Måklare eller privat

• Ja, jag hade anlitat mäklare

154 Röster 54,4%
  • Nej, jag hade hellre sålt själv för att spara pengar

103 Röster 36,4%
  • Osäker / har aldrig sålt bostad

26 Röster 9,2%
  • Antal röster
    283
S saltis99 skrev:
Det finns många jobb där du betalar för värdet som skapas, inte för den tid det tar.
Det gäller för väldigt många jobb, främst när man ser till skapat bruksvärde. Men det finns väldigt få jobb som skapar ekonomiska värden för uppdragsgivaren.

Fastighetsmäklare är inte med i den kategorin. De skapar inga ekonomiska värden alls utan är enbart en kostnad. För den kostnaden får man diverse administrativa saker gjorda. Det är värdet. Och det går inte att mäta i pengar.

Försäljningspriset avgörs i en öppen budgivning och/eller en förhandling mellan säljare och köpare. Mäklaren är bara en mellanhand.

Det är enkelt att testa om en tjänst ger ett ekonomiskt värde. Går det inte att 100% säkert räkna fram en exakt summa på värdet som tjänsten skapar är värdet inte ekonomiskt.
S saltis99 skrev:
För egen del är det totalt ointressant hur lång tid mäklaren arbetar med mitt uppdrag, det viktiga är att jag får värde för pengarna.
Att anlita en mäklare gör man av olika skäl. Om vi för en stund bortser från att systemet är riggat så att man skall vara nästan tvungen att anlita mäklare. Så är det främst för att få någon annan att göra ett jobb man själv eller någon man känner skulle kunna göra lika bra. Eller för att man inte kan själv. Det man betalar för är ett antal timmars arbete, plus diverse utlägg man annars skulle betalat själv. Värdet man betalar för är för att slippa göra jobbet själv. Eller om man så vill mäklarens arbetstid.
S saltis99 skrev:
Har varit med om en försäljning där mäklaren ordnade hela affären på två dagar, men med ett slupris som låg mer en än miljon över vårt förväntade försäljningspris. Var det värt 200 tkr i arvode? Tveklöst! Var det hög timpeng? Det beror på om du tar med mäklarens erfarenhet (ca 30 år i yrket) i kalkylen ...
Man kan inte med säkerhet veta att detta var max pris. Eller ens ett bra pris. Två dagars exponering på marknaden brukar inte räcka för att alla spekulanter skall hinna se och bjuda på objektet. Väntar man 2-3 veckor brukar man få högre pris än om man säljer efter 2 dagar. Kanske hade ni fått 500k till då Vem vet- Men ytterligare 10% är inte alls otroligt.

Att mäklaren var nöjd med 200k för två dagars arbete förstår jag mycket väl.
Om det var en bra affär för säljaren vet vi faktiskt inte. Men det har jag mycket svårt att tro.

• Gilla
  • Haha
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Det gäller för väldigt många jobb, främst när man ser till skapat bruksvärde. Men det finns väldigt få jobb som skapar ekonomiska värden för uppdragsgivaren.

Fastighetsmäklare är inte med i den kategorin. De skapar inga ekonomiska värden alls utan är enbart en kostnad. För den kostnaden får man diverse administrativa saker gjorda. Det är värdet. Och det går inte att mäta i pengar.

Försäljningspriset avgörs i en öppen budgivning och/eller en förhandling mellan säljare och köpare. Mäklaren är bara en mellanhand.
Om du inte anlitat en mäklare är det tveksamt om du fått någon köpare till det priset.
Bönhas Bönhas skrev:
Det är enkelt att testa om en tjänst ger ett ekonomiskt värde. Går det inte att 100% säkert räkna fram en exakt summa på värdet som tjänsten skapar är värdet inte ekonomiskt.
Du kan räkna ekonomiskt värde på andra sätt också. T ex vad jag som köpare tycker att det är värt.
Bönhas Bönhas skrev:
Att anlita en mäklare gör man av olika skäl. Om vi för en stund bortser från att systemet är riggat så att man skall vara nästan tvungen att anlita mäklare. Så är det främst för att få någon annan att göra ett jobb man själv eller någon man känner skulle kunna göra lika bra. Eller för att man inte kan själv.
Bönhas Bönhas skrev:
Det man betalar för är ett antal timmars arbete, plus diverse utlägg man annars skulle betalat själv. Värdet man betalar för är för att slippa göra jobbet själv. Eller om man så vill mäklarens arbetstid.
Om jag inte vill göra jobbet själv är det knappast troligt att jag skulle kunna göra jobbet lika bra själv
Bönhas Bönhas skrev:
Man kan inte med säkerhet veta att detta var max pris. Eller ens ett bra pris. Två dagars exponering på marknaden brukar inte räcka för att alla spekulanter skall hinna se och bjuda på objektet. Väntar man 2-3 veckor brukar man få högre pris än om man säljer efter 2 dagar. Kanske hade ni fått 500k till då Vem vet- Men ytterligare 10% är inte alls otroligt.
Här uttalar du dig om något du inte har en aning om. Jag har väldigt bra koll på den lokala marknaden i fråga och vet vilket pris som motsvarande objekt gått för, och vad det aktuella objektet borde kunna landa på. Objektet var aldrig ute på marknaden, d v s annonserades inte, eftersom det var ganska speciella förutsättningar som gjorde att egna register var ett bättre val. Men mäklaren fattade exakt hur han skulle hantera de spekulanter som fanns och få dem att gå med i en budgivning som lyfte priset.
Bönhas Bönhas skrev:
Att mäklaren var nöjd med 200k för två dagars arbete förstår jag mycket väl.
Om det var en bra affär för säljaren vet vi faktiskt inte. Men det har jag mycket svårt att tro.
Du får tro vad du vill eftersom du inte har en aning om förutsättningarna. Och jo, det var en bra affär för säljaren. Tror du inte mig kan jag nämna att det fanns andra (externa) värderingar på fastigheten som låg mer än 25% under det pris försäljningen landade på.

TRJBerg
Jag skulle använda mäklare för att:
1. Det är risk att jag skulle missa eller tabba mig med en detalj som kommer orsaka stora kostnader eller stora problem längre fram.
2. Mäklare har upparbetade rutiner med bankerna.
3. Många köpare är ovilliga att köpa utan en mäklare som sköter det. (Osäkra eller misstänksamma.)

Ett undantag är om huset och fastigheten har ett lågt värde. Då är i regel den ekonomiska risken låg. Typ väldigt enkel sommarstuga eller område med väldigt låga fastighetsvärden.

• Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
Det är ju lätt att raljera över hur bra mäklaren får betalt för ett "ett par timmars arbete".

Men funderar man lite så inser man att dte är faktikskt en del timmar som går åt.

Eller ett annat sätt att räkna. Hur många objekt säljer en normaö mäklare per månad? Googlar man så ser man att den mäklare som "vinner" toppnoteringen i Sverige förra året. Sålde 137 objekt på ett år.

Om vi antar att det är en extrem summa som de flesta mäklare inte kommer i närheten av, så kanske man skall tänka sig 6 -7 objekt per månad som mer normalt (10 arbetsmånader per år). Antag 50 000 per försäljning i arvode. Mäklaren har omkostnader för lokal, marknadsföring av sin tjänst, it kostnader (de behöver ngn form av abbonemang för att komma in på lantmäteriet och få ut fastigehtsuppgifter), troligen fler it tjänster. Oftast en assistent, kanske inte på heltid.

Jo det kan vara en hälsosam ekonomi, men ingen guldgruva.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är ju lätt att raljera över hur bra mäklaren får betalt för ett "ett par timmars arbete".

Men funderar man lite så inser man att dte är faktikskt en del timmar som går åt.

Eller ett annat sätt att räkna. Hur många objekt säljer en normaö mäklare per månad? Googlar man så ser man att den mäklare som "vinner" toppnoteringen i Sverige förra året. Sålde 137 objekt på ett år.

Om vi antar att det är en extrem summa som de flesta mäklare inte kommer i närheten av, så kanske man skall tänka sig 6 -7 objekt per månad som mer normalt (10 arbetsmånader per år). Antag 50 000 per försäljning i arvode. Mäklaren har omkostnader för lokal, marknadsföring av sin tjänst, it kostnader (de behöver ngn form av abbonemang för att komma in på lantmäteriet och få ut fastigehtsuppgifter), troligen fler it tjänster. Oftast en assistent, kanske inte på heltid.

Så med din kalkyl vad får du ett genomsnittligt timpris på då om de säljer 6-7 objekt i månaden? Anser du verkligen det är rimligt?

Fairlane
H henke71 skrev:
Så med din kalkyl vad får du ett genomsnittligt timpris på då om de säljer 6-7 objekt i månaden? Anser du verkligen det är rimligt?
Frågan är enligt mig felställd. Jag köpte en bil nyligen från en firma. Säljaren la ner kanske 1 timme max, snacka om timpeng... Att han lägger ner tid på en massa saker som inte resulterar i affärer, eller att det finns kostnader för lokal, rekond etc är ju ointressant!?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J

Mäklaren får bara 20 till 30 procent av mäklararvodet​

Mäklare med provisionsbaserad inkomst behåller endast cirka 20 till 30 procent av mäklararvodet från en försäljning. Resterande del av arvodet går till mäklarfirman för att täcka upp kostnader för marknadsföring, kontorshyra och andra utgifter. Det betyder att en mäklare som tar 60 000 kronor inklusive moms i mäklararvode får behålla cirka 12 000 till 18 000 kronor i lön före skatt den månaden. För att komma upp i en rimlig månadslön krävs det med andra ord att mäklaren säljer åtminstone tre eller fyra bostäder totalt, beroende på vad provisionerna ligger på.

Den genomsnittliga mäklaren tjänar mellan 40 000 och 60 000 kronor i månaden före skatt år 2025. En mycket framgångsrik mäklare kan i sin tur ha en månadslön uppemot 200 000 kronor under sina bästa yrkesår, det kräver dock en enorm arbetsinsats som de flesta bara klarar av att hålla under ett par år. Endast 5 procent av mäklarna har en lön på över 1 miljon kronor. Majoriteten av alla mäklare arbetar provisionsbaserat, vilket betyder att deras lön helt baseras på de mäklararvoden som bostadssäljare betalar vid bostadsförsäljningar. En mäklare får då i genomsnitt behålla 20 till 30 procent av mäklararvodet – resten går till mäklarföretaget. Om det inte säljs några bostäder får mäklaren med andra ord 0 kronor i lön.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Då jag suttit i en bostadsrättsförenings styrelse har jag sett att bostadsrättslägenheter med lätthet kan säljas/köpas utan mäklare eftersom ett överlåtelsekontrakt i de flesta fall endast behöver skrivas och föreningen hjälper oftast till med detta då kännedom om, och att nya medlemmar ska känna sig välkomna är viktigt.

När det gäller fastigheter är det en krångligare sälj/köp procedur med många fallgropar som kan orsaka problem efteråt. Dessa fallgropar undviker man oftast med en kunnig mäklare som lotsar dig genom affären.

Att en mäklare kan med sin marknadsföring ordna en kundkrets med större kapital och antal är väl ingen nackdel vid en försäljning och uppväger oftast mäklarkostnaden.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Jag har sålt två villor, båda med mäklare och anser absolut att det är värt pengarna. Jag har ingen lust att ta en massa bilder, annonsera, kolla upp servitut, hålla i visningar, diskutera med presumtiva köpare, ha kontakt med banken osv.
Men har man tid, lust och kunskap att göra det är det väl bara att köra på.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Det kanske är lätt att raljera, jag vet inte. Men fakta är fakta.

En mäklare kan tjäna mycket stora pengar på väldigt kort tid, Det kan bli mycket hög timpeng. Är det en fristående mäklare (en person med enskild firma) hamnar allt i den egna fickan. Det är fakta.

Naturligtvis inträffar motsatsen för samma mäklare om det inte blir några avslut på ett halvår. Alla fasta kostnader måste betalas ändå. Timpengen blir negativ, man får betala för att jobba. Sett över tid jämnar sådant här ut sig och de allra flesta mäklare har en vettig inkomst. Med bra och dåliga perioder. Principen är den samma även för firmor som inte sällan ägs av mäklarna själva.

Men poängen var att mäklaren tjänar pengar vid avslut. Så ett säkert avslut efter 2 dagar är många gånger attraktivare än att vänta och försöka få ett högre pris om ett par veckor. Mäklaren vill gå vidare till nästa uppdrag/arvode så snabbt som möjligt. För säljaren är oftast högt pris viktigare än snabb försäljning.

Säljare och mäklare har inte samma mål. Det är fakta som är värda att tänka på.

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
J
Bönhas Bönhas skrev:
Det kanske är lätt att raljera, jag vet inte. Men fakta är fakta.

En mäklare kan tjäna mycket stora pengar på väldigt kort tid, Det kan bli mycket hög timpeng. Är det en fristående mäklare hamnar allt i den egna fickan. Det är fakta.
Nej, du har verkligen inte koll på hur företag drivs, en mäklarbyråns inkomster blir aldrig rätt i fickan på en ägare!

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Nej, du har verkligen inte koll på hur företag drivs, en mäklarbyråns inkomster blir aldrig rätt i fickan på en ägare!
Jo, för jag avser en mäklare som har en enskild firma.

Bönhas Bönhas skrev:
Men poängen var att mäklaren tjänar pengar vid avslut. Så ett säkert avslut efter 2 dagar är många gånger attraktivare än att vänta och försöka få ett högre pris om ett par veckor. Mäklaren vill gå vidare till nästa uppdrag/arvode så snabbt som möjligt. För säljaren är oftast högt pris viktigare än snabb försäljning.

Säljare och mäklare har inte samma mål. Det är fakta som är värda att tänka på.
Det där är tämligen enkelt att reglera i hur mäklaren arvoderas. Den vanligaste lösningen är en stafflad skala, där mäklaren får en låg procentsats/lågt fast arvode upp till en viss brytpunkt, och ett betydligt högre arvode/högre procentsats för all försäljningsintäkt som ligger över brytpunkten. Då blir det lönsamt för mäklaren att göra den där extra insatsen och försöka få upp priset lite extra, hellre än att ta ett "lagom bra" bud, och säljaren gynnas såklart också av den höjningen.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
P
Har både köpt och sålt både med och utan mäklare..

köpt villa med mäklare hmm 4 ggr nu..

Sålt villa utan mäklare till en jag känner lite , banken var behjälplig med både ett enklare avtal och lån och hjälpte till med pantbrev osv osv

Sålt en bostadsrätt själv utan mäklare

köpt villa och bostadsrätt utan mäklare inga problem alls med standardavtal och kopiering av avtal som är vanliga i branschen

sålt både villor och bostadsrätter med mäklare

ska man vara helt ärlig så ja även om mäklare ibland kan skapa ett mervärde på mer intresse och fler bud och förhoppningsvis då i slutänden öka priset med mer än deras egen avgift så är väl mäköartjänster egentligen väldigt överprissatta..

Vad ja menar med det ja det finns folk som tar försäljningsuppdrag på att tex sälja en bil.. rätt jämförbar arbetsinsats med ungefär samma moment men ingen av dessa skulle drömma om att försöka ta ut dessa avgifter som vi betalar i mäklararvode

Dom mäklare man känner springer inte direkt benen av sig men har ändå löner på nivåer med betydligt höge krav på personal både i form av utbildning och ansvar osv
mäklaren har såklart problemet med att mycket tid då dom ska arbeta vill av kunder läggas på tider då dom flesta av oss vill vara lediga kvällar helger osv osv

S saltis99 skrev:
Det där är tämligen enkelt att reglera i hur mäklaren arvoderas. Den vanligaste lösningen är en stafflad skala, där mäklaren får en låg procentsats/lågt fast arvode upp till en viss brytpunkt, och ett betydligt högre arvode/högre procentsats för all försäljningsintäkt som ligger över brytpunkten. Då blir det lönsamt för mäklaren att göra den där extra insatsen och försöka få upp priset lite extra, hellre än att ta ett "lagom bra" bud, och säljaren gynnas såklart också av den höjningen.
I teorin kanske. Men inte alltid i praktiken. Det som ger mäklaren inkomst är många avslut. Det hinner man genom att vara snabb. Ett nytt objekt som ger ett nytt avslut ger mer inkomst än att lägga tiden på att få upp priset på ett befintligt objekt marginellt.
Mäklaren tjänar alltid mindre på att höja ett pris från 10M till 10,2M än på ett nytt objekt med avslut på 10M.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.