N
P Peter787 skrev:
Det är tydligt att det är du som i brist på faktakunskap, använder tillviten utan värde.
Is smälter normalt vid 0°C, med vanligt salt, Natriumklorid, kan du smälta is med en temperatur ner till -20°C.
Med Kalciumklorid, dvs. vanligt 'vägsalt', kan du smälta is ner till -30°C.

Fakta som även du kan lära t.ex. här:
[länk]
Och inget svar på frågan jag ställde nu heller. Precis som väntat.
Enkelt att förstå varför: Du har inget svar!

• Gilla
Mats
  • Laddar…
Cheesen
P Peter787 skrev:
Det är tydligt att det är du som i brist på faktakunskap, använder tillviten utan värde.
Is smälter normalt vid 0°C, med vanligt salt, Natriumklorid, kan du smälta is med en temperatur ner till -20°C.
Med Kalciumklorid, dvs. vanligt 'vägsalt', kan du smälta is ner till -30°C.

Fakta som även du kan lära t.ex. här:
[länk]
Det går bara om man vräker på rätt mängd... Den mängd som behövs är ungefär 15-50 gånger mer än vad Trafikverket sprider ut. Vid -7 behövs ungefär 10%salthalt. På en väg som är 9meter bred är 1mm nederbörd 9kg. För att uppnå 10% salthalt behövs alltså 1kg salt /meter väg/mm nederbörd. Eller 1000kg/km eller 10ton/mil. En lätt nederbörd är oftast mellan 1-2mm/h
En normal saltbil lastar runt 7ton... Hur många saltbilar har du sett vid senaste snöfallet?

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vet vi ens vad den driftige kommunmedarbetaren använde för salt som tog parksliden av daga?

Var det natriumklorid som vi ju använder i matlagning och för att smälta is på vägar?

Eller var det kalciumklorid som sprids på grusvägar på våren för att binda damm under sommaren?
Man får köra på med båda då ... :)

Ifall man hittar nån parkslide man vill ta död på.. och självklart får man vara noga med att man dammbinder eller halkbekämpar och naturligtvis inte använder det som ogräsmedel... 😂😂😂

Eftersom man bara använt den slarviga termen vägsalt

A ansic skrev:
Konstigt att ni försvarar användandet av salt. Salt är växters kryptonit, ingen växt överlever salt. Det går dessutom in i grundvatten, ändrar PH värden och dödar mikroorganismer. Helt klart ska det inte användas på vägen heller.
Nej, NaCl förändrar inte pH-värdet. Vägsalt är inte helt rent. Men de har ingen märkbar effekt på pH-värdet.

• Gilla
MaKrBr och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Move105 skrev:
Nej, NaCl förändrar inte pH-värdet. Vägsalt är inte helt rent. Men de har ingen märkbar effekt på pH-värdet.
Jag funderade på samma sak men det finns en katjonbytande effekt med salt i mark. D v s använder man pH-neutrala natriumklorid eller kalciumklorid så eluerar man vätejoner från marken och kan mäta en temporär försurning i markvattnet.

Jag funderade på samma sak men det finns en katjonbytande effekt med salt i mark. D v s använder man pH-neutrala natriumklorid eller kalciumklorid så eluerar man vätejoner från marken och kan mäta en temporär försurning i markvattnet.
Men den är så liten att den påverkar inte växter (som vi pratar om här) utan påverkan blir försumbar. Använder man annat salt ex CaCl2 så ser man mer. Men lika så är det ingen pH regulator. Den sura effekten möjligtvis motverkas av föroreningar av alkalimetaller som gör det basiskt.

Magnesiumklorid då, livsmedelsgodkänd?

Cheesen Cheesen skrev:
Det går bara om man vräker på rätt mängd... Den mängd som behövs är ungefär 15-50 gånger mer än vad Trafikverket sprider ut. Vid -7 behövs ungefär 10%salthalt. På en väg som är 9meter bred är 1mm nederbörd 9kg. För att uppnå 10% salthalt behövs alltså 1kg salt /meter väg/mm nederbörd. Eller 1000kg/km eller 10ton/mil. En lätt nederbörd är oftast mellan 1-2mm/h
En normal saltbil lastar runt 7ton... Hur många saltbilar har du sett vid senaste snöfallet?
Man borde väl inte räkna på mängden nederbörd eftersom det samtidigt plogas? Jag har då sällan sett saltbilar som inte samtidigt plogar vägen eller är ute och sprider salt inför regn/blida på i princip torra vägar. Med det sagt gillar jag inte heller salt på vägarna..

N Nalleman64 skrev:
Men att använda två miljarder kilo vägsalt på vägarna varav en hel del sprids till den omgivande naturen är helt OK?
Sverige är otroligt!

[länk]
Dessutom är salt väldigt naturligt !! Fn vilka dårskaper man kan hitta på i EU

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Och inget svar på frågan jag ställde nu heller. Precis som väntat.
Enkelt att förstå varför: Du har inget svar!
Kalciumklorid är väl mest till dammbindning ! Typ på vår o försommar på grusvägar !!

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Magnesiumklorid då, livsmedelsgodkänd?
Ja det kan ju ersätta kalciumklorid vid dammbinding av grusvägar men är dyrare har jag för mig.

J JoxarJonny skrev:
Man borde väl inte räkna på mängden nederbörd eftersom det samtidigt plogas? Jag har då sällan sett saltbilar som inte samtidigt plogar vägen eller är ute och sprider salt inför regn/blida på i princip torra vägar. Med det sagt gillar jag inte heller salt på vägarna..
Lägger man salt preventivt så är det ofta en giva på 10/15 gram per meter , så 15 gram på 6 meters bredd blir 90 gram/ sträckmeter eller 900 kg/milen d vi lägger på västkusten där jag jobbar är nästa alltid ren ’lake’ som består av 23/24% saltmättat vatten ! Vilket är så salt vatten man kan få på naturlig väg dvs genom att mätta vattnet m salt !! O d jag skriver om är i förebyggande syften

Cheesen
J JoxarJonny skrev:
Har då inte sett en plogbil som hållit ned plogbladet sen nån gång på 80talet...

• Gilla
Anders_X2
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Har då inte sett en plogbil som hållit ned plogbladet sen nån gång på 80talet...
Skicka mejl så ska du få massor av bilder

Jag kan tänka mig att du helt enkelt gjort en lista på ämnen som man får sprida ut och att de inte kollat på salt. Om de inte hade listan antar jag att det skulle hällas ut att möjligt (vilket kanske ändå sker till viss del ändå..).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.