27 039 läst ·
126 svar
27k läst
126 svar
Att lösa ett konflikthärjat dödsbo, veta vad som är rätt och fel?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Är det någon tröst om jag berättar att det ligger i åklagarens händer? Att du inte behöver göra något mer...I Ironside skrev:Vad jag förstår av tråden har inte syskon A någon bevisbörda, detta innebär troligen att beviskravet för fällande dom är massiv. Kanske är det endast ett erkännande från syskon A som skulle kunna nå framgång och det kommer aldrig hända här(om nu så är fallet).
Även om man kan spåra pengarna till konto som syskon A äger så misstänker jag att syskon A kan hävda att pengarna är flyttade på begäran av avlidne föräldern. Kanske donation, kanske är det inköp av något, vem vet. När det inte föreligger några krav på att syskon A ska redovisa finanserna så är det ganska kört.
Skulle pengarna vara flyttade till annat konto som inte tillhör syskon A så blir det än mer komplicerat. Kanske kan man då hävda att föräldern faktiskt själv flyttat pengarna.
Vi är nu uppe i över 100 svar i denna tråden och min uppfattning är att de allra flesta har lika dålig koll på hur systemet fungerar som jag. Även om syskonen fått minst sagt undermålig information så är det troligt att de som skött utredningen kan svensk lag runt ämnet. Problemet är väl att verkligheten ser ut på ett annat vis, resultatet påverkas av så många lösa faktorer så att man medvetet lämnar så lite information som möjligt för att inte riskera hamna i kläm.
De allmänna råden är att ge upp och låta det vara även om det ser orättvist ut. Och egentligen är det säkert ett bra råd med rådande system, bevisningen ser ut att vara massiv, näst intill omöjlig.
Som vanligt tjänar man på att vara iallafall lite kriminell. Med det sagt så menar jag att möjligheterna är uppenbara och inte nödvändigtvis att någon faktiskt är kriminell i just detta ärende.
Förrens åklagaren lägger ner fallet. "Brott kan ej styrkas"
Jag menar inte att syskon A har någon redovisningsskyldighet i sig, men om man bara nöjer sig med att konstatera att det försvunnit mystiskt mycket pengar utan att "någon" vet vart så är det tillräcklig grund för en polisanmälan.I Ironside skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Att polisanmäla på nivån ”jag trodde mamma skulle haft mer pengar när hon dog än hon hade, kan ni utreda det – jag vet inte vad som kan ha hänt!!” måste som TS konstaterat vara helt lönlöst.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Men det är väl inte klarlagt om A ens har varit inblandad i de här ”okända” uttagen. Det kan ju ex. vara just pga. dessa som A har gått in och försökt rädda släktingen från externa bedragare.
Jag kan tänka mig att A inte har haft klart för sig att de gåvor han fått, och redovisat sent. Räknas som förtida arv. Och därför inte genast redovisat dessa. Hur många har den detaljkunskapen om arvsrätt.
Skall man börja att ens andas om förskingring bör man ha ordentliga bevis.
Jag kan tänka mig att A inte har haft klart för sig att de gåvor han fått, och redovisat sent. Räknas som förtida arv. Och därför inte genast redovisat dessa. Hur många har den detaljkunskapen om arvsrätt.
För att undersöka om brott har begåtts behövs inga bevis. Som jag förstod det finns det stora uttag som man inte vet vart de gått vilket är tillräcklig grund för polisanmälan för t.ex.H hempularen skrev:Men det är väl inte klarlagt om A ens har varit inblandad i de här ”okända” uttagen. Det kan ju ex. vara just pga. dessa som A har gått in och försökt rädda släktingen från externa bedragare.
misstänkt stöld.
Det behövs ingen grund alls för att göra en polisanmälan. Vill man att den ska ta en annan väg än rakt in i papperskorgen så krävs det nog mer än bara egen misstanke som grund.ylven skrev:
Klicka här för att svara