677 läst ·
10 svar
677 läst
10 svar
Hur lösa takstege på billigaste och säkraste sätt?
Har ett gammalt hus med hög fasad. Behöver därför en rejäl takstege, men när jag tittar på lämpliga alternativ på internet så skulle det kosta mig kring 6000-10 000kr för bara stegen.
Är det acceptabelt att göra en egen stege?
8mm armeringsjärn som steg, 33cm breda med 30cm intervaller.
5mm plattjärn på sidorna.
Vinkeljärn 3.5mm fäst i plåten undertill.
Skulle kosta mig 300kr per 2 meter istället för tusenlappar. Jag kan nog fästa med bultar in i vindan också för att vara på säkra sidan.
Någon annan som har gjort någon liknande lösning? Tycker att den här lösningen blir mer solid än de tunna stegar jag ser hos grannarna som är fastskruvade rakt i plåten.
Skulle kosta mig 300kr per 2 meter istället för tusenlappar. Jag kan nog fästa med bultar in i vindan också för att vara på säkra sidan.
Någon annan som har gjort någon liknande lösning? Tycker att den här lösningen blir mer solid än de tunna stegar jag ser hos grannarna som är fastskruvade rakt i plåten.
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
För att vanliga anställda arbetare (det gäller inte jobb man gör själv hemma) krävs ju godkända stegar för att man ska få gå upp på dom.
Det måste nog vara samma på en takstege.
Hur stark den än blir om man gör den själv så är den inte godkänd om något händer.
Det måste nog vara samma på en takstege.
Hur stark den än blir om man gör den själv så är den inte godkänd om något händer.
Går det att jag ringer sotaren i förväg och skickar en enkel skiss på hur den kommer att bli? Han kanske kan säga rakt ut också att det måste vara en godkänd stege, vilket är otroligt tråkigt då det kostar så mycket pengar.A Argastesnickaren skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 054 inlägg
Det är inte acceptabelt att göra en egen stege .
Du måste en som är godkänd föe ändamålet
Du måste en som är godkänd föe ändamålet
Jag hör er.
Tycker att det bara är allmänt konstigt då jag ser på flera tak otroligt tunna och fjuntiga takstegar. Man har ingenting att greppa på, inget mönster som ökar grepp vid blöta förhållanden, och som sitter fast med två skruvar längst ned och två högst upp.
Om jag går till en plåtslagare så är det en sådan stege jag kommer att få. Hur kan det vara säkrare än en robust stege som jag själv bygger?
Jag ska ringa till sotaren och fråga honom om råd. Kanske han godtar simpla steg som borras in i plåten.
Tycker att det bara är allmänt konstigt då jag ser på flera tak otroligt tunna och fjuntiga takstegar. Man har ingenting att greppa på, inget mönster som ökar grepp vid blöta förhållanden, och som sitter fast med två skruvar längst ned och två högst upp.
Om jag går till en plåtslagare så är det en sådan stege jag kommer att få. Hur kan det vara säkrare än en robust stege som jag själv bygger?
Jag ska ringa till sotaren och fråga honom om råd. Kanske han godtar simpla steg som borras in i plåten.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 054 inlägg
Plåtslagarens takstege är godkänd för ändamålet
Det är inte din.
Din är säkert mer robust, men det spelar ingen roll. Det är du som åker om du gör en egen och sotaren trillar ner.
Det är inte din.
Din är säkert mer robust, men det spelar ingen roll. Det är du som åker om du gör en egen och sotaren trillar ner.
Mitt tips är att gå in på t.ex. weland och använda deras konfigurator för att plocka ihop ett paket och sedan skicka det till några bygghandlare och be om en offert. Jag har inte hittat taksäkerhetsprylar till bra priser på nätet, och det beror säkert på att det inte är någon typisk postorderprodukt.Blanke skrev:
Har för mig att jag landade på ungefär tusenlappen per meter komplett inklusive beslag och monteringsmaterial. Inte värt att bygga någonting själv för de pengarna enligt min mening. Åtminstone inte om man roligare saker att ägna sin fritid åt.
Hittade den här länken när jag för några år sen krånglade med samma problem..
Det är ju mest fel att göra själv men köper man billigare aluminiumstege på nåt av billigaste byggvaruhusen som sen med rätt fästen så som beskrivs här så är det knapt lönt att svesta ihop nåt själv som sen ska målas och krånglas med och sen rostar och blir fult..
Host host fästen för kabelstegar går att köpa i många olika unversal lösningar där man har svårt att få fast grejer och är rejält ytbehandlade för bruk även utomhus
Här finns lite lektyr och ideêr
https://media.woody.se/docs/7907736.pdf
Det är ju mest fel att göra själv men köper man billigare aluminiumstege på nåt av billigaste byggvaruhusen som sen med rätt fästen så som beskrivs här så är det knapt lönt att svesta ihop nåt själv som sen ska målas och krånglas med och sen rostar och blir fult..
Host host fästen för kabelstegar går att köpa i många olika unversal lösningar där man har svårt att få fast grejer och är rejält ytbehandlade för bruk även utomhus
Här finns lite lektyr och ideêr
https://media.woody.se/docs/7907736.pdf
Du har ju redan fått svar men vill bara inflika att man gjorde ofta stegar förr av stålrör, men dom var grövre än 8mm. Vill minnas att min stålstege med tillhörande takstege var av 20mm rör. Bockade till steg och svetsade på plattjärn i själva takstege medans stegen bestod av 4 långa rör där det övre var bockat för stabiliteten. Stegen var av samma rör.Blanke skrev:
Har ett gammalt hus med hög fasad. Behöver därför en rejäl takstege, men när jag tittar på lämpliga alternativ på internet så skulle det kosta mig kring 6000-10 000kr för bara stegen.
Den var väldigt fin att klättra på men ack så tung. Sedan överlevde den bara 40 vintrars takras innan den följde med snön ned och blev mer av en markstege än en takdito.
Moderna steg och en lättviktsstege tar jag vilken dag som helst. Det är så himla mycket enklare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden