Tossegubbe skrev:
Hur går dom tillväga när man inte har körkort mm då?
Ja, då får man väl inte tanka helt enkelt.

Vilket jäkla liv det blev på macken när några zigenare inte hade med sig id-kort, de fick inte tanka och kände sig diskriminerade. Samma stund så blev en annan kund enormt förbannad över att kassörskan ej hittade hans körkort i kassalådorna och fick ringa sin kollega.

Förövrigt tycker jag att man TS ska driva detta till kronofogden och kanske även tingsrätt.

Samma sak som med dom som inte kan högerregeln- man måste köra ut framför dom så att dom lär sig hur samhället fungerar.

JLAINE skrev:
Samma sak som med dom som inte kan högerregeln- man måste köra ut framför dom så att dom lär sig hur samhället fungerar.
Det är ju en ganska riskfylld folkbildningskampanj. :mad:

JLAINE skrev:
Ta ett körkort människa! :mad:

Vägtrafikförordningen, andra kapitlet, första paragrafen: "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna."

Det är ju nästan så att man hoppas att du blir påkörd så du "lär dig hur samhället fungerar".

Nyfniken skrev:
Ta ett körkort människa! :mad:

Vägtrafikförordningen, andra kapitlet, första paragrafen: "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna."

Det är ju nästan så att man hoppas att du blir påkörd så du "lär dig hur samhället fungerar".
Har körkort och känner till den paragrafen mycket väl, ett krav innan vi fick körkort via transportgymnasiet. Har både B och C behörighet och snart E, inte illa av en 18 åring va:)

Och självklart orsakar jag inga olyckor bara för att jag markerar att jag kör först, håller mig alltid med minst 10 cm marginal till fordon som inte tillämpar högerregeln.

JLAINE skrev:
... håller mig alltid med minst 10 cm marginal till fordon som inte tillämpar högerregeln.
Oj vad lugn jag blev nu. :rolleyes:

Fick till och med beröm av uppkörningsläraren för detta. Det gäller att verkligen markera sin plats i trafiken men på ett säkert sätt. Oftast brukar jag hålla en meter om jag kör ut och man blir nästan rädd av alla arga blickar ibland.

tio_Pepe skrev:
Oj vad lugn jag blev nu. :rolleyes:
Kan du högerregeln när du besöker Eskilstuna så behöver du inte stressa upp dig;)

D
JLAINE skrev:
Har körkort och känner till den paragrafen mycket väl, ett krav innan vi fick körkort via transportgymnasiet. Har både B och C behörighet och snart E, inte illa av en 18 åring va:)

Och självklart orsakar jag inga olyckor bara för att jag markerar att jag kör först, håller mig alltid med minst 10 cm marginal till fordon som inte tillämpar högerregeln.
Gud vad barnsligt... Det spelar ingen roll vilka bokstäver du har på ditt körkort, det gör det hela bara värre. Det är nästan så man hoppas att du träffar på en fartdåre som inte kan högerregeln. Och ingenting är självklart... olyckor inträffar inte när man förväntar dem sig utan de kommer helt oförberedda.

Du kommer att få som vana att hela tiden hålla på din rätt av högerregeln att du kommer att råka illa ut bara för det. Antingen inträffar det någon gång att du inte klarar av att hålla de marginaler till dina medtrafikanter som du beräknat eller så kommer du missa en lämna företrädeskylt och tillämpa din gamla vana att köra ut med högerregelns rätt och bli vållande till en olycka.

Det inträffar hela tiden att vana förare missar ett trafikljus, en skylt och gör andra enkla uppenbara misstag. Det finns inget som säger att just du skulle vara ett undantag som aldrig skulle kunna missa något sådant. Att då ha som inbyggd vana att demonstrera högerregel är ingen bra grund att bygga på.

JLAINE skrev:
Ah, det förklarar saken. Det ordnar sig när du blir lite äldre ska du se.

Okej, vissa verkar reagara hårt på min princip om högerreglen.
För det första så känner jag till trafikreglerna mycket väl och självklart tittar alltid nogrannt åt vänster och höger innan jag kör ut, kanske inte framkom i mina tidigare inlägg.

Och sedan håller jag inte på "min rätt" hela tiden som en skrev, ser jag att det kommer en dåre utan någon som helst kunskap om högerregeln i hög fart så väntar jag ut denna.

Kanske ni som tog illa vid själva ogillar att lämna företräde enligt högerregeln.

Kanske dax att återgå till ämnet? :rolleyes:

Jag kanske stör ordningen lite, men detta hör nog till ämnet.

Det handlar inte om en liten skuld. Det handlar nog mer om en ny ordning i samhället där en del tar egna "svängar". En del har sin egen "högerregel", en del har egen uppfattning om bensinräkningen. Jag ser det som ett yttrande av den nya samhällsrörelsen som är styrd av politikerna. Högern säger: tänk på dig själv och skit i andra. Vänstern säger: det är du som är viktig och ska vara i främsta rummet. Resultatet kan inte bli annat än att många går egna vägar och tar egoistiska beslut.

Därför tycker jag återigen att man måste ta ett större eget ansvar och inte skylla på andra när det gäller affärer.

Mikael_L
Immobil skrev:
Kanske dax att återgå till ämnet? :rolleyes:
OK, du har helt rätt.
Jag raderar mitt senaste inlägg som är så offtopic nåt öht kan bli. :o

Sen vill jag bli endast halvvägs topic, genom att kommentera:
Suhagg skrev:
Hon har pengarna det är ju inget snack om saken.
Hon bestämmer sig för att försöka slippa betala dig. Hon kanske ofta använder sig av detta.
Du orkar inte göra det rätta och kräva in pengarna.
Hon vinner.
Nästa gång med någon annan gör hon samma sak. Systematiskt.
En parasit. Se till att sådana ynkliga människor gör rätt för sig istället för att bli belönade.
Jag har länge velat skriva nåt mot detta inlägg, jag har bara inte vetat riktigt hur jag ska formulera mig.

Men jag blir arg och ledsen när jag hör/läser såna generaliseringar, om "ynkliga människor" och "parasiter".
Jag kan lova dig att det finns inte (nästan) någon enda person i det här landet som har det bra eller njuter på något vis när dom är i hästägarinnans kläder.
Det är ett jäkla risigt liv, med en massa som jagar efter en och kronofogdebrev osv, ingen lyxtillvaro lixom. Om du tror det är en lyxtillvaro kan du ju själv prova att börja strunta i att betala.

Det finns alltid ett tragiskt öde bakom problemen, och faktiskt en människa...

Nu skriver jag inte för att försvara hästägarinnan, hon gör fel, och vet om det.
Utan jag angriper dig, eller tja, egentligen dina åsikter, eller egentligen ditt inlägg, det är ju inte säkert att det helt speglar dina åsikter ... :o

Sen må det möjligtvis vara rätt eller orätt att försöka driva in skulden genom KFM, men undvik iaf att ge människor i svårigheter sådana epitet. Tänk att nån gång i livet kan det vara du, eller någon du håller av.

Och till TS så tycker jag fortfarande att osäkerheten att öht få ut nåt efter en vända hos KFM gör att du bör vara försiktig med att lägga ut pengar i ärendet.
Men har hon rent bord hos KFM, så kan det möjligtvis vara ide.

Tyvärr är det läropengar ibland.
För många år sedan blev en kompis till mig lite upprörd då han fick veta att jag inte alls lyckades få igen några utlånade hundralappar från en tredje vän och att jag t.o.m tänkte strunta i att fortsätta försöka få tillbaka dom.
Men jag tröstade honom med "Det kan väl vara värt några hundringar att få reda på vilket slags kompis han egentligen är."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.