Efter att jag avlägsnat gamla tröskeln för att lägga nytt golv så insåg jag rätt fort att jag skulle försökt behålla den. Det verkar som att underliggande konstruktion är en del av dörrkarmen dessutom. Hur kan man lösa detta på ett snyggt sätt?

Tack på förhand!

Mvh,

• Gammal dörrkarm med avlägsnad tröskel, exponerar underliggande konstruktion och slitage på trä och metall vid tröskelområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bruten tröskelbit av trä på ett golv, borttagen som en del av renovering; behöver lösning för att återställa den med dörrkarmen.
    Skapa konto
  • Borttagen tröskel med synlig underliggande konstruktion vid dörrkarm, visar problem vid golvläggning.
    Skapa konto
Får det inte plats en platt trätröskel, så finns det även millimetertjocka trösklar i aluminium.

Är karmen gjord i plast? I så fall får du räkna med att ny tröskel behöver anpassas.

Om det är den karm som jag misstänker det är så kan du såga av metallskenan, vars enda uppgift är att hålla tröskeln på plats.
Rätt vanligt att dessa plast trösklar spricker och behöver bytas ut. Brukar använda multimaskin och jacka ur plast karmen för att kunna montera ny tröskel

GoForIt GoForIt skrev:
Får det inte plats en platt trätröskel, så finns det även millimetertjocka trösklar i aluminium.

Är karmen gjord i plast? I så fall får du räkna med att ny tröskel behöver anpassas.
Stämmer, karmen är gjord av plast. Jag antog det 🥲

GoForIt GoForIt skrev:

Stämmer, karmen är gjord av plast. Jag antog det 🥲
B Bengt Henrik skrev:
Om det är den karm som jag misstänker det är så kan du såga av metallskenan, vars enda uppgift är att hålla tröskeln på plats.
Rätt vanligt att dessa plast trösklar spricker och behöver bytas ut. Brukar använda multimaskin och jacka ur plast karmen för att kunna montera ny tröskel
Känns som att detta får bli vägen framåt istället för att försöka spåra/anåassa en tröskel som kan passa 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.