P
N Nalleman64 skrev:
Nej det stämmer inte det du påstår. Mindre vägar är ofta snustorra d.v.s. det finns vare sig is eller snö på dem. Samtidigt är de större vägarna sjöblöta av skitig saltlake.

Jag har sett och konstaterat det så otroligt många gånger under 25 års pendlande till och från jobb.
Det är möjligt att ni har det annorlunda i Skåne men i Östergötland är det jag skriver tyvärr ett faktum.
Så du tänker dig att salt fungerar som en magnet för snön, dvs. inget salt = ingen snö, salt på vägen = snö på vägen...
Ja du, vad ska man tycka om den teorin...🙄

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J
Vägsalt är bara effektivt för att smälta is och snö ned till ca 9 minusgrader. Ett annat problem är att om man först har saltat så att vägbanan är våt av vatten och saltlake och temperaturen sedan sjunker ytterligare, så kan det frysa till is. Då finns risken att det blir ännu halare och att vägsaltningen istället orsakar olyckor.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vägsalt är bara effektivt för att smälta is och snö ned till ca 9 minusgrader. Ett annat problem är att om man först har saltat så att vägbanan är våt av vatten och saltlake och temperaturen sedan sjunker ytterligare, så kan det frysa till is. Då finns risken att det blir ännu halare och att vägsaltningen istället orsakar olyckor.
Men då saltar man igen såklart !

P
J Jansson69 skrev:
Du har fel om temperaturen, vägsalt, Kalciumklorid fungerar ner till -30°C.
Att man sen inte använder det vid lägre temperaturer beror säkert både på minskad effekt vid lägre temperatur och att is är förväntat av förarna vid lägre temperaturer, så kostnaden för saltningen per insparad olycka blir hög.
Läs inlägg #30, och speciellt länken till informationen från något som kallas Kemilärarnas ResursCentrum (KRC)
https://www.su.se/polopoly_fs/1.652414.1680074677!/menu/standard/file/Modul 4-5 Om salt på is.doc

Redigerat:
P Peter787 skrev:
Så du tänker dig att salt fungerar som en magnet för snön, dvs. inget salt = ingen snö, salt på vägen = snö på vägen...
Ja du, vad ska man tycka om den teorin...🙄
Att vägsalt drar åt sig fukt ur luften och gör vägen blötare än en icke saltad väg är korrekt. Huruvida det resulterar i halka tänker jag dock inte gå i god för (fryspunkt på saltlaken och användning så långt norr ut att det blir ett problem)

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
  • Text om när och varför vägar saltas vid låga temperaturer enligt Trafikverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
P Peter787 skrev:
Du har fel om temperaturen, vägsalt, Kalciumklorid fungerar ner till -30°C.
Att man sen inte använder det vid lägre temperaturer beror säkert både på minskad effekt vid lägre temperatur och att is är förväntat av förarna vid lägre temperaturer, så kostnaden för saltningen per insparad olycka blir hög.
Läs inlägg #30, och speciellt länken till informationen från något som kallas Kemilärarnas ResursCentrum (KRC)
[länk] 4-5 Om salt på is.doc
Man brukar prata om hur effektivt det är och Trafikverket har jag för mig har en gräns på -6 grader vill jag minnas som lägsta rekommendaterade saltningstemperatur har aldrig hör eller sett att det saltas i kallare väder än -9 grader..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.