51 272 läst ·
312 svar
51k läst
312 svar
Arvingar röja hoarderhem?
Minan du kan gå på är väl att i ett svagt ögonblick, antingen mot en uppgiven hyresvärd som inser att en stor utgift är på gång, eller vid en koordinering av den enklaste begravningen aningen genom att inte läsa villkor ordentligt signerar något tex för begravningen som innebär att du som dödsbodelägare tar ansvar för något du inte har skyldighet till. Mot hyresvärden är det kanske störst risk att uppfatta någon moralisk skyldighet då det rimligtvis borde vara papperslöst att informera som att hyresgästen gått bort.S Fru Kan Själv skrev:Hm, du verkar ha koll på detta. Inga konstigheter ang vem som ärver här, solklart, inget testamente, den avlidne ingen inkomst utöver bidrag. Det verkar inte som om kommunen kan ta på sig något annat än att upprätta dödsboanmälan. Och ge ett bidrag till begravning. Egentligen är det nog inte så mycket mer förutom att lämna nyckel, säga upp hyresavtal och stoppa autogiro. Det klarar jsg. Men går jag på en mina någonstans här?
Är det samma sak som händer när kommunen gör en dödsboanmälan i stället för bouppteckning? Vi skulle klara av att tex stoppa autogiro, säga upp bostad och ordna begravning. Är bara orolig att hamna i situation där jag själv blir skuldsatt om jag gör något fel.A Anders_Nilsson skrev:Många i tråden med en förlegad syn på ansvar. Som TS skriver har man ingen skyldighet att offra sig själv. När pappa gick bort för många år sedan tillsattes en dödsboförvaltare som skötte allting för det var klart att det skulle bli brist i boet. Pappa fick en begravning och fordringsägarna fick göra en avskrivning. Kom en del kravbrev som jag returnerade med texten att dödsboet var försatt i konkurs och att de skulle vända sig dit.
Det börjar kännas rätt klart. Mot hyresvärd tänker jag att vi skriftligen får säga upp bostaden och berätta att vi tyvärr inte kommer att kunna göra mer där. Jag tror det är snyggast att vara ärlig och förvarna om att det inte kommer att gå att få ut pengar om han tar en firma som gör allt. Då kan han i sin tur välja hur han vill lösa det på billigaste sätt.M myrstack skrev:Minan du kan gå på är väl att i ett svagt ögonblick, antingen mot en uppgiven hyresvärd som inser att en stor utgift är på gång, eller vid en koordinering av den enklaste begravningen aningen genom att inte läsa villkor ordentligt signerar något tex för begravningen som innebär att du som dödsbodelägare tar ansvar för något du inte har skyldighet till. Mot hyresvärden är det kanske störst risk att uppfatta någon moralisk skyldighet då det rimligtvis borde vara papperslöst att informera som att hyresgästen gått bort.
Begravningen verkar enkelt. Kommunen går igenom tillgångar och ger bidrag. Byrån har förklarat precis hur det går till. Vi ha fått prisuppgifter och ligger strax under det belopp kommunen ersätter.
Funderar på detta med dödsboanmälan. Kommer kommunen och inspekterar menar du? Jag har ingen aning. Inga problem om de gör.C cpalm skrev:
Ingen här ärver något värdefullt. Det som diskuteras är om man ärer skulder och det gör man inte i SverigeA Axalon skrev:Jag beklager förlusten.
Men vad jag aldrig förstår, är att ni alltid klagar när ni måste betala.
Det er eras familj medlem, varför ska staten och svenska folk betalar för din familj medlems begravning?
Betalar ni även nånting till svenska folk när ni ärver mycket värdfulla?
Det är din familj och för familjen står man själv och klagar inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Det finns specialregler för uppsägning av hyresrätt för dödsbo. Normalt har man ju tre månader, men säger man upp inom en månad från dödsfallet är det bara en månad.S Fru Kan Själv skrev:
Finns det inga pengar är det ju lite skit sak samma ändå ur dödsboets synpunkt, men vill man göra något för att tillmötesgå värden kan man ju lämna med omedelbar verkan och i alla fall inte dra ut på det i onödan.
Kan värden gå in imorgon och börja röja och renovera är ju det tid denne vinner i andra änden med en uthyrningsbar lägenhet jämfört med om hen får tillträde efter påsk eller ännu senare.
Extern personal så klart Fru Kan Själv.S Fru Kan Själv skrev:Du skrev just: två man går in och rakt ner i container. Vilka två man? Vaddå några dagar? Det som finns är en enda späd ensamstående mamma. Borta en hel dag hemifrån? Det kräver ju att man kan disponera sin tid som man själv väljer. Det är inte så att det finns 5h över en helg för att hitta på vad man vill...
[
Försöker du säga att du dyker upp med en lastbil och två starka gubbar, redo att spendera de närmsta veckorna av er semester där, bara ni får adressen? 🤔P Pligg85 skrev:
Fixar allt för rätt betalning.Unikt namn skrev:
I det här fallet skulle jag bara lösa det med en container och ringa två snickare som jag vet bara fixar saker utan krångel och gärna hugger i om det blir flr mycket för mig själv.
Kanske inte billigast i timmen men totalt skulle det bli det. Sen skulle de kunna skriva det som rot på min egna fastighet och sen lösa internt inom dödsbo om det är fler.
Hur dom helst har vi varit klara eller en god bit på väg med en lägenhet i typ 2 rums storlek
Men återigen: Varför ska TS bekosta det?P Pligg85 skrev:Fixar allt för rätt betalning.
I det här fallet skulle jag bara lösa det med en container och ringa två snickare som jag vet bara fixar saker utan krångel och gärna hugger i om det blir flr mycket för mig själv.
Kanske inte billigast i timmen men totalt skulle det bli det. Sen skulle de kunna skriva det som rot på min egna fastighet och sen lösa internt inom dödsbo om det är fler.
Hur dom helst har vi varit klara eller en god bit på väg med en lägenhet i typ 2 rums storlek