U
Saltlagret för Stockholms vägar en vinter är ca 7000ton. Till halkbekämpning.
Men det är fullt ok bara för att det är godkänt användningsområde enligt tillverkaren.
Ämnen som inte är godkända som herbacider får heller inte användas till det, även om det funkar och skulle vara ofarligit i övrigt. Urdumt egentligen men så EU regleringen fungerar.
F Falköga skrev:
Det är väl en lag om att ha godkända däck för vinterbruk o d gäller tunga fordon oxo!! Ja kan bara säga att efter 34 år med vinterväghållning så skulle det inte fungera på d stora vägnätet utan salt o har ni någon smartare idé så är nog myndigheten öppen för alla förslag !! O det med Norge gäller inte bara utländska fordon utan Alla tunga fordon ska ha snökedjor tillgängliga ! O vad jag tycker är ovidkommande för det är vad trafikanten visar som är avgörande, p kör hen som om d va sommarväglag året runt ! Ja då behövs saltet vad ni än tror
kraven för att sätta alptopp+snöflinga 3PMSF på däck för tunga fordon är skrämmande låg. Nästan alla sommardäck har även vinterdäcksklass. Så nya lagen är i praktiken verkningslös.

Titta bara på ett par bridgestone ecopedia drive. Drivhjul byggda för sommarväglag, men fullt lagliga på vintern.

U
annhelenmmm annhelenmmm skrev:
Glyfosat är hormonstörande och orsakar Sköldkörteln sjukdomar . Salt är naturligt
De sprutar Glysofat i Fattiga länder på åkermarken så barn och vuxna får äta levaxin. Livet ut . Till och med en treåring fick äta Levaxin livet ut bara för att detta hemska medel sprutas i andra länder på åkrarna
Tydligen är Sverige fattigt då eftersom jordbruken i Sverige årligen sprider över 800 ton per år på åkrarna.
Snälla gå någon annan stans med din foliehatt… gärna till ett bibliotek och bilda dig evidensbaserade fakta.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
F Falköga skrev:
D ger nog inte många röster i valet !!
Just där tror jag tvärtom. Tror knappt jag känner en enda som gillar vägsaltning.

L lbgu skrev:
Just där tror jag tvärtom. Tror knappt jag känner en enda som gillar vägsaltning.
D kan vi väl tro! Samtidigt som folk kör ihjäl sig !

F Falköga skrev:
D kan vi väl tro! Samtidigt som folk kör ihjäl sig !
Skulle myndigheterna bry sig om det så skulle en relativt billig åtgärd vara att kontrollera åtminstone alla tyngre fordon vid gränsen och bara släppa igenom de med adekvat utrustning för vinterväglag. Men av någon anledning så verkar inte det vara så noga.

L lbgu skrev:
Skulle myndigheterna bry sig om det så skulle en relativt billig åtgärd vara att kontrollera åtminstone alla tyngre fordon vid gränsen och bara släppa igenom de med adekvat utrustning för vinterväglag. Men av någon anledning så verkar inte det vara så noga.
Det är väl som resten av lagar o förordningar ! Inte så noga! Med kontrollen menar jag , systemet har inga problem med att hitta på regler men o följa upp efterlevnaden hinner/ orkar vi inte

P
N Nalleman64 skrev:
Men det används hyfsat mycket "på vägen" år efter år efter år. Vilket är värre då vägen är hård och salteländet spolas av och rinner ut i naturen (förutom det som fastnar pä bilarna och orsakar svår rost då).
När salt löses upp i vatten är det inte 'salt' längre, det är fria natrium och kloridjoner (av vanligt salt), av kalciumklorid bildas kalcium och kloridjoner.
Sen ute i naturen reagerar jonerna med andra kemiska ämnen och kan sluta som kemiska byggstenar i ett träd eller något annat levande.

N
P Peter787 skrev:
När salt löses upp i vatten är det inte 'salt' längre, det är fria natrium och kloridjoner (av vanligt salt), av kalciumklorid bildas kalcium och kloridjoner.
Sen ute i naturen reagerar jonerna med andra kemiska ämnen och kan sluta som kemiska byggstenar i ett träd eller något annat levande.
Fortsatt inget svar på frågan jag ställde i inlägg #29 och sedan upprepade igen?

P
N Nalleman64 skrev:
Fortsatt inget svar på frågan jag ställde i inlägg #29 och sedan upprepade igen?
Du fattar alltså fortfarande inte att salt gör att is smälter vid en lägre temperatur och vad är smält is ?
Ta-Da VATTEN.

Stora vägar: SALTAS av ansvarsfulla väghållare, alltså blöta av smält is.
Små vägar, eller vid temperatur så låg att salt inte gör någon nytta: INGEN SALTNING, alltså torra eftersom isen finns kvar (Kör försiktigt).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
P Peter787 skrev:
Du fattar alltså fortfarande inte att salt gör att is smälter vid en lägre temperatur och vad är smält is ?
Ta-Da VATTEN.

Stora vägar: SALTAS av ansvarsfulla väghållare, alltså blöta av smält is.
Små vägar, eller vid temperatur så låg att salt inte gör någon nytta: INGEN SALTNING, alltså torra eftersom isen finns kvar (Kör försiktigt).
Nej det stämmer inte det du påstår. Mindre vägar är ofta snustorra d.v.s. det finns vare sig is eller snö på dem. Samtidigt är de större vägarna sjöblöta av skitig saltlake.

Jag har sett och konstaterat det så otroligt många gånger under 25 års pendlande till och från jobb.
Det är möjligt att ni har det annorlunda i Skåne men i Östergötland är det jag skriver tyvärr ett faktum.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
TRJBerg
Apropå saltdiskussionen:
1. Salt löser halkproblem (så länge det inte är för kallt).
2. Dubbar och fullgoda vinterdäck hjälper med problemet men löser det inte. Är det tillräckligt svår is fungerar det inte. Ej heller om det är t ex 20 cm snö på vägen.
3. Plogning hjälper endast om plogbilarna överhuvud körs och de kommer fram. De kommer inte fram om det är mycket trafik på vägen.
4. Det är skillnad på norrländska vintervägar med konsistenta minusgrader och frekvent plogning och vägar i södra Sverige där det växlar mellan minusgrader/snö och plusgrader, ofta med sen och infrekvent plogning.

För protokollet kan nämnas att jag alltid kör med de bästa vinterdäcken med fullgott mönster och fullgoda dubbar. Har 50 års erfarenhet av vinterkörning (ej professionellt dock).

N Nalleman64 skrev:
Nej det stämmer inte det du påstår. Mindre vägar är ofta snustorra d.v.s. det finns vare sig is eller snö på dem. Samtidigt är de större vägarna sjöblöta av skitig saltlake.

Jag har sett och konstaterat det så otroligt många gånger under 25 års pendlande till och från jobb.
Det är möjligt att ni har det annorlunda i Skåne men i Östergötland är det jag skriver tyvärr ett faktum.
Ja dom små vägarna saltas ju inte beroende på väghållarens olika klassningar av vägen , därför är stora vägar ofta fuktiga av salt för där saltas vid behov! Mindre vägar är ju torra vid gynnsamma förhållanden men ökar luftfuktighet o temperaturen sjunker blir d halt eller vid rimfrost snöfall eller regn på kalla vägbanor ! Då ör d rätt skönt att vägar med mycket trafik är saltade !

TRJBerg TRJBerg skrev:
Apropå saltdiskussionen:
1. Salt löser halkproblem (så länge det inte är för kallt).
2. Dubbar och fullgoda vinterdäck hjälper med problemet men löser det inte. Är det tillräckligt svår is fungerar det inte. Ej heller om det är t ex 20 cm snö på vägen.
3. Plogning hjälper endast om plogbilarna överhuvud körs och de kommer fram. De kommer inte fram om det är mycket trafik på vägen.
4. Det är skillnad på norrländska vintervägar med konsistenta minusgrader och frekvent plogning och vägar i södra Sverige där det växlar mellan minusgrader/snö och plusgrader, ofta med sen och infrekvent plogning.

För protokollet kan nämnas att jag alltid kör med de bästa vinterdäcken med fullgott mönster och fullgoda dubbar. Har 50 års erfarenhet av vinterkörning (ej professionellt dock).
D e ju kanon m bra däck i alla sorts ’före’ o plogbilarn ska väl komma ut! D bestäms väl av kriterier som är satta av väghållaren i dom flesta fall Trafikverket! Jag tycker personligen att den ’svarta’ halkan är värst, är d snö så bör man väl själv kunna räkna ut att d kan/är halt.

A ansic skrev:
Du har rätt i att salt är PH neutralt. Men det finns studier som visar att saltet indirekt ändrar PH.

This phenomenon is affirmed in many studies evaluating the de-icing salt impact on the urban environment, investigating roadside soils in central Poland, reported a significant increase in soil pH, from slightly acidic to alkaline, associated with the de-icing salt application.

[länk]
Den får nog impact 1. Den visar bara högsta och lägsta uppmätta pH på ett fåtal platser. Kan vara så att det finns sekundära effekter som uppträder av salt i jord. Men denna artikel är inte en grund för det.
Sedan är tid en viktig aspekt när uppträder dessa sekunda effekter? Jag skulle tro att de inte är långvariga.

Kalciumklorid är hygroskopiskt och absorberar fukt ur luften. Denna egenskap fortsätter även när fukten ur luften blandats med saltet till en lake. Har använt kalciumklorid i både båten och rummet i källaren där jag förvarar verktyg, resultatet när saltet får ligga i en hink är en kladdig vätska som vägrar avdunsta (Till skillnad från natriumklorid). Det är även därför det är dammbindande, grusvägen torkar aldrig upp så länge den är salt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.