51 431 läst ·
312 svar
51k läst
312 svar
Arvingar röja hoarderhem?
Ponera följande.
Anhöriga inser att de inte kommer finnas pengar att täcka löpande kostnader och en enkel begravning så de ska ansöka om att få bistånd med det.
Kommer de ändå försöka sälja av de silverljusstakarna, ett par oljemålningar som kanske ger 1500kr styck, redovisa de 1200kr i plånboken och ringarna som gått i arv. Farmors halsband. Servisen kan faktiskt ge någon tusenlapp.
Bara naivt att tro att folk skulle börja sälja av saker för att kommunen/soc skulle behöva bistå med 3000kr istället för 15000kr.
Glöm det.
Anhöriga inser att de inte kommer finnas pengar att täcka löpande kostnader och en enkel begravning så de ska ansöka om att få bistånd med det.
Kommer de ändå försöka sälja av de silverljusstakarna, ett par oljemålningar som kanske ger 1500kr styck, redovisa de 1200kr i plånboken och ringarna som gått i arv. Farmors halsband. Servisen kan faktiskt ge någon tusenlapp.
Bara naivt att tro att folk skulle börja sälja av saker för att kommunen/soc skulle behöva bistå med 3000kr istället för 15000kr.
Glöm det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Du kanske hade gjort så, men så gör definitivt inte alla.
När vi började hantera morsans dödsbo var vi inte säkra på att det skulle finnas nått över att ärva, kom inte på talan att lägga något värdefullt åt sidan.
När vi började hantera morsans dödsbo var vi inte säkra på att det skulle finnas nått över att ärva, kom inte på talan att lägga något värdefullt åt sidan.
I bland får man lov att lägga undan känslor och låta förnuftet styra
Detta är ett sådant fall !
Är det noll eller minus efter begravningskostnader så återstår en sak och det är att sätta dödsboet i konkurs och lämna in nycklar till hyreslägenhet som den är till hyresvärd får den ta kostnaden, hyresvärd inser att eftersom dödsbo är i konkurs så finns det inget att hämta därifrån utan man får ta kostnaden själv.
För även om man lägger några veckor på hyra släpvagn åka till återvinning för att tömma så är det stor risk att lägenheten behöver helrenoveras pga husdjur som kissat inne vatten som läkt osv, nytt kök nytt badrum kostar ju en del, då är det en rätt liten kostnad i sammanhanget att ta ut en container och slänga allt i den inklu köksskåp osv
Detta är ett sådant fall !
Är det noll eller minus efter begravningskostnader så återstår en sak och det är att sätta dödsboet i konkurs och lämna in nycklar till hyreslägenhet som den är till hyresvärd får den ta kostnaden, hyresvärd inser att eftersom dödsbo är i konkurs så finns det inget att hämta därifrån utan man får ta kostnaden själv.
För även om man lägger några veckor på hyra släpvagn åka till återvinning för att tömma så är det stor risk att lägenheten behöver helrenoveras pga husdjur som kissat inne vatten som läkt osv, nytt kök nytt badrum kostar ju en del, då är det en rätt liten kostnad i sammanhanget att ta ut en container och slänga allt i den inklu köksskåp osv
Ja tur det inte går att ärva skulder. Gubben hade inbillat banken på orten att han ägde huset och hade fått ett saftigt lån som han använde för att leva livets glada dagar för. Typ slösade bort. När fakta kom fram så stod de där med skammens rodnad på kinderna och kunde bara lasta sig själva. Å socialen fick ta begravningskostnader och gravsten. Att vi överhuvudet taget brydde oss om huset var för de stackars hyresvärdarna, ett gift par. Och så fick min man gå igenom och se om det fanns något som han kunde ha som minne efter sin far.S Fru Kan Själv skrev:Det stämmer ju men hur definierar du själv? Den avlidne är en person, de anhöriga råkar vara släkt med personen och är inte på något sätt ansvariga för detta. De ärver ingenting. Om man är ansvarig för vad en släkting ställt till i sin bostad, är du då ansvarig för andra saker ens anhöriga gör? Om tex din farbror begår ett brott och inte har pengar, är du ansvarig att betala 100 000 i böter? Om han kör rattfull, skall brottsoffer kräva dig på pengar? Kanske tycker du man har ett kollektivt ansvar för allt släkten är inblandad i men så tolkar man det inte normalt sett i samhället.
Efter ett dödsfall föll det på vår lott att fixa begravning (och med tiden bouppteckning, röjning...).G GrenBo skrev:
Begravningsbyrån tog direkt upp frågan om betalning, och berättade att soc kan betala om det inte finns medel i dödsboet. Kändes seriöst faktiskt.
Nåväl - det behövdes inte i detta fall.
Banken stänger alla konton omgående, du kan inte betala eller ta ut pengar från kontot.M mpostma skrev:Låt kommunen tar ledningen i detta. Och ta frågor med dem. Så länge begravningsbyrån är väl medvetet om situationen och att det är kommunen som bekostar och du håller dig innanför kommunens ramar. Så om kommen ger uppdrag för begravning, begravningen är medvetet om det då kan du framföra evt. önskningar men viktigt att de passar inom de finananciella begänsningar.
Vad gäller bostaden är det viktigt när man skrivar "inte rubba någonting i onödan" att vara försiktigt att inte tillgägna några värdefulla saker eller ta ut några pengar. Det ska inte ge sken av att du får en finansiell fördel.
Sä gör inga betalningar med den avliden personens bankkort. Även om det är kanske för sakens skull (du kanske ville köpa städmedel).
Det är helt okej att informera tex energibolag eller tidningsabonnemang att personen har avlidat, så de stoppar autogiro själv.
Har den avldidne personen trots allt några smycken eller föremål som har värde, var försiktigt. Gå inte in och börja sälja grejer tex.
Sedan var det otydlig om du har en relation som arvtagare. Det kan alltid finnas aker av emotionell värde. Fotografier, kanske någon prydnader. Där måste man också vara försiktigt om prydnader har en tydlig värde.
Och det är säkert inte någon som klandar dig om du tar med en ny vattenkokare som du tog med åt den personen för en månad sen. Eller om det kan vara någon vävd matta eller nån jultomte. Ser det ut som du kommer att göra loppis åt det, då kanske är det för mycket.
Sen är forum inte alltid den bästa platsen att få råd (om man inte filtrerar ordentligt). Då är det bättre kolla med kommunen.
Jag kan tycka att du har rätt på så vis att det är en heder att göra rätt för sig. Men att detta måste innebära en konkret betalning för varje individuell transaktion håller jag inte alls med om. Jag är lite känd i mina kretsar för att hjälpa till med det mesta som kräver händighet. Och jag omger mig med människor som ofta hjälper mig med både det ena och det andra. Jag ser inte dem som värdelösa och det verkar inte som om de ser mig som värdelös heller. Vi bidrar alla med någonting, och vi är lojala och ställer upp för den som en gång ställt upp för oss. Det finns en hälsosam balans i våra förhållanden som inte kräver någon balansräkning eller direkt betalning för att fungera väl.Bönhas skrev:
Jag tror att du tänker lite för mycket med miniräknaren om du tror att man gör någon till värdelös genom att inte ta betalt. Det är väl ändå precis tvärtom? Ingen skulle väl göra någonting gratis för någon annan om det inte var så att man betraktade den personen som värdefull?
Som jag skrev så syftade jag på att ingå avtal öht. Inlägg #128 exemplifierar risken.Alfredo skrev:
Många missar att de tar på sig betalningsansvaret om kostnaderna inte täcks av dödsboet.R Roikka skrev:
...med tömning? "vitt" ?P Pligg85 skrev:
(känns billigare än att åka med egen släpvagn tom!)
När vi använde sådan tjänst förra sommaren, lyckades vi visserligen göra en bra deal.. under 10' men det var också en 8 (?) kubiks container.
.. och låg EN grej fel, så fick vi betala personlig sortering av hela lasset (vilket skulle ha kostat oss 18-20 000 kr)
Klicka här för att svara