Förra året var jag i kontakt med en snickare och planerade in ett arbete för ca 150 tusen. Jag var sedan tyvärr tvungen av avbryta projektet med kort framförhållning då åtgärden visade sig kräva bygglov. Klantigt av mig förstås men kanske också till viss del av snickaren som kanske också kunde ha känt att det krävdes lov för åtgärden.

Avbokningen orsakade sannolikt bekymmer för byggaren som kanske inte kunde hitta ett nytt projekt direkt.

Nu är bygglovet klart och projektet återigen aktuellt. Har fortsatt kontakt med byggaren som nu vill ha 10% förskottsbetalning för att planera in projektet till våren.

Hur skulle ni göra i detta fall? Acceptera förskottsbetalning då beloppet ändå inte är så stort eller leta efter en ny snickare då relationen redan är lite knagglig pga det som hände förra året?

Redigerat:
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Hej

Generellt så avråds det från all firmer av förskottsbetalning till hantverkare. Så det är ju en risk att lämna bort 15000. Kanske är värt det om du tror att personen ifråga kommer göra ett suveränt bra arbete.

Är det en liten ort finns ju en risk att hantverkarna pratar med varandra och att alla därmed redan vet om att du avbokat och att andra också kommer kräva en handpeng.

En kompromiss kan ju vara att du lämnar 10% i förskott men att material för 7500 kr då ska lämnas hos dig när betalningen görs. Då fördelas risken mellan er båda.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Kan snickaren gå med på en lösning typ att han får 15 000 1 vecka efter planerad byggstart oavsett om bygget startade eller inte?
Om allt går som planerat så förlorar vare sig du eller han något, men du slipper osäkerheten med förskottsbetalning om bygget startar och han slipper osäkerheten med att bygget inte startar. Tycker du att det är värt 15000 kr för att kunna ställa in bygget? Eller någon annan summa?

Det kan vara bra om du tittar på Hantverksformuläret som är framtaget i samarbete mellan byggföretagen och Konsumentverket, jag har för mig att de specificerar juridiskt vad som gäller när arbetet ställs in.

P Peter321 skrev:
eller leta efter en ny snickare då relationen redan är lite knagglig pga det som hände förra året?
Av denna anledning skulle jag leta ny snickare. Varför ta in en snickare om man anser relationen med snickaren 'lite knagglig'. Det är ju som att tigga om ytterligare problem.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan snickaren gå med på en lösning typ att han får 15 000 1 vecka efter planerad byggstart oavsett om bygget startade eller inte?
Om allt går som planerat så förlorar vare sig du eller han något, men du slipper osäkerheten med förskottsbetalning om bygget startar och han slipper osäkerheten med att bygget inte startar. Tycker du att det är värt 15000 kr för att kunna ställa in bygget? Eller någon annan summa?

Det kan vara bra om du tittar på Hantverksformuläret som är framtaget i samarbete mellan byggföretagen och Konsumentverket, jag har för mig att de specificerar juridiskt vad som gäller när arbetet ställs in.
Det var ett bra tips. Jag kan inte se någon direkt risk att jag kommer ställa in denna gång då bygglov och allt är klart. Så det skulle vara ett bättre upplägg för mig, vet förstås inte hur snickaren skulle ställa sig till detta men kan ju kolla.

• Gilla
Rel2
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Av denna anledning skulle jag leta ny snickare. Varför ta in en snickare om man anser relationen med snickaren 'lite knagglig'. Det är ju som att tigga om ytterligare problem.
Ja det här är ju den riktigt knepiga aspekten av det hela. Samtidigt som den är lite knagglig så vet han vad som ska göras och har bra referenser från grannar etc. Så det blir att ta sig en rejäl funderare kring detta.

Tror byggaren kommer säga nej tack till dig om du "krånglar" även denna gång. Om du vet om att det är en bra snickare, han har bra ekonomi osv så ser jag väl det som lite plåster på såren till honom för förra gången. Kan blivit ett rätt kännbart avbräck för honom. Så förstår om han vill ha förbetalt en liten del för att inte stå i samma sits även denna gång.

• Gilla
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
Det var ditt fel första gången byggaren måste ju räkna med att det finns ett bygglov om så krävs.

Självklart skall du gå med på detta i sammanhanget lilla förskott.

Men du borde ju dessutom betala skadestånd till byggaren om han förlorade pengar på det inställda bygget.

• Gilla
perolito och 2 till
  • Laddar…
Denna gång är jag för ett förskott. Du har åsamkat problem förra gången. Se detta som en relativt mild markering.
Det är en realtivt liten summa, procentuellt. Inget man kör för att ta pengarna och dra. Här är det ju byggaren som blivit blåst. Hade jag fått ett nej eller krångel här så hade jag tackat gör mig.
Sannolikt hade byggaren rätt till ersättning för kort avbokning sist, så dom har nog agerat rätt juste, om dom bara vara varit lite griniga😅

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Denna gång är jag för ett förskott. Du har åsamkat problem förra gången. Se detta som en relativt mild markering.
Det är en realtivt liten summa, procentuellt. Inget man kör för att ta pengarna och dra. Här är det ju byggaren som blivit blåst. Hade jag fått ett nej eller krångel här så hade jag tackat gör mig.
Sannolikt hade byggaren rätt till ersättning för kort avbokning sist, så dom har nog agerat rätt juste, om dom bara vara varit lite griniga😅
Håller med, hade också slantat upp i detta fallet på ren goodwill. 👍🏻

Tycker förskottet låter högst rimligt, det är ett relativt lågt belopp

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Rimligt belopp med tanke på vad som hände förra gången.

Den stora anledningen att inte betala i förskott, för mig, är inte att entreprenören inte alls dyker upp i inledningen utan att jobbet inte blir helt klart och eftersom utestående belopp är litet så blir kunden nedprioriterad tills det hela helst glömts bort.

10% i förskott leder inte till just den situationen.

Men, om andra delar (material, påbörjat arbete ibland) ska betalas innan allt är färdigt se till att inte slutsumman på sista betalningen blir för liten, utan förskottet ska "användas" (avräknas) mot de första betalningarna för iaf. arbete.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Förra året var jag i kontakt med en snickare och planerade in ett arbete för ca 150 tusen. Jag var sedan tyvärr tvungen av avbryta projektet med kort framförhållning då åtgärden visade sig kräva bygglov. Klantigt av mig förstås men kanske också till viss del av snickaren som kanske också kunde ha känt att det krävdes lov för åtgärden.

Avbokningen orsakade sannolikt bekymmer för byggaren som kanske inte kunde hitta ett nytt projekt direkt.

Nu är bygglovet klart och projektet återigen aktuellt. Har fortsatt kontakt med byggaren som nu vill ha 10% förskottsbetalning för att planera in projektet till våren.

Hur skulle ni göra i detta fall? Acceptera förskottsbetalning då beloppet ändå inte är så stort eller leta efter en ny snickare då relationen redan är lite knagglig pga det som hände förra året?
Leta ny snickare. Förskott i vår bransch existerar inte hos seriösa. Har han inte råd att ligga ute med material tills bygget är klart så leta efter en annan.

• Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Du har redan orsakat byggaren bekymmer och kostnader och ett år senare så verkar priset vara samma som förra året men han vill nu ha någon garanti för att inte förlora mer pengar...

I just diskussionen så är det solklart, betala dessa 10%.

• Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Leta ny snickare. Förskott i vår bransch existerar inte hos seriösa. Har han inte råd att ligga ute med material tills bygget är klart så leta efter en annan.
Det behöver inte vara så, i det här fallet försöker nog snickaren försäkra sig om att inte kunden "försvinner"...
Hade jag varit snickaren så hade jag bara sagt nej tack.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.