P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det låter oroväckande. Brukar ni ha återkommande koleraepidemier och annat elände som hör ihop med de hälso- och miljöskadliga enskilda avloppen?
Det är ganska långt mellan husen vilket väl gör att epidemier för svårt att få fäste …

P pmd skrev:
Det är ganska långt mellan husen vilket väl gör att epidemier för svårt att få fäste …
Tur för er.
För det är ju en helt orimlig tanke att enskilda avlopp inte så fruktansvärt hälso- och miljöskadliga som vissa myndigheter påstår...

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det där fallet är knäppare än så. Det handlar om att en kommun anser att en tomt är stor nog för att kunna styckas av till fem tomtar så fastighetsägaren tvingas betala fem vägavgifter.
Har varit ute för det. Lite större fastighet och kommunen drog ett streck så det visade 2 fastigheter.
Med påföljd att det skulle erläggas s,k gatuavgift för 2 fastigheter. Vid protest, så svarades det med att
du har möjligthet till 2 byggrätter.
Inget av intresse för mig, frågade tillbaka.""" är det 2 fastigheter eller 1 nu "" med separata beteckningar.
Bara en sades det, men du har möjlighet att få 2. Då måste fastigheten klyvas i 2 då och den kostnaden får jag ta då. Det är rätt svarade dom. Själva styckningen har vi inte med att göra, det är lantmäteriet och skatteverkets sak. Ävensom att i samma veva, skulle avlopp grävas ner och med 2 fastigheter skulle det bli 2 anslutningsavgifter.
Finns inte på kartan att jag styckar, så därom blir intet. blev till slut att betala priset per m2 mark för allt och det vart billigare än att stycka, samt inget hördes från kommunen mer.
Det blev bara en anslutning och vägavgift i slutändan.

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har varit ute för det. Lite större fastighet och kommunen drog ett streck så det visade 2 fastigheter.
Med påföljd att det skulle erläggas s,k gatuavgift för 2 fastigheter. Vid protest, så svarades det med att
du har möjligthet till 2 byggrätter.
Inget av intresse för mig, frågade tillbaka.""" är det 2 fastigheter eller 1 nu "" med separata beteckningar.
Bara en sades det, men du har möjlighet att få 2. Då måste fastigheten klyvas i 2 då och den kostnaden får jag ta då. Det är rätt svarade dom. Själva styckningen har vi inte med att göra, det är lantmäteriet och skatteverkets sak. Ävensom att i samma veva, skulle avlopp grävas ner och med 2 fastigheter skulle det bli 2 anslutningsavgifter.
Finns inte på kartan att jag styckar, så därom blir intet. blev till slut att betala priset per m2 mark för allt och det vart billigare än att stycka, samt inget hördes från kommunen mer.
Det blev bara en anslutning och vägavgift i slutändan.
Konstig kommun…ny anslutningsavgift meddelas OM fastigheten styckas upp, och OM den bebyggs. Och i vissa fall endast för tillkommande byggnads serviser om förbindelsepunkten kan vara gemensam. I vårt fall finns en förbindelsepunkt för 9 fastigheter. Då har förbindelsepunktsavgiften delats, men servisavgift och bostadsenhetsavgift debiteras varje fastighet.
Utöver det så kan aldrig tomtyteavgiften bli högre än de andra avgifterna tillsammans. Det betyder också att kommunen är skyldig att betala tillbaka om avstyckningen minskar ytan som tidigare debiterats.

P
Kommunen som beskrivs i länken i inlägg #13 är nog ännu konstigare. Den drev sitt fall till domstol (eller snarare blev stämd) och vann.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.