14 180 läst ·
137 svar
14k läst
137 svar
Betalning som ideligen uteblir. (långt)
Nu innan tråden låses så håller jag med Jan-L självklart efterskänker jag skulder till trevliga personer utan problem.
Däremot jävlas man med folk så ska man sättas dit all the way.
Själv är jag knappast rik och jag ser FANIMEJ till att betala folk det jag är skyldig å de snaraste. En lånad tjuga till mig kan du räkna med att få tillbaka.
Att vuxet folk inte ska klara av att ta eget ansvar är skamligt och ser till att ALLA drabbas.
Håller inte någon med i min människosyn kan de få ge bort 700 spänn för att visa att de minsann är bättre.Skicka dem till TS.
Däremot jävlas man med folk så ska man sättas dit all the way.
Själv är jag knappast rik och jag ser FANIMEJ till att betala folk det jag är skyldig å de snaraste. En lånad tjuga till mig kan du räkna med att få tillbaka.
Att vuxet folk inte ska klara av att ta eget ansvar är skamligt och ser till att ALLA drabbas.
Håller inte någon med i min människosyn kan de få ge bort 700 spänn för att visa att de minsann är bättre.Skicka dem till TS.
Vill bara understryka att jag tycker denna tråden spårat ur en aning.
Min vilja från början var att få hjälp med hur jag skulle få in mina pengar som hästägaren faktiskt är skyldig mig vare sig jag varit korkad eller inte och inte krävt förskottsbetalning.
Jag har inga behov av att bete mig illa mot henne. Tvärtom, precis som Jan-L skriver hade jag gärna efterskänkt henne pengarna från början om hon varit trevlig och bett om hjälp. Hon har istället varit mycket otrevlig och jag har tagit illa vid mig av hennes påhopp och hot och då blir man inte specellt sugen på att ge henne pengarna.
De 750 kr som det nu rör sig om (1500 från början) är inte avgörande för vår ekonomi på något sätt men jag tycker man ska göra rätt för sig och faktum är att hon äger ett antal hästar som dessutom utökats med ett par föl sedan hon hade dem hos mig...med andra ord har hon råd att skaffa fler hästar... har man såna "tillgångar" borde man kunna betala för sig.
Jag vet inte hur jag kommer att göra. Kanske ger jag upp även om det känns fel men det är ändå "bara" 750 kr och jag klarar mig alldeles utmärkt utan dem även om de är "mina". Kanske går jag vidare...just nu lägger jag det hela på is eftersom jag har annat att syssla med som jag tycker är betydligt viktigare.
Min vilja från början var att få hjälp med hur jag skulle få in mina pengar som hästägaren faktiskt är skyldig mig vare sig jag varit korkad eller inte och inte krävt förskottsbetalning.
Jag har inga behov av att bete mig illa mot henne. Tvärtom, precis som Jan-L skriver hade jag gärna efterskänkt henne pengarna från början om hon varit trevlig och bett om hjälp. Hon har istället varit mycket otrevlig och jag har tagit illa vid mig av hennes påhopp och hot och då blir man inte specellt sugen på att ge henne pengarna.
De 750 kr som det nu rör sig om (1500 från början) är inte avgörande för vår ekonomi på något sätt men jag tycker man ska göra rätt för sig och faktum är att hon äger ett antal hästar som dessutom utökats med ett par föl sedan hon hade dem hos mig...med andra ord har hon råd att skaffa fler hästar... har man såna "tillgångar" borde man kunna betala för sig.
Jag vet inte hur jag kommer att göra. Kanske ger jag upp även om det känns fel men det är ändå "bara" 750 kr och jag klarar mig alldeles utmärkt utan dem även om de är "mina". Kanske går jag vidare...just nu lägger jag det hela på is eftersom jag har annat att syssla med som jag tycker är betydligt viktigare.
Hon har pengarna det är ju inget snack om saken.Sophie skrev:Vill bara understryka att jag tycker denna tråden spårat ur en aning.
Hon bestämmer sig för att försöka slippa betala dig. Hon kanske ofta använder sig av detta.
Du orkar inte göra det rätta och kräva in pengarna.
Hon vinner.
Nästa gång med någon annan gör hon samma sak. Systematiskt.
En parasit. Se till att sådana ynkliga människor gör rätt för sig istället för att bli belönade.
Callemaja verkar vara en underbar människa som jag gärna skulle vilja göra affärer med !!!
Callemaja, var får jag tag på dig - skulle gärna vilja låna 15000 kronor och ta en repa till Kanarieöarna ??
Callemaja, var får jag tag på dig - skulle gärna vilja låna 15000 kronor och ta en repa till Kanarieöarna ??
Håller med dom som tycker att det är dags att gå vidare och ta till kronofogden.
Visst du överlever en eventuell förlust.
Men säg att alla du ska ha betalt av skulle börja på det viset då skulle du bli tvungen att ta i med de metoder det civila samhället erbjuder för att själv överleva.
Jag tycker du varit alldeles för snäll och dansat med i en dans som den andra parten styr.
Hon har tillgångar så om hon försöker spela på olika känsloregister som saknar grund i verkligheten så tycker jag att du ska stå upp för din rätt och begära det du har rätt till.
Men jag känner igen mig själv i att man är konflikträdd och backar undan, fast för självkänslans skull kan det vara värt mycket mer än pengarna att visa att man inte backar utan tar strid för det man upplever att man har rätt till.
Välj det alternativ du känner att du mår bäst av på längre sikt.
Jag önskar dig lycka till vilken väg du än följer.
Visst du överlever en eventuell förlust.
Men säg att alla du ska ha betalt av skulle börja på det viset då skulle du bli tvungen att ta i med de metoder det civila samhället erbjuder för att själv överleva.
Jag tycker du varit alldeles för snäll och dansat med i en dans som den andra parten styr.
Hon har tillgångar så om hon försöker spela på olika känsloregister som saknar grund i verkligheten så tycker jag att du ska stå upp för din rätt och begära det du har rätt till.
Men jag känner igen mig själv i att man är konflikträdd och backar undan, fast för självkänslans skull kan det vara värt mycket mer än pengarna att visa att man inte backar utan tar strid för det man upplever att man har rätt till.
Välj det alternativ du känner att du mår bäst av på längre sikt.
Jag önskar dig lycka till vilken väg du än följer.
Jag håller med dem om att man kanske BORDE gå till kfm. Men personligen undrar jag ju om jag skulle bry mig om att satsa ytterligare 300:- bara för att göra en markering (och 900:- om jag vill försöka få några pengar och inte bara vill göra en markering), om det är ytterst osäkert om jag skulle få tillbaka dessa (+skulden), speciellt med tanke på att skulden nu är mindre än vad jag riskerar att ytterligare förlora på att försöka få tillbaka den.
Jag skulle liksom inte betala någon 10:- för att försöka hitta en tia som jag tappat (även om jag skulle få tillbaka 20:- om han lyckas).
Jag skulle liksom inte betala någon 10:- för att försöka hitta en tia som jag tappat (även om jag skulle få tillbaka 20:- om han lyckas).
Matten går inte ihop hos mig, men antar du menar en 20a? Fortfarande går matten inte ihop eftersom du endast skulle få tillbaka 10 eftersom du slösat 10 på den som letade.ridax skrev:
Hursom, ibland blir man blåst och då kan man ta smällen (i det här fallet är iallfall skadan halverad). Sen är det upp till personen som blivit blåst att ta beslutet, inte för oss att pracka på ett beslut?!
Redigerat:
Njae... säg istället att jag tappar en tia... då skulle jag inte slå vad med någon om att han kan hitta den (20:- till mig om han lyckas)... för det är ungefär den matten som gäller hos kfm.tiggre skrev:
Men det kan väl enklare sammanfattas med att jag kanske inte skulle kasta pengar på spilld mjölk eller vad det nu heter...
Förlåt att jag är lite off-topic, men...Tossegubbe skrev:Ja alltså på en automatstation är det klart man stoppar i kortet först men som jag tolkar det på er så ska man då först välja på automaten att jag vill tanka för tex 600kr? vilket får som följd att man antingen inte får full tank eller att man bjuder dom på tex 30kr? iaf tills vidare och man får dubbla bokföringsposter?
Nej det har jag då aldrig hört talas om men den dagen JET börjar med ngt sådant fåneri så tänker då denna firman bojkotta dom och hopps alla andra gör det med..
Kan inte ens se vad det skulle vara för fördel för dom för man har väl inte mer pengar på kortet efter man tankat än innan?
Systemet som börjat införas vid kort-tankning går ut att man först väljer ett max-belopp som man får tanka för. När man väljer detta max-belopp så reserveras dessa pengar på ens konto (de dras inte, utan reserveras endast). Om reservationen går igenom så vet då pumpen att du är god för de pengarna.
Kort-terminalen kan inte när den kopplar upp sig få något saldo på kortet, utan endast om den reserverar ett belopp är den säker på att tillräckligt med pengar finns på kortet. När man tankat färdigt så genomförs köpet på det belopp man faktiskt tankat för och reservationen släpps. Det kan dock dröja ett tag innan det slår igenom, så man kan ha kvar den ursprungliga reservationen ett tag.
Detta innebär att man inte kan åka till stationen med ett kort med 100 kr på och tanka för 1000 kr. Dessutom innebär det att om man missar att sätta tillbaka munstycket helt rätt på sin plats, så att köpet inte avslutas, så kan inte någon smita in direkt efter och fortsätta att tanka på ditt kort, mer än upp till det belopp du reserverat.
Det är alltså ett system som höjer säkerheten både för macken och för kunden, och det är därför rätt sannolikt att det sprider sig.
Ja vad är det för folk i samhället? Visste inte att bensinstölder var ett så utbrett brott.
Här i Eskilstuna måste man lämna in körkortet om man ska tanka på kassa (okq8) och efter tankning och fullgjord betalning får man tillbaka körkortet.
Här i Eskilstuna måste man lämna in körkortet om man ska tanka på kassa (okq8) och efter tankning och fullgjord betalning får man tillbaka körkortet.
Hur går dom tillväga när man inte har körkort mm då? är ju inte direkt ovanligt att man när man var ung knallade till macken med ett par jeepdunkar till båten eller så.JLAINE skrev: