16 908 läst ·
155 svar
17k läst
155 svar
Angående DEBATT: KAN VI SKYDDA DEN DIGITALA KONSUMENTEN?
Problemet med ditt resonemang är att ingen av oss har argumenterat för att alla "glada amatörer" skall få utföra elinstallationer. Vad vi säger är att alla de som "kanske ändå gör en alldeles utmärkt installation" skall få en lagligt och rimligt möjlighet att bevisa det och därigenom bli auktoriserade på riktigt. Så jag förstår inte riktigt vad du invänder mot. Vi är tvärt emot hur du tolkar det om möjligt ändå mer restriktiva och ställer högre krav än idag då vi dessutom förespråkar personlig auktorisation även för de som arbetar i elinstallationsföretagen.J J-stedt skrev:Även om du nu kanske ändå gör en alldeles utmärkt installation, vad har du för anledning att tro att alla andra glada amatörer också gör det? Jag har sett flera direkt farliga elkopplingar som jag omedelbart rättat till och då även uppmanat till att ge fan i att försöka själv, utan ta dit en certifierad elektriker och låt den se över anläggningen.
Vad jag tycker om ESV:s artikel framgår ganska väl av min kommentar.Bo.Siltberg skrev:
Artikeln är inriktad för att skydda oss vanliga, dödliga. Är man konspiratoriskt lagd kan man naturligtvis läsa in vad som helst.
Läs gärna lite noggrannare hur tommib formulerar sig. Det är dessvärre många fler än han som tror sig tillhöra en elit.O Steamboy skrev:Problemet med ditt resonemang är att ingen av oss har argumenterat för att alla "glada amatörer" skall få utföra elinstallationer. Vad vi säger är att alla de som "kanske ändå gör en alldeles utmärkt installation" skall få en lagligt och rimligt möjlighet att bevisa det och därigenom bli auktoriserade på riktigt. Så jag förstår inte riktigt vad du invänder mot. Vi är tvärt emot hur du tolkar det om möjligt ändå mer restriktiva och ställer högre krav än idag då vi dessutom förespråkar personlig auktorisation även för de som arbetar i elinstallationsföretagen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Vilka kommentarer? De enda kommentarer du har i tråden är på tommib's person. Redogör och motivera istället din ståndpunkt i frågan.
Jag tror att jag nu fick till dina och mina kommentarer rätt.
Nej, det har jag inte påstått. Jag har sagt att den typen av argumentation lika gärna kan användas för andra farliga saker, som är tillåtna.
Hur tänkte du där? Du menar alltså att certifieringar/behörigheter eller vad det nu kan gälla är helt betydelselösa? Självfallet kan olyckor ändå hända, men hur kan det vara ett argument för att öka risken ännu mer?
Ingen alls. Igen, argumentationen är direkt överförbar till t.ex. körkort. Ditt sätt att resonera skulle innebära att jag inte får ha körkort för att du kör som en kratta.
Här lyckas du vända till det hela till det absurda. Hur står det till med logiken?
Har du körkort eller inte? Körkortslösa är rimligen generellt en större riskfaktor än de med körkort, även om somliga kör som idioter och inte borde ha körkort.
Jaha? Och? Hur många korrekta hempularinstallationer har du sett? Vet du vad begreppet confirmation bias innebär?
När vi är på spåret som Fredrik startade tidigare är det också bra om man pratar om korrekta begrepp. Det existerar inget som en certifierad elektriker. Antingen är man en behörig elinstallatör eller så är man yrkesman (vilket lustigt nog kan vara vem som helst).
Grundläggande statistisk terminologi är jag bekant med och jag inser naturligtvis att mina iakttagelser, liksom all annan personlig erfarenhet, alltid är begränsad. Det jag sett räcker dock för att konstatera att de inte är begränsade företeelser. Däremot kan jag givetvis inte uttala mig om den exakta omfattningen – men bara förekomsten räcker gott.
Benämningarnas exakthet är kanske inte det väsentliga. Vad en behörig/certifierad/godkänd/examinerad elektriker än må kallas, så förstår du säkert vad jag menar.
Det är det inte heller. Du får gärna ta fram siffror som visar motsatsen. Jag har i ett otal trådar visat på antalet döda och skadade i trafiken, av rökning, alkohol, läkemedel. L_S_A tog i denna tråd fram siffror på döda från jaktvapen. Alla dessa är betydligt vanligare orsaker till skada och död än el, med många storleksordningar.
Här får man skilja på det statistiska utfallet, vilket inte tar hänsyn till respektive population, och den akuta risken. En 230V-ledning är lika dödlig som en gevärskula eller en ohejdad bil.
Nej, det gör jag inte alls. Som jag antydde i det tidigare inlägget (det som är överst i det du citerar) så har min egen förmåga inget alls med min argumentation att göra i sakfrågan.
På vilket sätt liknar detta ditt exempel om kvinnors körstil? Jag förstår inte.
Du gör en generalisering enbart utifrån dig själv. Det påstås i en del kommentarer att du argumenterar för någon form av utbildning, men den kompletteringen kommer först senare, när andra påtalat den möjligheten. Från början ondgör du dig endast över att artikeln inte tar hänsyn till just dig.
Nja, jag håller inte med. Men detta är iofs en tolkningsfråga.
Ja, uppenbarligen. Antingen läser man det som verkligen står eller så gör man, som i ditt fall, en väldigt personlig tolkning.
Nej, det gjorde jag inte. Visa gärna var du tycker att jag påstått det.
Det jag påstår är att branschen har uppenbarligen problem med att folk skadar sig, i betydligt större utsträckning än hempulare. Det finns då ett fel som borde åtgärdas. Om man säger sig verka för elsäkerhet bör man ta tag i det större problemet först. I artikeln jag fick informationen från, som är länkad tidigare, konstaterade man att stress var en stor faktor i felen. Från det kan man t.ex. dra slutsatsen att ackordsarbete absolut inte borde tillåtas. Låter det som något du tror att facket skulle gå med på?
Du anser, i synnerhet om man läser dina tidigare inlägg, att du, en amatör, ska få göra hur du vill.
Att det är fler yrkesmän som skadar sig på grund av el än antalet amatörer, tycker du visst är konstigt. Ja, det vore väl märkligt om allmänheten skulle uppvisa fler fallskador från byggnadsställningar än yrkesmän, för att ta ett liknande förhållande. Det finns dessvärre ingen statistik som visar hur många elpulande amatörer som skadar sig jämfört med elpulande yrkesmän.
Ackordsarbeten gillar jag överhuvudtaget inte, i synnerhet inte när det handlar om säkerhet.
Nej, det är inte alls en annan fråga. Om man inför ett praktiskt och teoretiskt prov kan nämligen jag och andra göra det och på så sätt få en behörighet. Det som hindrar mig idag är praktikkravet. Hur orimligt det är illustreras perfekt av Mikael.
Jag har reda instämt i att det behövs ett praktiskt prov för att bli godkänd. Vad du inte verkar inse är att man orimligt kan göra ett specialundantag för hempulare, för att de "bara" fixar lite åt sig själva. Det måste i så fall finnas en mycket tydlig gräns för vad du med din speciella, begränsade behörighet får göra. Sen är frågan hur det skulle bli med efterlevnaden. De som kan lite tror sig ju ofta om att kunna mer. De som inte kan någonting alls vet åtminstone det.
Nej, det har jag inte påstått. Jag har sagt att den typen av argumentation lika gärna kan användas för andra farliga saker, som är tillåtna.
Hur tänkte du där? Du menar alltså att certifieringar/behörigheter eller vad det nu kan gälla är helt betydelselösa? Självfallet kan olyckor ändå hända, men hur kan det vara ett argument för att öka risken ännu mer?
Ingen alls. Igen, argumentationen är direkt överförbar till t.ex. körkort. Ditt sätt att resonera skulle innebära att jag inte får ha körkort för att du kör som en kratta.
Här lyckas du vända till det hela till det absurda. Hur står det till med logiken?
Har du körkort eller inte? Körkortslösa är rimligen generellt en större riskfaktor än de med körkort, även om somliga kör som idioter och inte borde ha körkort.
Jaha? Och? Hur många korrekta hempularinstallationer har du sett? Vet du vad begreppet confirmation bias innebär?
När vi är på spåret som Fredrik startade tidigare är det också bra om man pratar om korrekta begrepp. Det existerar inget som en certifierad elektriker. Antingen är man en behörig elinstallatör eller så är man yrkesman (vilket lustigt nog kan vara vem som helst).
Grundläggande statistisk terminologi är jag bekant med och jag inser naturligtvis att mina iakttagelser, liksom all annan personlig erfarenhet, alltid är begränsad. Det jag sett räcker dock för att konstatera att de inte är begränsade företeelser. Däremot kan jag givetvis inte uttala mig om den exakta omfattningen – men bara förekomsten räcker gott.
Benämningarnas exakthet är kanske inte det väsentliga. Vad en behörig/certifierad/godkänd/examinerad elektriker än må kallas, så förstår du säkert vad jag menar.
Det är det inte heller. Du får gärna ta fram siffror som visar motsatsen. Jag har i ett otal trådar visat på antalet döda och skadade i trafiken, av rökning, alkohol, läkemedel. L_S_A tog i denna tråd fram siffror på döda från jaktvapen. Alla dessa är betydligt vanligare orsaker till skada och död än el, med många storleksordningar.
Här får man skilja på det statistiska utfallet, vilket inte tar hänsyn till respektive population, och den akuta risken. En 230V-ledning är lika dödlig som en gevärskula eller en ohejdad bil.
Nej, det gör jag inte alls. Som jag antydde i det tidigare inlägget (det som är överst i det du citerar) så har min egen förmåga inget alls med min argumentation att göra i sakfrågan.
På vilket sätt liknar detta ditt exempel om kvinnors körstil? Jag förstår inte.
Du gör en generalisering enbart utifrån dig själv. Det påstås i en del kommentarer att du argumenterar för någon form av utbildning, men den kompletteringen kommer först senare, när andra påtalat den möjligheten. Från början ondgör du dig endast över att artikeln inte tar hänsyn till just dig.
Nja, jag håller inte med. Men detta är iofs en tolkningsfråga.
Ja, uppenbarligen. Antingen läser man det som verkligen står eller så gör man, som i ditt fall, en väldigt personlig tolkning.
Nej, det gjorde jag inte. Visa gärna var du tycker att jag påstått det.
Det jag påstår är att branschen har uppenbarligen problem med att folk skadar sig, i betydligt större utsträckning än hempulare. Det finns då ett fel som borde åtgärdas. Om man säger sig verka för elsäkerhet bör man ta tag i det större problemet först. I artikeln jag fick informationen från, som är länkad tidigare, konstaterade man att stress var en stor faktor i felen. Från det kan man t.ex. dra slutsatsen att ackordsarbete absolut inte borde tillåtas. Låter det som något du tror att facket skulle gå med på?
Du anser, i synnerhet om man läser dina tidigare inlägg, att du, en amatör, ska få göra hur du vill.
Att det är fler yrkesmän som skadar sig på grund av el än antalet amatörer, tycker du visst är konstigt. Ja, det vore väl märkligt om allmänheten skulle uppvisa fler fallskador från byggnadsställningar än yrkesmän, för att ta ett liknande förhållande. Det finns dessvärre ingen statistik som visar hur många elpulande amatörer som skadar sig jämfört med elpulande yrkesmän.
Ackordsarbeten gillar jag överhuvudtaget inte, i synnerhet inte när det handlar om säkerhet.
Nej, det är inte alls en annan fråga. Om man inför ett praktiskt och teoretiskt prov kan nämligen jag och andra göra det och på så sätt få en behörighet. Det som hindrar mig idag är praktikkravet. Hur orimligt det är illustreras perfekt av Mikael.
Jag har reda instämt i att det behövs ett praktiskt prov för att bli godkänd. Vad du inte verkar inse är att man orimligt kan göra ett specialundantag för hempulare, för att de "bara" fixar lite åt sig själva. Det måste i så fall finnas en mycket tydlig gräns för vad du med din speciella, begränsade behörighet får göra. Sen är frågan hur det skulle bli med efterlevnaden. De som kan lite tror sig ju ofta om att kunna mer. De som inte kan någonting alls vet åtminstone det.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja. Och det erkände också elsäkerhetsverket tills den senaste revideringen av lagen. Om man hade en civilingenjörsexamen inom elkraftteknik så krävdes bara ett års praktik för behörighet. Inte sex som för alla andra.J J-stedt skrev:
Så lagstiftaren ansåg helt klart att det fanns "eliter".
(Skälet till att den försvann var inte att den ledde till några problem, utan att den aldrig användes längre. Det finns inte längre pengar i industrin för att låta ingenjörer lära sig något hantverk.)
Och att tro att inte vissa av oss skulle vara, eller kunna bli lika bra som medel-"elektrikern" på det här luktar jantelag lång väg. Tro mig. Jag har jobbat som elektriker, och även vidareutbildat yrkesverksamma sådana. Med all respekt för alla duktiga hantverkare och elektriker som bla hänger här, och fullt medveten om att det ställer krav att arbeta med elinstallationer, så är ändå dessa krav inte oöverstigliga att uppnå på något sätt. Särskilt om man begränsar sig till "villa-el".
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Dessutom var det många andra civilingenjörsutbildningar som också hade nedsatt praktikkrav till tre år istälelt för sex år. Sen får vi inte glömma utvärderingen som gjordes i och med lagändringen där ESV genomförde provverksamhet för att om det skulle gå att utfärda AL-auktorisation baserat på teoretiska och praktiska tester. Deras slutsats var att det var möjligt. Det var till och med en medlem här på bygga hus som deltog i det testet och blev godkänd. Så är det möjligt för dagens AL-auktorisation vore det högst märkligt om det inte skulle vara möjligt för en utökad B-auktorisation.lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det menar jag inte. Det är därför jag tycker att varje enskild elektriker (=yrkesman) borde ha sin egen och inte leva på att någon på kontoret har en.J J-stedt skrev:
Anledningen till att jag tycker man ska prata om auktoriserade och certifierade är att det är olika saker. (din kommentar lite längre ner) Auktoriserad är man i lagens mening och det är den enda legalt intressanta termen. Certifierad som du pratar om misstänker jag är en referens till ECY-certifikat som är en branschöverenskommelse utan rättsverkan. Det är inte heller något som behövs för att installera el även om många yrkesmän verkar tro det.
Nej, det är inte alls absurdt. Det är du som argumenterar att eftersom en del människor är klantar kan inte andra betros att installera el (utan att vara anställda i ett elinstalltionsföretag, då kan man vara hur klantig som helst). Huruvida jag har körkort eller inte är inte relevant för frågan (men ja, jag har körkort. Det tog hela 10 körlektioner att ta det, med viss övning hemma).J J-stedt skrev:
Nej, så kan du inte argumentera. Om du ska påstå saker som att el är livsfarligt så måste du belägga påståendet. Inte komma med något om att "förekomsten räcker gott". Det finns gott om livsfarliga installationer gjorda av yrkesmän också. Senast ett barn dog av el var det en yrkesman som installerade.J J-stedt skrev:Grundläggande statistisk terminologi är jag bekant med och jag inser naturligtvis att mina iakttagelser, liksom all annan personlig erfarenhet, alltid är begränsad. Det jag sett räcker dock för att konstatera att de inte är begränsade företeelser. Däremot kan jag givetvis inte uttala mig om den exakta omfattningen – men bara förekomsten räcker gott.
Jag förstår inte hur du menar med "skilja på det statistiska utfallet" och den akuta risken. Det enda som är intressant på populationsnivå och framför allt för att motivera skyddslagstiftning är just det statistiska utfallet. Den akuta risken kan du inte argumentera med. Det går utmärkt att döda sig själv genom att dricka vatten (har hänt), vi behöver inte förbjuda vatten för det. Jag skulle definitivt argumentera att el är säkrare än att köra bil även om man tittar på antalet exponerade och statistiken talar för mig.J J-stedt skrev:
Nej, jag generaliserar inte utifrån mig själv. Jag har hela tiden förespråkat en kunskapskontroll. Jag har också gjort det i såpass många andra trådar att t.ex. Mikael_L kan skriva sitt fantastiska inlägg och fullkomligt pricka in mina åsikter.J J-stedt skrev:
Det jag ondgör mig över vad gäller artikeln är kunskapssynen och motiveringen till dagens system. Ingenstans i första inlägget pratar jag om mig själv (mer än i den generella termen "vi konsumenter").
Så du håller helt med om att man är inkompetent om man inte är anställd i ett elinstallationsföretag? Och inversen, att man automatiskt är kompetent om man är det?J J-stedt skrev:
Nej, det anser jag inte. Igen, jag anser att man ska kunna göra ett kunskapsprov utan att ha fyra år praktik. Jag tror nämligen att vissa människor kan lära sig de relevanta delarna snabbare än så.J J-stedt skrev:Du anser, i synnerhet om man läser dina tidigare inlägg, att du, en amatör, ska få göra hur du vill.
Statistik för skador orsakade av el finns (om än väldigt inkomplett). Den visar att det i huvudsak är yrkesmännen som drabbas. Självklart är det väntat att de drabbas mer.
Man behöver inte göra något "specialundantag" för hempulare. Om behörigheten vore mer rimligt uppdelad istället för allt eller inget kan hempularen göra samma prov som montörerna gör.J J-stedt skrev:Jag har reda instämt i att det behövs ett praktiskt prov för att bli godkänd. Vad du inte verkar inse är att man orimligt kan göra ett specialundantag för hempulare, för att de "bara" fixar lite åt sig själva. Det måste i så fall finnas en mycket tydlig gräns för vad du med din speciella, begränsade behörighet får göra. Sen är frågan hur det skulle bli med efterlevnaden. De som kan lite tror sig ju ofta om att kunna mer. De som inte kan någonting alls vet åtminstone det.
Som l_s_a tror jag att detta luktar jante lång väg. Jag misstänker att du är just ECY-certifierad installatör. Stämmer det? I så fall handlar det om att du blir provocerad av att jag sitter här och påstår att jag kan lära mig ditt jobb på en kvällskurs. Det kan vara ett provocerande påstående, absolut. Det kan också vara delvis sant.
Du pratar om att jag anser mig tillhöra någon form av "elit". Det är att ta det lite väl långt men för att vara helt ärlig och inte särskilt ödmjuk så har jag en intellektuell förmåga som i olika teoretiska och praktiska prov klart överstiger medel. Detta går igenom i många saker jag har företagit mig, där jag väldigt snabbt blivit rimligt bra. En av de roligaste kommentarerna någonsin var från min plutonchef i armén i samband med utryckning. När han lämnade över omdömet sa han att den tydligaste egenskapen han kunde kommentera var att man behövde be mig hålla käften rätt ofta eftersom jag fattade efter en halv gång och förstörde hans undervisning. Det är dock inte relevant för argumentationen eftersom jag inte talar utifrån mig utan bara utifrån att det borde vara möjligt att få göra ett prov. Däremot kan jag uttala mig nu, från mitt perspektiv: Jag skulle med stor sannolikhet klara ett sådant prov.
Så, där har du lite arrogans på lördagkvällen
mvh
Tommi
ps. För att få till kommentarerna rätt, markera med musen och klicka på "citera" som kommer upp så får du till kommentarsrutorna, det blir lättare att läsa även om det går annars också. Framför allt är det lättare för dig. Texten hamnar där cursorn står i kommentarsrutan. ds.
Nu var det 20 år sedan 8-åringen dog på fritidshemmet i Tanumshede, jag antar att det är den olyckan du tänker på.tommib skrev:
Är du säker att inget barn dött av strömgenomgång sedan dess?
Jag ska erkänna att jag inte heller vet något fall, det är ju öht ganska få privatpersoner som dött av den fasta elinstallationen i vanliga byggnader de senaste 20 åren så det kan faktiskt vara den senaste dödsolyckan med barn.
Men annars visar ju den lite på det vi diskuterar här. Det var en 41-årig anställd elektriker som kopplade in en elradiator, och det blev fas som råkade hamna på skyddsjordens plint, så hela radiatorn blev strömförande.
Nu har jag hört en version att radiatorn var felkopplad internt, så elektrikern kopplade in rätt. Men hursomhelst har han skitit i de kontroller som ska göras efteråt, då hade misstaget upptäckts.
Nu blev jag lite mer nyfiken, jag har bara funnit att han var 41 år och fick villkorligt + böter.
Jag misstänker att han inte hade egen behörighet, utan kopplade på chefens. Jag misstänker också att den med behörighet inte alls blev drabbad av händelsen.
Men jag skulle behöva få ut domen för att komma vidare i detta.
Ja vad har det här med tråden att göra då?
Tja, det visar ju att elektriker också gör fel, trots allt som görs för att vi ska få det så elsäkert.
Det visar antagligen också att man kan koppla el, och naturligtvis göra det helt tokigt, helt utan behörighet, utan bara genom det faktum att det blir tillåtet mellan kl 7 och 16, och den person som gör detta möjligt inte behöver ta ansvar för detta.
Men om någon har tillgång till domen eller ett målnummer tar jag gärna informationen.
edit:
Och slutligen, vill jag bara skriva att jag lider med stackarn. Jag skulle tro att han har haft mycket ågren över detta i hela livet sedan dess.
Ja det skulle åtminstone jag haft.
Och ja, jag lider naturligtvis med föräldrar och vänner och släktingar till pojken också.
Ja, det är den jag tänker på. Var det så länge sen?
Jag har inte några säkra siffror på att barn inte har dött av el sedan dess men det är generellt väldigt få som har dött överhuvudtaget. Senaste elsäkerhetsrapporten från ESV finns här. Tyvärr redovisas inte ålder separat i den här rapporten men i den här ser man att det åtminstone fram till 2006 inte var särskilt många barn som skadades.
Ett urval från den senaste rapporten 2017 säger att det de senaste 17 åren dog totalt 46 privatpersoner av el. Då ska man dock ha klart för sig att av dessa är det 18 som dog av kontaktledningar och 10 i "elnät och elförsörjning" (koppartjuvar??? han som klättrade upp i stolpen i Hässelby?). Av de döda var det 15 pers som dog i hushåll och bostäder. Det är något mindre än en per år. Det är också oklart om dessa siffror innefattar elbränder som glömd spis eller strykjärn.
Mindre än en person per år som dödas av en företeelse är totalt insignifikant.
Jag har inte några säkra siffror på att barn inte har dött av el sedan dess men det är generellt väldigt få som har dött överhuvudtaget. Senaste elsäkerhetsrapporten från ESV finns här. Tyvärr redovisas inte ålder separat i den här rapporten men i den här ser man att det åtminstone fram till 2006 inte var särskilt många barn som skadades.
Ett urval från den senaste rapporten 2017 säger att det de senaste 17 åren dog totalt 46 privatpersoner av el. Då ska man dock ha klart för sig att av dessa är det 18 som dog av kontaktledningar och 10 i "elnät och elförsörjning" (koppartjuvar??? han som klättrade upp i stolpen i Hässelby?). Av de döda var det 15 pers som dog i hushåll och bostäder. Det är något mindre än en per år. Det är också oklart om dessa siffror innefattar elbränder som glömd spis eller strykjärn.
Mindre än en person per år som dödas av en företeelse är totalt insignifikant.
Alltid tragiskt med dödsolyckor oavsett va de beror på.
Men att bara hänga upp sig på rena strömgrnomgångar är felaktigt.
Skulle vara intressant att få reda på hur många bränder som orsakats av elfel och om det finns någon statistik på vem som utfört installationerna.
J-störst har en poäng i sitt inlägg Ang olyckor yrkesmän vd hempulare.
De som har någon som helst erfarenhet av yrkeslivet borde vara väl medvetna om hur det är. Stress och dålig arbetsmiljö.
Tyvärr verkar det vara helt ok för många företag, det ska gå snabbt och kosta så lite som möjligt. Ofta är det hantverkare från andra länder som råkar illa ut. De är billiga och kan lätt ersättas av nya.
Tyvärr blir det så när det är kostnader och förtjänst som sätts i fokus.
Kanske det här inlägget avviker lite från det ursprungliga ämnet men jag tycker det är relevant
Men att bara hänga upp sig på rena strömgrnomgångar är felaktigt.
Skulle vara intressant att få reda på hur många bränder som orsakats av elfel och om det finns någon statistik på vem som utfört installationerna.
J-störst har en poäng i sitt inlägg Ang olyckor yrkesmän vd hempulare.
De som har någon som helst erfarenhet av yrkeslivet borde vara väl medvetna om hur det är. Stress och dålig arbetsmiljö.
Tyvärr verkar det vara helt ok för många företag, det ska gå snabbt och kosta så lite som möjligt. Ofta är det hantverkare från andra länder som råkar illa ut. De är billiga och kan lätt ersättas av nya.
Tyvärr blir det så när det är kostnader och förtjänst som sätts i fokus.
Kanske det här inlägget avviker lite från det ursprungliga ämnet men jag tycker det är relevant
De allra flesta lär ju utan tvekan bero på gamla anläggningar som inte moderniserats, mycket p.g.a att folk inte får göra det själva.U Uffe A skrev:
Men MSB har ju redan bra med data. Absoluta majoriteten av elbränder är spisar och strykjärn som glömts på och lysrörsarmaturer som får överhettad reaktor och sånt. En liten bråkdel startar i den fasta anläggningen, och då är det dessutom väldigt vanligt (troligen vanligast iom att nästan alla nyinstallationer sker så) att det är en yrkesarbetande elektriker som faktiskt har installerat.
Jo precis.
Här lär vi inte finna något vettigt data, så det blir nog efter ens personliga tro.
Men lite funderar jag iom att jag fortfarande med alltför täta mellanrum kommer till ställen där en massa el är orörd sedan typ 1943, medan badrum, kök har bytts flera gånger, vattenledningar är nydragna och golv lagts om, och nätverk installerat osv.
Medan elen är gamla gummiisolerade skitkablar som bara blir pulver om man råkar titta på dom.
Och då brukar jag fundera på varför så mycket annat moderniseras i huset, men inte elen. Kan det möjligen bero på förbudet att fixa det själv (eller låta någon man känner som är duktig på det, fixa det)
Det är ju liksom inte direkt säkerhetshöjande att avstå från att byta ut det gamla möget, eller avstå ifrån JFB osv.
Samtidigt verkar det ju inte heller vara så farligt, ty olycksstatistiken är ju otroligt låg numera, år efter år.
Här lär vi inte finna något vettigt data, så det blir nog efter ens personliga tro.
Men lite funderar jag iom att jag fortfarande med alltför täta mellanrum kommer till ställen där en massa el är orörd sedan typ 1943, medan badrum, kök har bytts flera gånger, vattenledningar är nydragna och golv lagts om, och nätverk installerat osv.
Medan elen är gamla gummiisolerade skitkablar som bara blir pulver om man råkar titta på dom.
Och då brukar jag fundera på varför så mycket annat moderniseras i huset, men inte elen. Kan det möjligen bero på förbudet att fixa det själv (eller låta någon man känner som är duktig på det, fixa det)
Det är ju liksom inte direkt säkerhetshöjande att avstå från att byta ut det gamla möget, eller avstå ifrån JFB osv.
Samtidigt verkar det ju inte heller vara så farligt, ty olycksstatistiken är ju otroligt låg numera, år efter år.