8 310 läst ·
81 svar
8k läst
81 svar
Bekämpade parkslide framgångsrikt med salt men metoden var olaglig
Så du tänker dig att salt fungerar som en magnet för snön, dvs. inget salt = ingen snö, salt på vägen = snö på vägen...N Nalleman64 skrev:Nej det stämmer inte det du påstår. Mindre vägar är ofta snustorra d.v.s. det finns vare sig is eller snö på dem. Samtidigt är de större vägarna sjöblöta av skitig saltlake.
Jag har sett och konstaterat det så otroligt många gånger under 25 års pendlande till och från jobb.
Det är möjligt att ni har det annorlunda i Skåne men i Östergötland är det jag skriver tyvärr ett faktum.
Ja du, vad ska man tycka om den teorin...🙄
Vägsalt är bara effektivt för att smälta is och snö ned till ca 9 minusgrader. Ett annat problem är att om man först har saltat så att vägbanan är våt av vatten och saltlake och temperaturen sedan sjunker ytterligare, så kan det frysa till is. Då finns risken att det blir ännu halare och att vägsaltningen istället orsakar olyckor.
Men då saltar man igen såklart !J Jansson69 skrev:Vägsalt är bara effektivt för att smälta is och snö ned till ca 9 minusgrader. Ett annat problem är att om man först har saltat så att vägbanan är våt av vatten och saltlake och temperaturen sedan sjunker ytterligare, så kan det frysa till is. Då finns risken att det blir ännu halare och att vägsaltningen istället orsakar olyckor.
Du har fel om temperaturen, vägsalt, Kalciumklorid fungerar ner till -30°C.J Jansson69 skrev:Vägsalt är bara effektivt för att smälta is och snö ned till ca 9 minusgrader. Ett annat problem är att om man först har saltat så att vägbanan är våt av vatten och saltlake och temperaturen sedan sjunker ytterligare, så kan det frysa till is. Då finns risken att det blir ännu halare och att vägsaltningen istället orsakar olyckor.
Att man sen inte använder det vid lägre temperaturer beror säkert både på minskad effekt vid lägre temperatur och att is är förväntat av förarna vid lägre temperaturer, så kostnaden för saltningen per insparad olycka blir hög.
Läs inlägg #30, och speciellt länken till informationen från något som kallas Kemilärarnas ResursCentrum (KRC)
https://www.su.se/polopoly_fs/1.652414.1680074677!/menu/standard/file/Modul 4-5 Om salt på is.doc
Redigerat:
Att vägsalt drar åt sig fukt ur luften och gör vägen blötare än en icke saltad väg är korrekt. Huruvida det resulterar i halka tänker jag dock inte gå i god för (fryspunkt på saltlaken och användning så långt norr ut att det blir ett problem)P Peter787 skrev:
Redigerat:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Använd dina falkögon och se vad han skrev - "om det sedan blir ännu kallare".F Falköga skrev:
Trafikverket själva bekräftar det han skrev.
https://www.trafikverket.se/resa-oc...tervaghallning/vagsalt---bara-dar-det-behovs/
Man brukar prata om hur effektivt det är och Trafikverket har jag för mig har en gräns på -6 grader vill jag minnas som lägsta rekommendaterade saltningstemperatur har aldrig hör eller sett att det saltas i kallare väder än -9 grader..P Peter787 skrev:Du har fel om temperaturen, vägsalt, Kalciumklorid fungerar ner till -30°C.
Att man sen inte använder det vid lägre temperaturer beror säkert både på minskad effekt vid lägre temperatur och att is är förväntat av förarna vid lägre temperaturer, så kostnaden för saltningen per insparad olycka blir hög.
Läs inlägg #30, och speciellt länken till informationen från något som kallas Kemilärarnas ResursCentrum (KRC)
[länk] 4-5 Om salt på is.doc
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kudzu invasiv växt i USA, utrotas med helium. Parkslide också?
Trädgård allmänt -
Är detta Parkslide som växer mitt i ett bergspräng?
Häckar, Buskar & Träd -
Husdröm krossad av parkslide
Artikelkommentarer -
Söker tips på firmor som kan ta bort parkslide (hus i Upplands-Bro).
Gräsmatta -
Är detta parkslide? Köpte huset i vintras.
Häckar, Buskar & Träd
