Sonen är i husköpartagen men vi blev lite skeptiska till elinstallationen.
I dag var en elektriker och tittade installationen men hade inte så mkt att anmärka på. Känns faktiskt inte helt ok
Ser ut som allt är draget med RKK kabel

• Elcentral med flera kablar dragna längs en vägg, inklusive en apparatlåda och RKK-kablar kopplade till en strömbrytare i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation med RKK-kabel på en vägg, synliga kablar, strömbrytare och PAX-fläkt.
    Skapa konto
  • SMS-konversation om elbesiktning, kabelbyte rekommenderas från 2.5 mm till 6 mm för säker installation enligt svensk standard.
    Skapa konto
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
A
Det ser ut att vara ok elsäkerhetsmässigt fast det kanske inte är så snyggt. Är det RKK så är det dock inte ok. Det är en kabel som inte ska användas i den fasta installationen.

Tror inte det behöver bytas huvudledning som nämns om den i övrigt uppfyller frånkopplingstider, belastningsförmåga etc. Känner inte till att det finns något krav för 6 mm2 annat än att det är ett vanligt val av huvudledning.

Gruppförteckning ser ut att saknas i ramen? Det är faktiskt ett lagkrav att det ska finnas.

• Gilla
mrbackstrom och 6 till
  • Laddar…
Tack, inte säker på att det är RKK men jag trodde inte det var ok att ha såna ledningar inuti väggarna utan några rör, grymt svårt om man behöver ändra något men det kanske bara är särkerheten elektrikern tittade på.
Snyggt är det ju definitivt inte men det är ju en annan sak

• Gilla
leifberggren
  • Laddar…
C chrill skrev:
Tack, inte säker på att det är RKK men jag trodde inte det var ok att ha såna ledningar inuti väggarna utan några rör, grymt svårt om man behöver ändra något men det kanske bara är särkerheten elektrikern tittade på.
Snyggt är det ju definitivt inte men det är ju en annan sak
Jo, iom EU-inträdet så blev det OK med kablar i väggar om några extra krav är uppfyllda (bla genomspikningsskydd vid reglar och horisontell/vertikal dragning, tror jag på det sista). Vi är ganska ensamma här uppe i Norden med att dra FK i rör/slang, så det är snarare vi som avviker.

Men visst är det surt om man skulle behöva lite extra för att exv. kontaktera om och det inte går att bara dra om. Det är iofs samma problem med all fast förlagd kabel och ändå ett hanterbart problem.

Så det behöver inte vara fel iofs.

Enklast att kolla är om du har enkelledare eller just riktrådig ledare. Enkel-ledare är OK. RKK får som sagt inte installeras fast. Men om du bara hänger upp dig på att den ser sladdrig ut så kan den vara OK ändå. EKK är t ex svår att få att se snygg ut, men den är likväl godkänd att installera fast. (Ja, idag så finns modernare varianter med modernare material än PVC, men jag antar att det är en äldre anläggning?)

• Gilla
Leif So och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Detta med att nya till 6 mm, är det ens säkrat så att det kan bli aktuellt att 2,5 inte räcker?

• Gilla
chrill
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta med att nya till 6 mm, är det ens säkrat så att det kan bli aktuellt att 2,5 inte räcker?
Är det från mätaren till centralen så används 6 mm2
Är det GII så kan det säkras med upp till 25 A .
Att det är 2,5 mm2 får alla mina varningsklockor att ringa.
Hade det varit mitt hus hade jag gjort en fullständig besiktning.
Nu vet vi inte vad TS avtalade med elektrikern men om det bara är en enkel kontroll så kan det vara fel som inte upptäckts

• Gilla
Leif So och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
U Uffe A skrev:
Är det från mätaren till centralen så används 6 mm2
Är det GII så kan det säkras med upp till 25 A .
Att det är 2,5 mm2 får alla mina varningsklockor att ringa.
Hade det varit mitt hus hade jag gjort en fullständig besiktning.
Nu vet vi inte vad TS avtalade med elektrikern men om det bara är en enkel kontroll så kan det vara fel som inte upptäckts
Min fråga var mer om det i detta fallet räcker med 2,5 eftersom säkringarna är dimensionerade för det och det alltså är onödigt med 6mm

• Gilla
P-E och 3 till
  • Laddar…
Elfirman har rätt. Ledningen ska vara 6 mm2
Ingen seriös firma skulle installera något annat.
Luktar okunskap lång väg. Vilket också syns på bilderna, även om detta nödvändigtvis skulle innebära någon fara.
Tycker att TS ska kunna begära att få reda på vilken firma som gjort installationen.
Vägrar säljaren så kan man misstänka att det är denne som installerat

• Gilla
JohanMPH och 4 till
  • Laddar…
2.5 mm² kan vara fullt tillräcklig i TS fall om 16 A räcker, det vet vi inte. Vi behöver veta ledningslängd och förimpedans för att kunna säga något. Att blint byta kabeln ser jag som oseriöst. Men protokollet kanske ger detaljer som säger att det behövs.

• Gilla
Arne Borg och 7 till
  • Laddar…
Det var mäklaren som anlitade elektrikern för kontroll så jag är osäker på omfattningen. Allt verkar vara hemmapul i hela huset så vi försöker luska ut om huset är värt att köpa😀

• Ledsen
Marcus0321
  • Laddar…
C chrill skrev:
Det var mäklaren som anlitade elektrikern för kontroll så jag är osäker på omfattningen. Allt verkar vara hemmapul i hela huset så vi försöker luska ut om huset är värt att köpa😀
Ja, då kan det ju gömma sig vad dumheter som helst. Just 2,5mm2 från mätare till central är ju en varningsklocka. Även om det inte behöver vara elsäkerhetsmässigt farligt.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Om vi antar mätarsäkringarna är på max 16A så är det i normala fall säkerhetsmässigt ok med 2,5 kvmm där.

Men enl. standard skall det vara 6 kvmm. Men det är ju lite överkurs att ändra från 2,5 kvmm. Det är dock en indikation på okunnighet (hempul?) att inte följa standard.

• Gilla
chrill
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
2.5 mm² kan vara fullt tillräcklig i TS fall om 16 A räcker, det vet vi inte. Vi behöver veta ledningslängd och förimpedans för att kunna säga något. Att blint byta kabeln ser jag som oseriöst. Men protokollet kanske ger detaljer som säger att det behövs.
Vet vi något om hur stora mätarsäkringarna är på?
Jag hade aldrig installerat en huvudledning mindre än 6 mm2 efter en GII mätartavla.
Om ägaren får för sig att säkra upp ska då huvudledningen bytas?
Är inte vän av tumregler när det gäller kabelförläggning i övrigt (då ska en kabeldimensionering göras där förläggningssätt, omgivningstemperatur och anhopning tas med i beräkningen) men i en vanlig villa lägenhet så går jag på tumreglerna om det inte är alltför långa avstånd till det yttersta uttaget

• Gilla
chrill
  • Laddar…
C chrill skrev:
Till rätt pris är det värt att köpa.
Ta med i beräkningen hur mycket det kostar att fixa till det som är felaktigt.
Lägg sen budet därefter

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Till rätt pris är det värt att köpa.
Ta med i beräkningen hur mycket det kostar att fixa till det som är felaktigt.
Lägg sen budet därefter
Precis så är det, fantastiskt läge men otroligt mycket att göra då nästa än allt är felgjort

• Gilla
Husanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.