Förlorat anhörig med svårare psykisk sjd och hoarding. Sorgen är tung och nu står vi inför att röja och städa en mkt skräpig och smutsig bostad. Jag förstår inte hur jag ska orka, behöver då ta helt ledigt i mer än en mån bara för städ och har barn jag måste ta hand om. Då slog det mig: är jag ens skyldig att göra detta? Normalt sett hade man väl kunnat låta dödsbo bekosta en firma? Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon? Det finns inga värdesaker. Kan jag tex avsäga mig arv och få hjälp med det här? Soc skulle precis gått in och börjat hjälpa med att få ordning på bostad om personen inte avlidit. Hittills har jag: Tömt kyl o frys, sett till att husdjur tagits om hand, slängt några lass skräp bara för att kunna komma fram. Det enda vi hämtat ur bostad är kläder för den avlidne till begravning samt privata foton. Den avlidne har hemförsäkring. Jag vill verkligen inte ställa till det för hyresvärden men jag förstår inte hur jag ensam ska kunna lösa detta...

• Ledsen
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
  • Gilla
HammerGuuurl och 19 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Beklagar förlusten och röran som återstår att ta tag i.

Att ett dödsbo saknar tillgångar är relativt vanligt, så detta har så klart inträffat tidigare.

[länk]

[länk]

Rent krasst utifrån svaren ovan så är det bara för dödsboet att säga upp hyresavtalet och låta hyresvärden röja upp.
Och ev kanske ngn försäkring träder in? Jag vill verkligen inte ställa till det för den mkt snälla hyresvärden men bör inte även denne ha en försäkring för problem? Om hyresvärd måste ta allt kan jag röja ett par d till men mina barn far illa av att jag är borta...

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Det är nog hyresvärden som får svartepetter här. Det finns firmor som gör sådan röjning, ofta mot att bara få allt lösöre, som sedan säljs på loppis. Möjligt om det är riktigt illa att de inte tar det utan vill ha betalt. för att rensa.

Ett annat alternativ är att anlita den billigaste flyttfirma du hittar till att tömma och köra till tippen med det. En billigt flytt där de skall bära ut från en mindre lägenhet och flytta in det i en ny lägenhet, med viss försiktighet kan man få för typ 2 - 3 000kr. Borde bli billigare om det bara skall dumpas på tippen.

Och om allt bara skall slängas så behöver man ju inte bemöda sig om att hitta någon speciellt seriös firma.

• Gilla
bohebbe och 9 till
  • Laddar…
S Fru Kan Själv skrev:
Och ev kanske ngn försäkring träder in?
Hyresvärdens försäkringar har ofta väldigt hög självrisk (50 - 100 000).

• Gilla
NOP och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är nog hyresvärden som får svartepetter här. Det finns firmor som gör sådan röjning, ofta mot att bara få allt lösöre, som sedan säljs på loppis. Möjligt om det är riktigt illa att de inte tar det utan vill ha betalt. för att rensa.

Ett annat alternativ är att anlita den billigaste flyttfirma du hittar till att tömma och köra till tippen med det. En billigt flytt där de skall bära ut från en mindre lägenhet och flytta in det i en ny lägenhet, med viss försiktighet kan man få för typ 2 - 3 000kr. Borde bli billigare om det bara skall dumpas på tippen.

Och om allt bara skall slängas så behöver man ju inte bemöda sig om att hitta någon speciellt seriös firma.
Mja, det kan vara så att tippen tar betalt för vad firmor slänger. Och tar man en oseriös kan det hända att det hamnar någon annan stans än på tippen. Och kan skräpet sen spåras tillbaka till dig blir det bekymmer.

• Gilla
Mörner och 14 till
  • Laddar…
Unikt namn
S Fru Kan Själv skrev:
Och ev kanske ngn försäkring träder in? Jag vill verkligen inte ställa till det för den mkt snälla hyresvärden men bör inte även denne ha en försäkring för problem? Om hyresvärd måste ta allt kan jag röja ett par d till men mina barn far illa av att jag är borta...
Släpp den där ansvarskänslan för lägenheten. Vem ska tacka dig för att du låter barnen fara illa?

Hyresvärden bedriver näringsverksamhet. Det är förenat med risk och intäkter. Din anhörige har i flera år betalat hyra som plus, och nu kommer en minuspost i form av ett renoveringsbehov.

Värden får fakturera dödsboet för utebliven städning, men finns det inte tillräckligt med medel så kommer skulden inte gå i arv.

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Fregata och 56 till
  • Laddar…
S Fru Kan Själv skrev:
Men om det inte ens finns pengar till hela begravningskostnad utan soc täcker det mesta- varför skulle jag behöva stå för att röja allt detta alt betala någon?
Helt rätt tänkt.
Det är inte ditt ansvar att betala. Det skall dödsboet göra. Tvärtom bör du ta betalt för det arbete du lägger ner. Utgår från att du är arvinge. Att vara arvinge ger dig rätt till tillgångarna i dödsboet men inte skyldighet att betala skulder och kostnader.

Kan ingen (soc?, hyresvärd?) betala dig för ditt arbete behöver du inte göra något.

• Gilla
Kaptenz och 6 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Helt rätt tänkt.
Det är inte ditt ansvar att betala. Det skall dödsboet göra. Tvärtom bör du ta betalt för det arbete du lägger ner. Utgår från att du är arvinge. Att vara arvinge ger dig rätt till tillgångarna i dödsboet men inte skyldighet att betala skulder och kostnader.

Kan ingen (soc?, hyresvärd?) betala dig för ditt arbete behöver du inte göra något.
Jag ska be om hjälp av begravningsbyrån att rodda rätt i detta. Då skulle jag faktiskt kunna säga till hyresvärd och ev kommunen att "det här har jag gjort för att hjälpa till, men nu mäktar jag inte med mer". Dvs hindrat bostad fr skada genom att tömma mat, försäkrat mig om att husdjur är omhändertagna, röjt några lass med skräp så man kommer fram. Hämtat saker till begravning. Du vände på det så bra, att de i princip borde bet mig. Det skulle jag aldrig kräva men hjälpte att flytta ansvarsfrågan från mina axlar. Då blir varje sak jag gör bara ett plus

• Gilla
Fregata och 31 till
  • Laddar…
Det man får tänka på är ju att hyresvärden kommer att fakturera dödsboet på både städning och sen ev skador på lägenheten så den kan återställas. Detta måste ju med i bouppteckningen direkt. Blir den klar och fakturorna kommer ett halvår senare så får man ju göra en ny vända för att "slippa dem"....annars kan det ju bli så att dödsboet drar på sig skulder som ligger och skvalpar tills värden inte orkar mer......

• Gilla
Heddvig och 2 till
  • Laddar…
Har din hyresvärd varit hygglig mot din mor och dig så tycket jag du ska vara hygglig mot dom. Att bara lämna allt bakom sig och låta någon annan ta hand om det är inte ett vinnande livskoncept.

Att dina barn skulle fara illa av att du städar upp en lägenhet låter som en konstig förklaring, hur gör du med dom när du går till jobbet varje dag ?

• Gilla
  • Älska
  • Arg
EvertL och 37 till
  • Laddar…
Unikt namn
I InsidersUnited skrev:
hur gör du med dom när du går till jobbet varje dag ?
Skola/fritids?
I min kommun fungerar inte skola som barnpassning när jag ska renovera, gå på bio eller hitta på en annan kvällsaktivitet.

Men det kanske funkar annorlunda i din kommun?

• Gilla
  • Haha
Mörner och 28 till
  • Laddar…
Jag tycker att det låter som att du behöver prata med en kurator eller liknande för jag tror att det finns inre stress som gör att den här situationen ter sig mer oöverkomlig än den är.

Jag vet inte vilken rellation du hade med personen som dött men ibland kan röja en bostad fungerar som ett bra sätt att gå igenom alla tankar och känslor.

Du kan mycket väl ha rätt till betald ledighet för detta, så det kan du kolla med din arbetsgivare om du inte redan kollat upp det.

Jag lämnade min fars hem (dock väldigt prydligt) till en auktionsfirma när han hade dött. Jag var enda arvingen. Jag gjorde det för att vi hade haft en svår relation de sista åren, jag hade små barn och han bodde i en annan del av landet och jag kände mig nog ganska mycket som jag tror att du gör.

Det är länge sedan nu men jag ångrar mig faktiskt. Att få städa ur och tömma hans hem hade varit välgörande för mitt psykiska mående.

En vän har varit i din situation och röjt en avliden släktings absolut fullproppade bostad. Vännen har berättat att trots att det var jobbigt och innebar resor och hotellboende var det välgörande att få utföra den sista handlingen som en sista gest för den avlidne.

Dessa saker kan också vara värt att fundera på innan du bestämmer dig för hur du ska göra.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
4774 och 29 till
  • Laddar…
S Fru Kan Själv skrev:
Jag ska be om hjälp av begravningsbyrån att rodda rätt i detta. Då skulle jag faktiskt kunna säga till hyresvärd och ev kommunen att "det här har jag gjort för att hjälpa till, men nu mäktar jag inte med mer". Dvs hindrat bostad fr skada genom att tömma mat, försäkrat mig om att husdjur är omhändertagna, röjt några lass med skräp så man kommer fram. Hämtat saker till begravning.
Absolut skall du berätta vad du gjort.
S Fru Kan Själv skrev:
Du vände på det så bra, att de i princip borde bet mig. Det skulle jag aldrig kräva men hjälpte att flytta ansvarsfrågan från mina axlar. Då blir varje sak jag gör bara ett plus
Vårt samhälle cirkulerar kring pengar. Ingen gör något gratis. Dvs vill man få någon annan att göra något åt sig är det normala att man får betala timpeng. Om någon kräver att du skall göra något är det helt naturligt att de skall betala dig. Att kräva det är inget att skämmas för. Tvärtom. Att betala är ett sätt att veta att man får jobbet gjort.

Man kan vända på det en gång till. Om du inte tycker du skall ha betalt och ingen vill betala dig för något du erbjuder dig att göra bör man tänka efter en stund. Då sätter ingen värde på ditt jobb, de tycker inte det är värt något alls. Vilket egentligen betyder att ingen vill att du gör något. Att det inte behöver göras.

Vill man få något gjort är det en självklarhet att betala den som gör jobbet. Det är en hederssak att betala. På samma sätt är det en hederssak att kräva betalt. Arbeta gratis kan man göra åt utsatta, fattiga, hemlösa men inte åt vinstdrivande företag som begravningsbyråer eller hyreshusägare.

Det är värt att tänka på att den som jobbar gratis kan ses som värdelös. Och det är ingen.

Med det sagt är det värt att tänka på att mitt i allt elände och jobb är det nu sista chansen att gå igenom och hitta och ta till vara eventuella saker med affektionsvärde. Familjens historia kan vara intressant att bevara. Om inte annat för barnen. Man vet inte vad man kan hitta. Värt att tänka över.

Hur du gör med allt detta är såklart din sak. Ingen kan klandra dig om du inte orkar med allt.

• Gilla
PalomaG och 2 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Arbeta gratis kan man göra åt utsatta, fattiga, hemlösa men inte åt vinstdrivande företag som begravningsbyråer eller hyreshusägare.
Det är inte att jobba gratis åt hyresvärden attstäda en lägenhet man har ansvar för. Det ingår i hyresavtalet att lämna lägenheten i gott skick.
Bönhas Bönhas skrev:
Det är en hederssak att betala. På samma sätt är det en hederssak att kräva betalt.
Det verkar du inte tycka i praktiken. Du verkar tycka att det är en juridisk fråga och att det här kan undvikas eftersom det inte går att ge dödsboet någon sanktion för att låta bli. Och anledningen till det är att dödsboet är medellöst, inte att ansvaret primärt ligger hos någon annan.

Jag håller i allt väsentligt med om att TS kan välja bort det här. En ensamstående kvinna med barn kan på rätt rimliga grunder säga ”tyvärr, men jag kommer inte ta på mig det här”. Men att låtsas som om hyresvärden åkt på något som denne borde räkna med och att det hela har med heder att göra – näe.

Redigerat:
  • Gilla
Lotten72 och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.