Måklare eller privat

• Ja, jag hade anlitat mäklare

154 Röster 54,4%
  • Nej, jag hade hellre sålt själv för att spara pengar

103 Röster 36,4%
  • Osäker / har aldrig sålt bostad

26 Röster 9,2%
  • Antal röster
    283
Nissens
J Jansson69 skrev:
Vad här värdet med ett ingånget avtal att göra?
Du har fel i normalfallet är det säljaren som betalar mäklaren i Sverige!
Du verkar inte vilja förstå…

Anta att du får 100’ mer för fastigheten du säljer tack vare mäklarens insatser.

Mäklarens nettokostnad är kanske 35’.

I det fallet betalar köparen 100’ mer än hen hade gjort om du hade sålt fastigheten på egen hand.

Då får du typ 45’ extra netto och mäklaren får sitt arvode. Och de ”extra” pengarna kommer alltså från köparen, inte från säljaren.

Att säljaren är den som får fakturan är en helt annsn sak.

Begriper du nu då?

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Du verkar inte vilja förstå…
Jodå jag förstår hur affären går till mycket väl att säljaren betalar mäklarens arvode..
Nissens Nissens skrev:
Anta att du får 100’ mer för fastigheten du säljer tack vare mäklarens insatser.

Mäklarens nettokostnad är kanske 35’.

I det fallet betalar köparen 100’ mer än hen hade gjort om du hade sålt fastigheten på egen hand.

Då får du typ 45’ extra netto och mäklaren får sitt arvode. Och de ”extra” pengarna kommer alltså från köparen, inte från säljaren.

Att säljaren är den som får fakturan är en helt annsn sak.
Nej du påståg!
Nissens Nissens skrev:
Det är köparen som betalar mäklaren eftersom mäklaren dels får upp priset, dels gör affären möjlig
Vilket är helt fel, det är säljaren som betalar arvodet..

Hur mäklaren lyckas med affären och vad hen får i arvode vet ju mäklaren inte när den skriver avtal med säljaren det går oftast bra men ibland sämre och ibland får hen inte sålt och ingett arvode utfaller alls..

Nissens
J Jansson69 skrev:
Jodå jag förstår hur affären går till mycket väl att säljaren betalar mäklarens arvode..

Nej du påståg!

Vilket är helt fel, det är säljaren som betalar arvodet..

Hur mäklaren lyckas med affären och vad hen får i arvode vet ju mäklaren inte när den skriver avtal med säljaren det går oftast bra men ibland sämre och ibland får hen inte sålt och ingett arvode utfaller alls..
Ok, jag ger upp. Antingen vill du inte förstå, eller så förstår du helt enkelt inte. Jag hoppas på det förstnämnda. 😊

J
Nissens Nissens skrev:
Ok, jag ger upp. Antingen vill du inte förstå, eller så förstår du helt enkelt inte. Jag hoppas på det förstnämnda. 😊
Att du inte pudlar att du skrev fel istället😉

F fribygg skrev:
OT: Banker ska man äga andelar i, inte vara beroende av för att köpa bostad.
Är det inte bättre att äga hela banken?😁

Intet Intet skrev:
Är det inte bättre att äga hela banken?😁
Skrev jag nått om hur många andelar??

• Haha
hjalmar17
  • Laddar…
Kanse vi kan börja med att kollektivt slutta använda hemnet (som är oförskämt dyrt) och istället använda booli.se till båda salg och köp av bostäder.

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Skrev jag nått om hur många andelar??
Nja. Det luktade lite pöbel ändå. Andelsägande som begrepp är lika vulgärt som kollektivboende i Vasastaden eller belånad villa i någon bondhåla till förort. Det anstår inte en gentleman!

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det anstår inte en gentleman!
Att ha nån bankaktie är inte så dumt oavsett om man är gentleman eller ej..

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jansson69 skrev:
Att du inte pudlar att du skrev fel istället😉
Nej, du begriper ju inte poängen. Och jag tror inte att det går att få dig att göra det heller. 😊

• Wow
Jansson69
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Men är inte hela summan avdragsgill på eventuell reavinst?
Jovisst, är dessa kostnader avdragsgilla vid försäljning av objektet men de minskar din vinst.

Tveklöst använda mäklare, av flera skäl

1) Jag har varken tid eller lust att göra jobbet själv.
2) Har haft en köpare som var en riktigt skitstövel - efter köpet var klart. Klagade på att det var smutsigt på en toalett (en månad efter tilltträdet) - trots att det var köparens hantverkare som skapat damm. Gnällde på att spisen fungerade dåligt - trots att vi varit tydliga med att den var 10+ år och troligen skulle behöva bytas. Etc etc. Då var det guld värt att bara kunna skicka köparen till mäklaren.
3) Vid senaste försäljningen var mäklaren riktigt duktig på att matcha två spekulanter mot varandra, och fick säkert upp priset med minst 10% mot normalt. Hade jag grejat det själv? Absolut inte. Den prisökningen betalade mäklarens arvode med råge.

Hög alternativkostnad, hög trygghet och bra (bättre?) betalt är tre bra anledningar för mig

Min åsikt om detta är att arvodet för tjänsten som utförs är alldeles för hög. Cirka 50% av dagens belopp vore rimliga i proportion till vad man får för pengarna.
Att sälja helt utan mäklare är i många fall svårt och det är som säljare rätt skönt att mäklaren har kompetensen vilken dokumentation som behövs och löser allt med bankerna. Tryggheten det ger köparen är större. Har själv sålt med mäklare varje gång och motvilligt betalat de hutlösa summorna. De kan sälja 1,5 hus i snitt i månaden och ta ut en hyfsad lön på det, och ingen kan övertyga mig att de lägger ner mer än 120 timmar på att färdigställa en försäljning.

Finns det ens något annan tjänst där man inte har något annat val än att betala ett så högt arvode för så få timmars jobb? Hos en advokat möjligtvis.

• Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
H henke71 skrev:
Finns det ens något annan tjänst där man inte har något annat val än att betala ett så högt arvode för så få timmars jobb? Hos en advokat möjligtvis.
Det finns många jobb där du betalar för värdet som skapas, inte för den tid det tar. Ju mer erfaren en person är, desto snabbare kan man ta fram en lösning - och desto bättre är den oftast för kunden. Som någon sa, du betalar för att personen har tränat i trettio år, inte för att det tar trettio minuter att lösa frågan.

För egen del är det totalt ointressant hur lång tid mäklaren arbetar med mitt uppdrag, det viktiga är att jag får värde för pengarna. Har varit med om en försäljning där mäklaren ordnade hela affären på två dagar, men med ett slupris som låg mer en än miljon över vårt förväntade försäljningspris. Var det värt 200 tkr i arvode? Tveklöst! Var det hög timpeng? Det beror på om du tar med mäklarens erfarenhet (ca 30 år i yrket) i kalkylen ...

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H henke71 skrev:
Min åsikt om detta är att arvodet för tjänsten som utförs är alldeles för hög. Cirka 50% av dagens belopp vore rimliga i proportion till vad man får för pengarna.
👍
H henke71 skrev:
Finns det ens något annan tjänst där man inte har något annat val än att betala ett så högt arvode för så få timmars jobb?
Inte vad jag vet.
H henke71 skrev:
Hos en advokat möjligtvis.
Advokater tar också hög timpeng. Många gånger får man dålig valuta för pengarna. Men advokater redovisar sina kostnader på en räkning, som kan vara specad ner på 1/4-tim. Man betalar för tiden de arbetar för en och för de utlägg de haft.

Inte som (andra) hantverkare som glatt debiterar 2-5 gånger för utlägg de haft. Typ material och resor.

Så, ja advokater må också vara överbetalda, men i motsats till mäklare kan de "köpas" på löpande räkning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.