3 108 läst ·
125 svar
3k läst
125 svar
Bostadsvalet 2026: Så vill partierna lösa Sveriges bostadsproblem
Så din röst är mer värd för att du röstar på ett av de 8:a? Mer värd än min eftersom jag tycker inte att någon av de 8:a har en bra politik.Nötegårdsgubben skrev:
Det är därför Sverige backar på alla fronter. Vi har bla lägsta medelinkomster i hela Norden. Island (om man får räkna in de i Norden) har nästan dubbelt så hög medelinkomst.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 903 inlägg
Allas röster är värda lika mycket, men väljer man att rösta på ett parti få andra stödjer får man mindre genomslag. Eller nyttjar sin rösts värde sämre om man så vill.N Nilsson i Boda skrev:
Räknat i BNP/capita, som är det gängse måttet, ligger Sverige, Danmark och Island ungefär lika. Finland ligger 10–15 % lägre. Norge ligger 25–40 % högre pga. oljan.N Nilsson i Boda skrev:
Vi ligger alla (utom Finland) i den översta decilen.
Jag har också åsikter om hur Sverige skulle kunna vara bättre, men din bild av sakernas tillstånd är skev.
Jag tror inte vi kommer längre.Nötegårdsgubben skrev:
Allas röster är värda lika mycket, men väljer man att rösta på ett parti få andra stödjer får man mindre genomslag. Eller nyttjar sin rösts värde sämre om man så vill.
Räknat i BNP/capita, som är det gängse måttet, ligger Sverige, Danmark och Island ungefär lika. Finland ligger 10–15 % lägre. Norge ligger 25–40 % högre pga. oljan.
Vi ligger alla (utom Finland) i den översta decilen.
Jag har också åsikter om hur Sverige skulle kunna vara bättre, men din bild av sakernas tillstånd är skev.
Köpkraftsjusterad BNP per capita är ett mått justerar för att varor och tjänster har olika priser i olika länder, vilket ger en bättre bild av den faktiska levnadsstandarden:
- Norge: ca 115 550 USD
- Danmark: ca 89 670 USD
- Island: ca 82 730 USD
- Sverige: ca 77 090 USD
- Finland: ca 68 860 USD
Jag menade att det enda man kan göra är att rösta lokalt för röstar du på ett litet högerparti till riksdagsvalet så skänker du en röst till magdas gäng.N Nilsson i Boda skrev:
Klicka här för att svara