K Kaptenz skrev:
Det är ju dödsboet som beställer inte du som privatperson??
Så du tror inte att begravningsbyrån ser till att en nu levande person går in som betalningsansvarig.
P Pligg85 skrev:
Fixar allt för rätt betalning.

I det här fallet skulle jag bara lösa det med en container och ringa två snickare som jag vet bara fixar saker utan krångel och gärna hugger i om det blir flr mycket för mig själv.

Kanske inte billigast i timmen men totalt skulle det bli det. Sen skulle de kunna skriva det som rot på min egna fastighet och sen lösa internt inom dödsbo om det är fler.

Hur dom helst har vi varit klara eller en god bit på väg med en lägenhet i typ 2 rums storlek
Att föreslå saker som passar dig men inte TS verkar totalt meningslöst.
Att det dessutom innehåller direkta olagligheter/fusk gör att ditt bidrag till å hjälpa TS situation blir exakt noll.
Tycker du själv du är behjälplig utifrån de förutsättningarna TS anger..?

• Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Fru Kan Själv skrev:
Funderar på detta med dödsboanmälan. Kommer kommunen och inspekterar menar du? Jag har ingen aning. Inga problem om de gör.
Låt kommunen tar ledningen i detta. Och ta frågor med dem. Så länge begravningsbyrån är väl medvetet om situationen och att det är kommunen som bekostar och du håller dig innanför kommunens ramar. Så om kommen ger uppdrag för begravning, begravningen är medvetet om det då kan du framföra evt. önskningar men viktigt att de passar inom de finananciella begänsningar.

Vad gäller bostaden är det viktigt när man skrivar "inte rubba någonting i onödan" att vara försiktigt att inte tillgägna några värdefulla saker eller ta ut några pengar. Det ska inte ge sken av att du får en finansiell fördel.

Sä gör inga betalningar med den avliden personens bankkort. Även om det är kanske för sakens skull (du kanske ville köpa städmedel).

Det är helt okej att informera tex energibolag eller tidningsabonnemang att personen har avlidat, så de stoppar autogiro själv.

Har den avldidne personen trots allt några smycken eller föremål som har värde, var försiktigt. Gå inte in och börja sälja grejer tex.

Sedan var det otydlig om du har en relation som arvtagare. Det kan alltid finnas aker av emotionell värde. Fotografier, kanske någon prydnader. Där måste man också vara försiktigt om prydnader har en tydlig värde.

Och det är säkert inte någon som klandar dig om du tar med en ny vattenkokare som du tog med åt den personen för en månad sen. Eller om det kan vara någon vävd matta eller nån jultomte. Ser det ut som du kommer att göra loppis åt det, då kanske är det för mycket.

Sen är forum inte alltid den bästa platsen att få råd (om man inte filtrerar ordentligt). Då är det bättre kolla med kommunen.

M mpostma skrev:
Sä gör inga betalningar med den avliden personens bankkort.
Gör aldrig någonsin betalningar med någon annans kort är en mycket enklare regel...

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gör aldrig någonsin betalningar med någon annans kort är en mycket enklare regel...
Så är det ju. Och det låter rätt så enkelt.

Men om man sitter med ett dödsbo och det finns saker som "måste göras" kan det verka en enkel lösning att belasta dödsboet med betalningar som ändå måste göras. Verkligheten är givetvis att just såna transactioner är väldigt lätt att spåra. Så gör inte det.

Om det ligger några hundralappar i nåt skrin i köket är det givetvis svårare att spåra och då gäller sund förnuft.

Prata med banken om man ska färvalta ett dödbo, i så fall som har koll. Det är visserligen något för den som förvaltar dödsboet.
I TS som inte vill ta detta jobbet, så får det bli någon från kommunen som sköter det.

Z Zodde skrev:
Så du tror inte att begravningsbyrån ser till att en nu levande person går in som betalningsansvarig.

Att föreslå saker som passar dig men inte TS verkar totalt meningslöst.
Att det dessutom innehåller direkta olagligheter/fusk gör att ditt bidrag till å hjälpa TS situation blir exakt noll.
Tycker du själv du är behjälplig utifrån de förutsättningarna TS anger..?
TS sitter ju på händerna och ska belasta alla runt om istället för att bara styra upp snabbt och effektivt.

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men återigen: Varför ska TS bekosta det?
I egenskap av företrädare för dödsbo.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror det blir billigare totalt sett om TS inte gör något alls.
Verkar ju vara en slogan för släktet dock.

P Pligg85 skrev:
I egenskap av företrädare för dödsbo.
Hon har ganska tydlig motiverad att hon INTE vill ta den rollen. Det är helt OK.

ISf kommer kommer kommunen in och sätter in jurist som förvaltar dödsboet. Och så tar den personen ansvar för att bekosta nödvändiga åtgärder.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fint att du @Pligg85 ställer upp, kan du ta med en kompis med krokbil och lösflak också?
Har egna containrar. Klart man ställer upp.

Men fakturerar mer än vad lokala entreprenörer gör kan jag lova och ser ut som arbets och betalningmoralen är en riskfaktor.

Kan infinna mig 06:00 på lördag och söndag men vill ha förskott på 1250kr timmen och 80kr milen plus moms samt tippkostnader.

Unikt namn
P Pligg85 skrev:
Klart man ställer upp.
P Pligg85 skrev:
men vill ha förskott på 1250kr timmen och 80kr milen plus moms samt tippkostnader.
Inte motsägelsefullt alls.... 😝

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Inte motsägelsefullt alls.... 😝
Man ställer upp med att utföra en tjänst.
Tjänster kostar normalt så vida man inte är god vän eller står i skuld till denne.

Nog för att det här verkar vara normalt att samhället bär och bjussar på livets åkband men jag lever i annan verklighet.

P Pligg85 skrev:
P Pligg85 skrev:
men jag lever i annan verklighet
Ja, din verklighet har uppenbarligen helt andra definitioner.

"Ställer man upp" så gör man det gratis för att hjälpa till. "Utför man en tjänst" tar man betalt.

Att säga "jag ställer upp och hjälper till" till någon, och sedan kräva betalt i efterhand är nästintill bedrägligt.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
J
P Pligg85 skrev:
Tjänster kostar normalt så vida man inte är god vän eller står i skuld till denne.

Nog för att det här verkar vara normalt att samhället bär och bjussar på livets åkband men jag lever i annan verklighet.
Jag försöker tänka mig in i TS situation. En släkting, säg en moster utan egna barn, som jag förvisso skulle kunna ärva men som bara har skulder. Som jag kanske hjälpt under livet. Som nu lämnat en hoarder lägenhet.

Finns större anledning för mig att lägga min tid och mina pengar att fixa detta än om en okänd gubbe i samma trappuppgång dör och lämnar en lägenhet i kaos?

Moraliskt tycker jag ts kan låta nån annan ta denna smäll.

Ponera att denna moster för ett år sen skänkt ett stort hus värt 10M till mig. Då skulle jag nog känna att det vore rätt att pröjsa för att städa upp lägenheten.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
TS sitter ju på händerna och ska belasta alla runt om istället för att bara styra upp snabbt och effektivt.
Så TS ljuger menar du?
S Fru Kan Själv skrev:
"det här har jag gjort för att hjälpa till, men nu mäktar jag inte med mer"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.