Förra gången vi renoverade köket hade vi någon slags "omvänd" funktion vad gäller diskmaskinen - man behövde helt enkelt trycka på en knapp för att diskmaskinen skulle få vatten (och sedan var det tidsbestämt och stängdes av automatiskt efter någon timme eller liknande - supersmidigt!). Fungerar detta med de nya reglerna tro eller är det ett absolut måste med avstäning ovan bänk? (avstängning under bänk förstår jag inte är godtagbart)

Vi hade tänkt ha en frys med ismaskin men det väljer vi nu bort. Dock har vi köpt en ångugn med fast vattenanslutning (vilket jag nu ångrar bittert men inte mycket att göra något åt- vi fick inte tag på den man fyllde på vatten i manuellt). Behöver vi göra något särskilt för denna?

BirgitS
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Så som jag förstår det ska den typen av styrning av vattnet till diskmaskinen vara godkänd. Men kolla branschregler och -rekommendationer.

2. Då behöver det nog finnas ett tråg under ugnen med vattenlarm, precis som med andra vattenanslutna apparater. Se nedan.

Branschregler och -rekommendationer:
[länk]
[länk]
Tusen tack! Det verkar som att kranens pip måste vara spärrad så att den inte kan hamna i ett läge utanför vasken vilket innebär specialbeställning med många veckors leveranstid (och dyrt!) men det går ju att hantera och kan vi ha en sådan styrning så fungerar ju i alla fall blandaren jag vill ha. Det känns som om man behöver vara byggnadsingenjör för att veta vad man kan beställa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.