Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Fel Fel Fel!

….men bouppteckningsman som förordnats av tingsrätten har alla möjligheter att ta del av kontohistoriken.

På dödsdagen övergår samtliga tillgångar och rättigheter till dödsboet. Dödsboet företräds av den bouppteckningsmannen som förordnats av tingsrätten (givetvis under förutsättning att ansökan om en sådan görs av någon som är behörig).

Var fan tror ni, att det är polis som utreder förskott av arv.

Är det frågan om stöld alt. Egenmäktighet så utreds det av polis men bevisläget blir oerhört svårt.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Menar vi samma sak här? Har bouppteckningsmannen rätt att få info om dödsbodelägarnas transaktioner från deras banker ?
Nej. Bouppteckningsmannen har inte rätt att ta del av kontohistorik. Derbyboy har fel. Banksekretessen är absolut.

D
Nej!

Banken kommer lämna ut kontohistoriken till bouppteckningsmannen. Det anses inte i praktiken vara ett obehörigt röjande.

D
Bouppteckningsmannen behöver viss historik (i vissa fall) för att kunna kunna sköta sitt uppdrag i enlighet med förordnandet.

använd Google och sök på bouppteckningsman + banksekretess

Sluta killgissa!

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Nej!

Banken kommer lämna ut kontohistoriken till bouppteckningsmannen. Det anses inte i praktiken vara ett obehörigt röjande.
Du har fel. Det finns banker som gör så men det är ifrågasatt. Det finns också banker som vägrar.

D
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du har fel. Det finns banker som gör så men det är ifrågasatt. Det finns också banker som vägrar.
källa?

Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Bouppteckningsmannen behöver viss historik (i vissa fall) för att kunna kunna sköta sitt uppdrag i enlighet med förordnandet.

använd Google och sök på bouppteckningsman + banksekretess

Sluta killgissa!
Killgissa? Skärp dig! Jag har jobbat i bank och försäkringssektorn länge, alltsedan jag slutade som domare i hovrätten. Jag vet vad jag pratar om.

D
Grattis!

Om bouppteckningsmannen anger ekonomiska skäl, tex att det skett oegentligheter eller att förskott av arv behöver utreds så vill jag påstå att det finns en samstämmig bild om att uppgifterna lämnas ut…..som behövs för utreda frågeställningen.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Grattis!

Om bouppteckningsmannen anger ekonomiska skäl, tex att det skett oegentligheter eller att förskott av arv behöver utreds så vill jag påstå att det finns en samstämmig bild om att uppgifterna lämnas ut…..som behövs för utreda frågeställningen.
Grattis? Ska jag uppfatta det som en förolämpning eller ett käckt hejja-rop?

Jag är med på vad du är ute efter men banksekretessen, som är absolut, ställer till det. Det är en fråga under diskussion, bland annat i Bankföreningen och Svensk Försäkring.

I
I detta fallet är det boutredningsman som skaffat fram kontoutdragen.

D
I Ironside skrev:
I detta fallet är det boutredningsman som skaffat fram kontoutdragen.

Jaha det gick tydligen att få fram trots den absoluta banksekretessen. Jag misstänker att den gode bouppteckningsmannen författade ett brev till banken och angav ekonomiska skäl.

Vårdslöst av banken att lämna ut hela kontohistoriken.

(ett ytterligare sätt att eventuellt få fram om det skett ett förskott av arv är att själv väcka talan i enlighet med bestämmelse i ärvdabalken. Jag vill minnas att det då går att bereda sig tillgång till uppgifter, tex hos en bank.. detta kring bevisföring i tvistemål är jag dock inte så bevandrad i)

Düsseldorff
D Derbyboy skrev:
Jaha det gick tydligen att få fram trots den absoluta banksekretessen. Jag misstänker att den gode bouppteckningsmannen författade ett brev till banken och angav ekonomiska skäl.

Vårdslöst av banken att lämna ut hela kontohistoriken.

(ett ytterligare sätt att eventuellt få fram om det skett ett förskott av arv är att själv väcka talan i enlighet med bestämmelse i ärvdabalken. Jag vill minnas att det då går att bereda sig tillgång till uppgifter, tex hos en bank.. detta kring bevisföring i tvistemål är jag dock inte så bevandrad i)
Varför uttrycker du dig som ett dagisbarn? Att uppgifterna gick att få ut i detta fall kanske underlättade för TS men det betyder ju intet ifråga om diskussionen i stort.

Handlar det om att du alltid vill ha rätt? Det kommer inte hända eftersom diskussionen inom sektorn är högst påtaglig och de facto verklig.

• Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag ber om ursäkt för det jag skrev om ditt sätt att uttrycka sig. Det var dumt, sorry.

• Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
D
Ingen fara. Tack!

Om du har insyn i branschen och det där förs en diskussion gällande banksekretessen i förhållande till företrädare för ett dödsbo, så ska jag inte ifrågasätta det men den bild jag har, vilket också överensstämmer med den som går att googla sig till, så sker inte ett obehörigt röjande för det fall bouppteckningsmannen tex utreder ett förskott av arv.

Jag kan dock hålla med om (jag antar att det är föremålet för diskussionen i branschen) att det vore på sin plats att ett lagistigaren uttryckligen medgav en sådan ordning, genom att införa en sekretessbrytande bestämmelse.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Derbyboy, jag måste fråga, är du utbildad jurist eller är du bara smart?

Men frågan var väl egentligen om en bodelningsman/boutredningsman (eller vad det nu heter) kan få ut uppgifter om innehavare av konton som pengar förts över till, alltså inte dödsboets kontoutdrag. Och det kan denne förstås inte utan det kan enbart polisväsendet begära ut från banken.

Så uppfattade jag i alla fall diskussionen om inblandning av polis eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.