Har precis köpt hus och en av de viktigaste kommande inköpen är såklart en robotgräsklippare.

Husqvarna är ju alltid en av alternativen, men är det verkligen mest bang for the buck nuförtiden?

Tomtinfo:
- 1500kvm klippyta ca
- kommer finnas två grabbar under 10 år och sprida leksaker och grejor på tomten
- låg komplexitet, men en del buskar, träd och och andra saker som finns i trädgårdar.

Har jämfört i oändlighet, och har svårt att bestämma mig. Nedan är de jag tittat mest på, finns någon med erfarenhet av dessa eller andra som kanske kan hjälpa till med urvalet?:

- Stiga A 15V; kamera och hinderdetektering fungerar den öht eller enbart större objekt som typ träd?

- Husqvarna 310E NERA

- Husqvarna 312V (1200kvm specad, lite underdimensionerad??)

Mammotion är ju bra på att marknadsföra sig, men alla berättelser om att man behöver skicka roboten utanför Sverige om något pajar känns ju otroligt avtändande?

Kmr ha lokala återförsäljare/servicemöjlighet för Husqvarna, Segway och Stiga (de är officiella tekniker för Stiga Bensin).

Budget max 25k. Tacksam för svar och tips!

När jag valde gräsklippare så tittade jag i första hand på just det du pratar om med reservdelar / reparation.

För mig föll valet på en Husqvarna, bara därför att om man kollar runt lite så hittar man mängder av 10 år gamla Husqvarna som fortfarande rullar, med lite utbytta reservdelar här och där. Faktum är att det fortfarande går ganska enkelt att hitta reservdelar även till en 20 år gammal Husqvarna. Det är ovanligt i dagens samhälle.

Jag valde dock en med klassisk slinga, därför att min fru jobbar med GPS-data och sedan kriget i Ukraina startade så har GPS-signalerna störts med jämna mellanrum.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Ah tack! Ja, jag lutar mer och mer åt en Husqvarna eller Stiga just av anledningen du pratar om. Det + närhet till ev service / verkstad om det skulle behövas.

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Köpte en Roborock Z130 i år efter att i många år haft en Husqvarna 430x. Nu har jag bara haft den i en vecka, men herre gud vilken skillnad.

Än så länge är jag imponerad. Byggd som en pansarvagn. Installationen var enkel och RTK:n fungerar klockrent även på vår stora tomt ute i skogen. Inga problem att klippa på motsatt sida av huset i förhållande till basstationen. Mycket enkelt att justera/lägga till/ta bort zoner etc i appen och allt sköts i princip via telefonen.

Det enda jag än så länge är fundersam över är varför dom faktiskt inte satt en lucka över displayen på klipparen.

Lite av en chansning med tanke på att det är roborocks första klippare, men det får väl tiden utvisa. Husqvarna har ju tyvärr helt och hållet tappat bollen vad gäller gräsklippare.

• Gilla
Laxilef
  • Laddar…
Jag förstår resonemangen om att välja en klippare från ett gammalt och väletablerat företag. Fast de gånger jag har behövt hjälp och reservdelar till min Husqvarna har jag blivit rejält upprörd på galna priser. Så nu står min 430X och väntar på att jag få åka ut på Blocket, medan min nya kines klipper gräsmattan. Jag säger verkligen inte att jag har gjort rätt val, för jag har ingen aning om hur mycket (dyra) problem jag får med den nya.

Vad det tillför i tråden vet jag inte, men jag vet en annan sak. De nyaste slinglösa använder inte GPS, så man behöver inte ha slinga för att man är orolig för hur GPS kommer fungera framöver.

• Gilla
nameloser och 1 till
  • Laddar…
I
Hep Hep skrev:
Jag förstår resonemangen om att välja en klippare från ett gammalt och väletablerat företag. Fast de gånger jag har behövt hjälp och reservdelar till min Husqvarna har jag blivit rejält upprörd på galna priser. Så nu står min 430X och väntar på att jag få åka ut på Blocket, medan min nya kines klipper gräsmattan. Jag säger verkligen inte att jag har gjort rätt val, för jag har ingen aning om hur mycket (dyra) problem jag får med den nya.

Vad det tillför i tråden vet jag inte, men jag vet en annan sak. De nyaste slinglösa använder inte GPS, så man behöver inte ha slinga för att man är orolig för hur GPS kommer fungera framöver.
Husqvarna verkar vara big no no numera enligt denna artikeln:

https://www.tv4.se/artikel/40PtOlfN...t-graesklipparens-teknikstrul-hoegt-irriterad

Så akta er för deras begagnade klippare om de måste ha 3G.

• Gilla
Michael Juul
  • Laddar…
Det är väl bara att acceptera att det sker teknikskiften och anpassa sig. Min nya gräsklippare visade det rätt tydligt när den visade upp sitt fynd igår. Ingen väg tillbaka nu.
IMG_8307.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Festlund och 10 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Tror du HQ säljer maskiner med 2G/3G fortfarande?

I
K Kane skrev:
Tror du HQ säljer maskiner med 2G/3G fortfarande?
Var har jag påstått det?

I Incinerator skrev:
Var har jag påstått det?
Här.
I Incinerator skrev:

• Gilla
pedber
  • Laddar…
I
K Kane skrev:
Här.
Nu gissar jag, men du läste tydligen inte artikeln som jag länkade till.

• Gilla
Laxilef
  • Laddar…
Hep Hep skrev:

Förstår vad du menar! Har svårt att motivera prislappen på de maskiner jag behöver från Husqvarna, och ex det jag sett från Mammotion; dels i facebookgrupper, på Youtube etc verkar riktigt bra. Lägre pris med mer avancerade funktioner. Samma maskin hos HQ skulle kosta 30-40k!!

Är din kines möjligtvis en mammotion?

Purre Purre skrev:
Är själv lite sugen på en sådan här men tycker det är svårt att motivera prislappen.
Gillar den dock på pappret vad gäller funktioner.

[länk]
Många av Husqvarnas funktioner och tryggheten i att service/reservdelar känns tryggt. Tvekar inte på att se är bra maskiner men som du har jag också svårt att motivera priset.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.