utan är ett ca mått av en eller annan orsak.

Tog mig friheten att låna och förstora ts bild så kanske lite fler förstår vad jag menar..

Symbolen som betyder ungerfär / ca
symbol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

960117-dd4de6ce19fa83032ed554d7f87b01f6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
C
Ungefär 4963 mm, ja jag säger då det... 🤔

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Problemet är ju att ungefär symbolen före höjdmåttet på ritningen

Det krokiga/vågiga strecket betyder ungefär eller ca och att måttet inte är absolut och enligt annars standardiserad toleranser, utan är ett ca mått av en eller annan orsak.

Tog mig friheten att låna och förstora ts bild så kanske lite fler förstår vad jag menar..

Symbolen som betyder ungerfär / ca
[bild]

[bild]
Oj vilken lektion, tror inte vi behövde den dock...

Vad jag for efter var att TS och byggaren borde ha varit överens om hur högt det skulle bli, men att det sedan diffade 4,5 cm.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Ungefär 4963 mm, ja jag säger då det... 🤔
Det är ju ännu värre.

Det står = ~

Alltså lika med (exakt mått) och ungefär (ungefärligt mått) i samma uttryck.

"Stommått exakt lika med ungefär 4963"

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
"Stommått är lika med cirka 4963" står det på ritningen. Dessvärre...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C
S Sir Duke skrev:
Alltså lika med (exakt mått) och ungefär (ungefärligt mått) i samma uttryck.
Nja, skulle vilja påstå att = ~X är ett hyfsat vedertaget sätt att skriva "ungefär lika med", även om ≈ X är det mer formellt korrekta här i Sverige, inget konstigt med det.

Det jag reagerade på var att konstruktören angett ett ungefärligt mått med fyra värdesiffror. T.ex. ~4960 hade sett renare ut.
Nu är väl förvisso detta någon sorts "resulterande mått", inte ett mått man bygger efter, antar jag(?)

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
P
Skulle kunna finnas andra saker som gör att det anpassas och därav är ett ungefär mått..

Tex att det är ett visst mått på nockhöjd på färdig nock som utgår från nån markhöjd på plats .. som då blir viktigare att följa, än måttet på ritningen som ts hänvisar till.

Tex att max nockhöjd enligt detaljplan och man lägger sig precis under

Börjar man mäta även i nya hus så kan ju det mesta vara lite snett och att husgrunder kan variera i höjd med nån eller några cm är ju inte helt ovanligt.

Och här är det väl taklyft på äldre hus..
Man kan ju tänka sig att det även kan finnas sättningar på cm på hela huslängder.

Cheesen
En byggsnickare har oftast tolerans på 0,5-1%... 5cm på fem meter är inom tolerans i branchen.... Har slitit mitt gråa hår så till den grad att jag slutade som inredningssnickare då måtten aldrig stämde med ritningen... Det har hänt mer än en gång att min trappa som är inom tiondels mm är två cm för kort eller lång, då byggsnickaren har en helt annan tolerans.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Antagligen sitter det fönster även i andra kortänden. Borde väl därför inte ha så stor betydelse för möjligheten att inreda, eller hur tänker du?
Möbler som har fullhöjd, såsom garderober, köksinredning mm är i regel gjorda med 240cm som tillgänglig höjd. Ligger man under det går det inte att köpa exempelvis en PAX garderob på 236cm utan får köpa storleken som är 200cm och ha 36cm dammsamlare ovanpå. Eller som köket där det då finns 200, 220 eller 240cm högskåp att välja mellan. Har man då siktat på det vettiga 250cm så får man in ett 240 högskåp med sockel, annars får man köra 220 skåp och ha 1-2 dm dammsamlare ovanpå (eller en rejäl täckskiva).

Det finns ju en anledning till varför man siktar på att hålla en viss standard-höjd.

I detta fallet, 233 istället för 238cm gör att ex PAX-garderober inte går in, vilket väl förekommer i säkerligen 50% av svenska hem :-)

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
E En glad amatör skrev:
Vi har faktiskt ca 238 mellan golv och tak nere och 230 där uppe. Det är VÄLDIGT tydligt att det är lägre i tak där uppe. Jag är bara lite drygt 180 cm lång dessutom. Nere når jag precis taket, uppe behöver jag inte ens sträcka mig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.