K karlmb skrev:
Och hur håller det nere behoven när jag med timpris redan som idag styr min last mot lägsta pris? Det är mot natten vintertid (sommartid kan vi bortse från i denna diskussion).
Skulle jag ogilla effektavgiften starkt så skulle jag gå över till månadsmedel och därmed slippa tänka så mkt på olika priser över dygnet. Visst en del har bara effektavgift på dagen, och då ändrar jag inget.
Är det EA även på natten lär jag börja ladda bilen mer när jag kommer hem och alltså börja bidra till att peaka lasten på kvällar 18-22 istället.
Effektavgiften motverkar alltså sitt syfte.
Hej karlmb

Effektavgiftens nuvarande upplägg är enkelt, detta för att underlätta förståelsen.
Men EI har redan beskrivit att de förväntar sig att den justeras till exempel varje år.

Du är inte den ende elanvändaren som är ansluten till elnäten.

Alla dessa elanvändare kommer att agera olika och elnätsbolagen kommer då att följa upp utfallet och justera effektavgiften så, att målet med en utjämning av effektflödet i elnätet uppnås

Det tog flera år innan timvis mätning och styrning ökade hos elanvändarna. På samma sätt kommer det att rimligen att ta flera år med anpassning av elanvändning och förändring av installerade elapparater av oss elanvändare och samtidigt en justeringar av effektavgiften.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske effekttarifferna gör till viss del eller så gör de inte det. Vi får se vad empirin visar, så här långt ser det ju inte övertygande ut men systemet har ju inte rullats ut ännu.
Det finns ju dock en eller två större aktörer som redovisat resultaten från 1 år med EA tror jag. 2-3% förskjutning från värsta topparna fick man. Vilket man sade sig vara nöjd med, det motsvarar minsann 12000 nyanserna villor....
Om resten av landet får samma "fina" resultat så ser jag fram emot kraftigt sänkta elnätskostnader..
(Ironi)
 
K karlmb skrev:
Det finns ju dock en eller två större aktörer som redovisat resultaten från 1 år med EA tror jag. 2-3% förskjutning från värsta topparna fick man. Vilket man sade sig vara nöjd med, det motsvarar minsann 12000 nyanserna villor....
Om resten av landet får samma "fina" resultat så ser jag fram emot kraftigt sänkta elnätskostnader..
(Ironi)
Hej karlmb

Förvirra inte förståelsen.
Målet med effektavgiften är att hålla nere ökningen av elnätskostnaderna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Det finns ju dock en eller två större aktörer som redovisat resultaten från 1 år med EA tror jag. 2-3% förskjutning från värsta topparna fick man. Vilket man sade sig vara nöjd med, det motsvarar minsann 12000 nyanserna villor....
Om resten av landet får samma "fina" resultat så ser jag fram emot kraftigt sänkta elnätskostnader..
(Ironi)
Samtidigt är ju inte poängen att minska elnätskostnaderna, det är att minska utbyggnadstakten (utbyggnadskostnaderna) när vi förväntas ersätta bensinmackar med hemmaladdande av elbilar (+ kanske solceller om det inte lagstiftas bort). Och sen har vi industrins eventuella elbehov också, men den står rimligen industrin för.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Effektavgiftens nuvarande upplägg är enkelt, detta för att underlätta förståelsen.
Men EI har redan beskrivit att de förväntar sig att den justeras till exempel varje år.

Du är inte den ende elanvändaren som är ansluten till elnäten.

Alla dessa elanvändare kommer att agera olika och elnätsbolagen kommer då att följa upp utfallet och justera effektavgiften så, att målet med en utjämning av effektflödet i elnätet uppnås

Det tog flera år innan timvis mätning och styrning ökade hos elanvändarna. På samma sätt kommer det att rimligen att ta flera år med anpassning av elanvändning och förändring av installerade elapparater av oss elanvändare och samtidigt en justeringar av effektavgiften.
Det är ju naivt att tro att EA skulle leda till kraftigt ändrat beteende hos de största grupperna elkonsumenter när inte mer 10-12% har hittat till timpriser efter alla dessa år med såna.
Varför tror du att de plötsligt skulle vakna när de påförs en ny avgift som är mkt svårare att komma undan än att stänga förbrukare vid extrempriser några timmar tex, vilket jag antar de flesta med timpris gör idag (och inte några avancerade styrningar med AI o grejer)?
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Förvirra inte förståelsen.
Målet med effektavgiften är att hålla nere ökningen av elnätskostnaderna.
En ökning jag ifrågasätter. Lobbyn försöker peka på en ökning för att i bästa fall slippa en sänkning...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samtidigt är ju inte poängen att minska elnätskostnaderna, det är att minska utbyggnadstakten (utbyggnadskostnaderna) när vi förväntas ersätta bensinmackar med hemmaladdande av elbilar (+ kanske solceller om det inte lagstiftas bort). Och sen har vi industrins eventuella elbehov också, men den står rimligen industrin för.
Men om elektrifieringen i verkligheten inte ger några avsevärda kostnader då?
Pga vårt elnät till stora delar är domensionerat för direktverkande el!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Men om elektrifieringen i verkligheten inte ger några avsevärda kostnader då?
Pga vårt elnät till stora delar är domensionerat för direktverkande el!
Det är väl den frågan man som enkel konsument och väljare skulle vilja ha svar på. Hur mycket och hur snabbt nätet behöver byggas ut i förhållande till hastigheten av att el ersätter bensin/diesel. Det auktualiserar ju också frågan om det kanske är dags att dra i handbromsen vad gäller elbilarna. Om kostnaden blir för stor på elnätssidan så kanske det är för prematurt med detta skifte just nu.

Men det verkar inte som att någon i tråden har en aning hur detta samband ser ut. Men frågan kanske är för komplex för detta enkla format för utbyte?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men om elektrifieringen i verkligheten inte ger några avsevärda kostnader då?
Pga vårt elnät till stora delar är domensionerat för direktverkande el!
Hej karlmb

Du funderar
Vad har du för underlag för dina funderingar

Elnätsbolagen som har ansvar för att elnäten fungerar även i framtiden finansierar bla studier

För att studera om tex elbilsladdning riskerar att ge ökade kostnader så visade jag i inlägg #53 på den typen av studier.

Du skriver; "Pga vårt elnät till stora delar är domensionerat för direktverkande el!"

Vi styrde då inte direktverkande el mot timpriser

Vi hade då inte elbilsladdning och solceller som matar effekt i en annan riktning än elnätet är byggt för vilket, försvårar att reglera spänningen inom toleranserna och hålla nere spänningsvariationer.

Elnäten ser naturligtvis olika ut på olika platser. Där jag bor byggdes elnätet för el/ved/olja för ca 60 år sedan. Nu har vi en förtätning och vi har fjärrvärme, elbilar och solceller på området.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Elnäten ser naturligtvis olika ut på olika platser. Där jag bor byggdes elnätet för el/ved/olja för ca 60 år sedan. Nu har vi en förtätning och vi har fjärrvärme, elbilar och solceller på området.
Jag antar att kvällsnöjet är att gå runt och titta på ledningarna som glöder vackert i överbelastningen.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
A adron skrev:
En ännu bättre strategi vore samarbete mellan laddboxar i ett område så att en viss andel av bilarna i området laddas med full effekt i taget. Men det finns inte en teknisk lösning för, inte någon standard, och därför inte möjligt att genomföra precis nu. Men i framtiden, kanske om 10-15 år, så kan stöd för den lösningen också bli en (ännu mer komplicerande) faktor i nätavgiftsberäkningen.
Det finns faktiskt fullt kommersialiserat. ChargeNode styr sina laddstationer med 10 och uppåt laddstolpar så. Man anger tidpunkt för avfärd och systemet beräknar då utifrån batteristatus på resp bil o ger mest effekt till de som ska åka snarast.
Allt man behöver göra vore att via nätet koppla ihop laddare hemma i villaområdena på samma sätt, förslagsvis alla under en viss trafo. Signalen om effektsäkning ska givetvis bara komma ifall det totalt är ett verkligt effektproblem på trafon eller möjligen överliggande 10kV-nät.
Med reservation för att jag är osäker på om alla bilar låter sig styras av laddaren men det har jag å andra sidan aldrig sett ngn reservation för från de som säljer laddboxar till hemmen.
Oavsett lär denna typ av styrning ge avsevärt större effekt på utjämning, om det nu verkligen behövs.
Varför jobbar inga nätägare med detta istf att tramsa med effektavgifter?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Vi styrde då inte direktverkande el mot timpriser
Det spelar ju liten roll eftersom näten var tvugna att kunna hantera en riktig köldknäpp, och då gick alla direktverkande element igång samtidigt, eller hur? Det kan knappast bli värre genom att dra samma last idag en given timme.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl den frågan man som enkel konsument och väljare skulle vilja ha svar på. Hur mycket och hur snabbt nätet behöver byggas ut i förhållande till hastigheten av att el ersätter bensin/diesel. Det auktualiserar ju också frågan om det kanske är dags att dra i handbromsen vad gäller elbilarna. Om kostnaden blir för stor på elnätssidan så kanske det är för prematurt med detta skifte just nu.

Men det verkar inte som att någon i tråden har en aning hur detta samband ser ut. Men frågan kanske är för komplex för detta enkla format för utbyte?
Den är nog topphemlig, eftersom det ligger i elnätsbolagens intresse att den hela tiden ligger där och mal.
 
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det spelar ju liten roll eftersom näten var tvugna att kunna hantera en riktig köldknäpp, och då gick alla direktverkande element igång samtidigt, eller hur? Det kan knappast bli värre genom att dra samma last idag en given timme.
Men hur stor effekt handlade det om när alla direktverkande element gick igång samtidigt? Mitt minne som liten från hus uppvärmt med direktverkande el var att huvudsäkringar aldrig gick. Även när man använde spis och ugn en kall vinterdag. Och det fanns ingen lastbalansering/lastvakt för direktverkande el.

Elbilsladdare utan lastbalansering/lastvakt får däremot huvudsäkringar att gå. Det får mig att tro att den direktverkande elen inte belastade lika hårt trots allt.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Claes Sörmland
A adron skrev:
Men hur stor effekt handlade det om när alla direktverkande element gick igång samtidigt? Mitt minne som liten från hus uppvärmt med direktverkande el var att huvudsäkringar aldrig gick. Även när man använde spis och ugn en kall vinterdag. Och det fanns ingen lastbalansering/lastvakt för direktverkande el.

Elbilsladdare utan lastbalansering/lastvakt får däremot huvudsäkringar att gå. Det får mig att tro att den direktverkande elen inte belastade lika hårt trots allt.
"Lastbalanseringen" var väl att man la elelementen som tvåfaslaster mellan de tre huvudsäkringarna?

Hur funkar billaddning? Ligger den också som tvåfaslast eller som enfaslast? (Ursäkta min okunskap, vi ligger efter med elbilsinköpen.)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.