A ajn82 skrev:
Fast det kommunala reningsverket belastar kommunen, så de renar i någon bemärkelse sin egen skit, till skillnad från enskilda utsläpp där om någon fuskar drabbar det alla i form av behovet av rening ökar, så den enskilda kan spara pengar på kollektivets bekostnad
Jag tror snarare att det är tvärtom, när kommunen släpper ut/ bräddar orenat avlopp drabbar det "alla" om jag skulle göra detsamma skulle det främst drabbar mig (och möjligtvis mina närboende grannar)

Kommunen tar främst hand om medborgarnas skit, dock misslyckas man ofta (helt enligt plan) vid större nederbördsmängder ( bräddning) det är en inbyggd nackdel i många kommunala avloppsreningsverk som vi verkar få leva med eftersom man hellre verkar vilja utöka verksamhetsområdena för va näten än att bygga bort svagheterna i befintliga system.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
amtidigt får man ju ta det med proportioner. T ex dricker många kommunalt Mälarvatten och i den sjön bräddas det ut stora mängder orenat kommunalt avloppsvatten varje år.
Om vi bara talar om dricksvatten så är kvaliteten före ett vattenreningsverk rätt ointressant, ta tex vattnet på rymdstationen som återbrukas gång på gång.

Det intressanta är hur det är efter vattenreningsverket, och de flesta skulle nog säga att kvaliteten efter de kommunala reningsverken är rätt god.

När jag var till sjöss så tillverkade vi vårt eget vatten direkt ifrån sjövatten oavsett var vi var.

L LaT skrev:
Om vi bara talar om dricksvatten så är kvaliteten före ett vattenreningsverk rätt ointressant, ta tex vattnet på rymdstationen som återbrukas gång på gång.

Det intressanta är hur det är efter vattenreningsverket, och de flesta skulle nog säga att kvaliteten efter de kommunala reningsverken är rätt god.

När jag var till sjöss så tillverkade vi vårt eget vatten direkt ifrån sjövatten oavsett var vi var.
Är inte det intressanta hur vattnet är efter avloppsreningsverket eller den enskilda avloppsanläggningen?

Vatten med kvalite nog att vara drickbart utan rening finns ju naturligt i nästan hela Sverige, (dock inte i önskad mängd precis jämt, men det kan ju bero på att vi spolar toaletter, duschar och diskar med renat dricksvatten när vi har kommunalt vatten)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Desto renare vattnet är innan reningsverket desto bättre, finns ju ingen anledning att skita ner vattnet först, för att därefter rena det direkt igen...

A ajn82 skrev:
Desto renare vattnet är innan reningsverket desto bättre, finns ju ingen anledning att skita ner vattnet först, för att därefter rena det direkt igen...
Att rena en massa utspätt avloppsvatten verkar dumt, många kommuner misslyckas när det regnar och låter då avloppet bräddar över helt orenat.

Jag är inte ens övertygad om att duschvatten borde blandas med svartvatten om man konstruerade ett avloppsystem från scratch idag, det är ju inte nån större ide att belasta reningsverken med en massa nästan rent vatten som i många andra fattigare länder i praktiken skulle få duga till dricksvatten utan nån rening.

Det är väl redan så i viss nyproduktion att BDT vatten separeras från avlopp, och tex används för att spola toaletter med orenat.

F fribygg skrev:
r inte det intressanta hur vattnet är efter avloppsreningsverket eller den enskilda avloppsanläggningen?
Men nu svarade jag på Claes Sörmlands inlägg.

Resonemanget om utsläpp är lika viktig, eller viktigare, men en annan fråga än vad Claes inlägg handlade om.

A ajn82 skrev:
Det är väl redan så i viss nyproduktion att BDT vatten separeras från avlopp, och tex används för att spola toaletter med orenat.
Det lär vara ytterst ovanligt i vårat land

F fribygg skrev:
Det lär vara ytterst ovanligt i vårat land
Ja, men i visa nya bostadsområden implementeras det https://h22.se/projekt/trerorut/,

Kravställdens av kommunen via markanvisningsavtalen och exploateringsavtalen som jag förstår det, jag trodde först det var i detaljplanen med google sa annorlunda.

Så då får man sedimenteringen i WC cisternen? Undra hur bra ventilen i toa stoloen fungerar med orenat vatten... När man rensar golvbrunnen till duschen så är det ju inte direkt rent i brunnen.

P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och vi har ju samma situation när det gäller vägar. Du kanske redan har väg fram till ditt hus, men så får kommunen för sig att öppna ett stort område bortom dig för nybyggnad och då kan du åka på att betala för deras väg med. Just hur lagen tillåter kommunerna att ta ut dessa avgifter kan skava lite mer hos mig personligen än VA-anslutning.
Det där fallet är knäppare än så. Det handlar om att en kommun anser att en tomt är stor nog för att kunna styckas av till fem tomtar så fastighetsägaren tvingas betala fem vägavgifter.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo men samma argument skulle ju kunna göras om fiber eller el också. Så vi hamnar ändå i om avvägningen är rimlig.
För fiber betalar man en engångssumma när, och om, man vill bli ansluten. (Åtminstone var det så här).

Tvingas alla i ett område bekosta elindragning oavsett om de ansluter sig eller inte?

P
J JRH77 skrev:
Det enda parti i riksdagen som har haft något emot att med hot och tvång ge sig på äldre, gamla och sjuka är SD, Sverige Demokraterna.
Kan man läsa något om denna inställning i nyssnazisternas partiprogram?

P
T Television_Set skrev:
Men, avloppet är i regel 50% av m3-kostnaden. Vatten är 30%, dagvatten 20%, och dagvattnet kan vara uppdelat på fastighet (stuprör till dagvattenledning), och gata (det som lämnar tomtytan till dagvattennätet).
Om det ska byggas ett dagvattennät också, blir det väl ännu dyrare för fastighetsägarna?

P
H hempularen skrev:
Men visst, OM du får ett faltalt dyrt fel på ditt hus, och har väldigt skral ekonomi, så kan man bli tvungen att sälja och flytta. Men det kan ju lika gärna vara taket som behöver bytas, eller värmepannan från 1972 som lägger av. Klarar man inte en sådan smäll ekonomiskt så är huset inte ett fungerande boendealternativ.
Jag tycker att man bör skilja på kostnader pga slitage (tak, värmesystem, mm) vilka man lämpligen fonderar för, och kostnader för naturkatastrofer (kommunal tvångsanslutning till VA, orkaner och översvämningar, mm) som man lämpligen har försäkringar för att klara av.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.