Fairlane
Rent generellt är de väldigt svårt att ska en valkompass som är neutral, för odlingen omöjligt.

Hur utformas en fråga?
Vilka ämnen tas med/exkluderas?
Hur tolkar man resultatet?

Det betyder inte att de är värdelösa, men man får det det för vad det är.

P
D daVinci skrev:
Många frågor förutsatte att man var kommunist. T ex frågan om staten skall prioritera kärnkraft eller sol/vind. Det finns inget svarsalternativ för icke-kommunister som menar att marknaden får avgöra.
(Jag utgår nu från att du använder ordet "kommunist" i en slags överförd betydelse på ett nedlåtande sätt).
Förklaringen till dina observationer är att i Västeuropa är statlig styrning av samhället tämligen utbrett och ses som helt normalt av de allra flesta.
Vi har gradvis gått från kungligt envälde till demokratiskt styre, men institutionerna som staten använder för att styra samhället finns kvar, om än i förändrad form.

P pmd skrev:
Först måste den som eventuellt ska utvisas avsäga sig sitt svenska medborgarskap.
Det finns en blankett för det, där måste man visa att man har medborgarskap i annat land.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Det betyder inte att de är värdelösa, men man får det det för vad det är.
Man får nog ett bättre underlag för att rösta genom att gå igenom partiernas valmanifest. Då får man inte heller ett neutralt resultat, men det är knappast vad men är ute efter ändå.
Man bör inte heller glömma att ta hänsyn til partiernas grundläggande ideologier. Sakfrågor anses av många vara viktigare, men ibland skiner ideologierna igenom i vardagspolitiken, och påverkar allting lite underifrån.

P pmd skrev:
Man får nog ett bättre underlag för att rösta genom att gå igenom partiernas valmanifest. Då får man inte heller ett neutralt resultat, men det är knappast vad men är ute efter ändå.
Man bör inte heller glömma att ta hänsyn til partiernas grundläggande ideologier. Sakfrågor anses av många vara viktigare, men ibland skiner ideologierna igenom i vardagspolitiken, och påverkar allting lite underifrån.
Inte lätt med demokrati.

P pmd skrev:
(Jag utgår nu från att du använder ordet "kommunist" i en slags överförd betydelse på ett nedlåtande sätt).
Nja, nedlåtandet är något som sitter i betraktarens öga.

Kommunist fick en negativ klang iom att media inte längre kunde dölja eländet i kommunist-staterna vid murens fall.
De med den politiken vill därefter slippa associeras med hur det går när man för den politiken. Det blir svårare att lura väljare om det inte kan döljas. Det är inte så att vänsterpolitiker berättar öppet att vi skall göra Sverige till en Sovjetstat. Eller till ett Nordkorea i Europa.

Jag bara kallar en spade för en spade.
Och alla som föredrar bedrägliga beskrivningar blir förargade över det.

P pmd skrev:
Förklaringen till dina observationer är att i Västeuropa är statlig styrning av samhället tämligen utbrett och ses som helt normalt av de allra flesta.
Ja. du har rätt i att folk mer och mer blir stats-slavar, som Ekonomipristagaren Friedrich von Hayek beskrev det i sin välkända bok "Vägen till träldom" 1944.

Men beskriver jag det med orden att man gör landet till en Sovjetstat så känns det inte bra för "kommunisterna". Man vill inte höra talas om konsekvenser.

Men hur du än försöker sprattla så är riktningen att EU blir mer och mer ett Sovjet i Europa. Och länderna Sovjetstater.
Varför klaga på att jag beskriver verkligheten som den är.

P pmd skrev:
Vi har gradvis gått från kungligt envälde till demokratiskt styre, men institutionerna som staten använder för att styra samhället finns kvar, om än i förändrad form.
Länder i EU har tidigare haft mindre styrning av överheten. Det är inte så att det har varit konstant.
Mellan ca 1850-1950 så hade t ex Sverige klart mindre överhet. Och högre tillväxt.

Var och en kan läsa prof Lars Jonungs rapport där han beskriver Sveriges relativa upp och nedgång.

https://www.nationalekonomi.se/arti...-tillvaxt-under-170-ar-ett-drama-i-tre-akter/

Det är inte av en slump att Singapore passerade Euro-området ca 1993, och nu har ca dubbla levnadsstandarden mot Euro-området.
Det är pga lägre grad av "kommunism" i Singapore.

Fairlane Fairlane skrev:
Hur utformas en fråga?
Dels kan man ha lite fler alternativ. Dels beskriva konsekvenser.
I frågan om att staten promotar kärnkraft eller sol/vind så kan kan man lägga till ett tredje alternativ. Dvs att staten sänker skatten och inte lägger sig i elproduktionen.

Som det nu är kommer jag hamna fel oavsett hur jag väljer i den frågan. Och få fel rekommendationer av partier.

Men visst förstår jag svårigheterna. En hel del partier vill inte att konsekvenserna av deras politik skall komma fram. Lär finnas massor av politiker som är arga på Prof Lars Jonung för att han har valt att berätta om uppmätt fakta.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Bostadsbyggandet har väl rasat ner till ca 50% från toppen. Alla politiker påstår att det är bostadsbrist.

Om man tog bort momsen på enfamiljshus så skulle ju kostnaden sjunka med typ 1 miljon.

Borde driva på byggandet, fler kan flytta in i nya bostäder och öppna upp hela marknaden med minskade köer och brist, samt få igång ekonomin, speciellt inom byggsektorn.
Kostar 4 miljarder, en spottstyver jämfört med andra utgifter, tex pengar som skickas utomlands.

P
D daVinci skrev:
Nja, nedlåtandet är något som sitter i betraktarens öga.
Nej, du använder ju ordet "kommunist" med en viss avsikt.
D daVinci skrev:
Jag bara kallar en spade för en spade.
Jag har fått intrycket att du kalla allting som inte är libertarianism för kommunism. Det är en lite för fyrkantig analys.
I unga år hade jag liknande åsikt, men t.o.m. Robert Nozick lämnade ju libertarianismen, så jag tycker att jag är i ganska gott sällskap som inte längre är libertarian.
D daVinci skrev:
Varför klaga på att jag beskriver verkligheten som den är.
Det gjorde jag inte.

N Nilsson i Boda skrev:
Jag röstar på Alternativ för Sverige. De finns inte med i er Valkompass.
Perfekt. Då slipper vi andra scrolla oss förbi obskyra fringe-partier utan reell chans att komma in i riksdagen.

Jag är övertygad om att det finns partier utan praktisk möjlighet att komma in i riksdagen som skulle matcha mina åsikter bättre än något av dem som har chans att komma in.

Men vill jag inte vara med och påverka kan jag lika gärna skaffa en ”Not my circus, not my monkeys”-t-shirt och låta bli att rösta helt.

P pmd skrev:
Det finns många yrkesgrupper som inte tar betalt för material.
Då ingår det i priset för inget är gratis.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Perfekt. Då slipper vi andra scrolla oss förbi obskyra fringe-partier utan reell chans att komma in i riksdagen.

Jag är övertygad om att det finns partier utan praktisk möjlighet att komma in i riksdagen som skulle matcha mina åsikter bättre än något av dem som har chans att komma in.

Men vill jag inte vara med och påverka kan jag lika gärna skaffa en ”Not my circus, not my monkeys”-t-shirt och låta bli att rösta helt.
Jag upplever att i de stora frågorna; försvaret, NATO, EU, gängkriminaliteten (alla ska knäcka den). immigrationen etc etc så tycker de 8 i Riksdagen ungefär lika. Det vi får ha åsikt om är hur många barn som ska gå i varje klass, om man ska få byta kön vid 16 år eller 18 år, etc - frågor som jag personligen struntar i. Så min röst är en proteströst mot de 8, och sedan har jag valt ett parti som verkar hyggligt bra. Kommer de in så är det bra, kommer de inte in så får de komma igen om 4 år.

Är det så att en stor del av valmanskåren inte är representerade i Riksdagen så har vi inte ett demokratiskt system.

N Nilsson i Boda skrev:
Jag upplever att i de stora frågorna; försvaret, NATO, EU, gängkriminaliteten (alla ska knäcka den). immigrationen etc etc så tycker de 8 i Riksdagen ungefär lika. Det vi får ha åsikt om är hur många barn som ska gå i varje klass, om man ska få byta kön vid 16 år eller 18 år, etc - frågor som jag personligen struntar i. Så min röst är en proteströst mot de 8, och sedan har jag valt ett parti som verkar hyggligt bra. Kommer de in så är det bra, kommer de inte in så får de komma igen om 4 år.

Är det så att en stor del av valmanskåren inte är representerade i Riksdagen så har vi inte ett demokratiskt system.
Det tragiska är att varje röst på ett parti som bara funkar lokalt är en röst på magdas gäng.

M mats.3 skrev:
Det tragiska är att varje röst på ett parti som bara funkar lokalt är en röst på magdas gäng.
Om du röstar på ett lokalt parti så behöver det "bara" komma upp i 2-3 % för att komma in i kommunen. Hur ska det gynna S, om "ditt" parti kommer in lokalt?

N Nilsson i Boda skrev:
Det vi får ha åsikt om är hur många barn som ska gå i varje klass, om man ska få byta kön vid 16 år eller 18 år, etc - frågor som jag personligen struntar i.
Du får ha åsikter om vad du vill.
N Nilsson i Boda skrev:
Desto mindre skäl att rösts på ett fringe-parti om ens åsikt något sånär täcks in av ett större parti. Och täcks det inte in av ett större parti så är man definitionsmässigt inte del av en stor del av valmanskåren.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.