10 629 läst ·
306 svar
11k läst
306 svar
Allemansrätten och elcykling - cykel eller motordrivet fordon?
Självbyggare
· SE4
· 3 321 inlägg
Jag menade olyckor där en cyklist varit vållande och en annan trafikant avlidit.D Dilato skrev:
Att cyklister dör i parti och minut på grund av vårt trasiga vägnät (som Trafikverkets studie som du avbildar visar) var inte ingången här.
Nej, det är klart att man kan resonera så att den sårbara får skylla sig själv om den råkar ut för våld eller död från en starkare part. Tack och lov gör vi inte så i någon större utsträckning i andra sammanhang, så varför göra det i trafiken?Fotografen skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 863 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 423 inlägg
Jo, enligt lagen är det nog högst tveksamt om elcykel ingår i allemansrätten. Det är utförligt diskuterat i tråden att (och varför) det inte är trafikförordningens definition av cykel som gäller där.AndersMalmgren skrev:
Men folk är ju generellt mindre petiga med sånt på landet, så som @AndersS skriver lär det ju gå bra ändå.
Renoverare
· Stockholm
· 20 863 inlägg
Elcykel är cykel enligt lagen så svårt fälla någon för att cykla med en sådan i naturen. Det krävs något mer som att man med uppsåt förstör men det gäller även cykel utan elmotorNötegårdsgubben skrev:
Jo, enligt lagen är det nog högst tveksamt om elcykel ingår i allemansrätten. Det är utförligt diskuterat i tråden att (och varför) det inte är trafikförordningens definition av cykel som gäller där.
Men folk är ju generellt mindre petiga med sånt på landet, så som @AndersS skriver lär det ju gå bra ändå.
Skogsägare
· 23 423 inlägg
Som sagt, läs tråden om du vill förstå mer än vad du redan kan om frågan.AndersMalmgren skrev:
Edit: Jag kan rekommendera inläggen #39 och 41, så slipper du läsa hela tråden, som redan loopat runt den här frågan några varv.
Hobbyelektriker
· E
· 15 460 inlägg
Om drygt en timme ska jag åka in till stan och passerar då en järnvägsövergång. Om jag kör igenom nedfällda bommar, blir påkörd i bilen av tåget och avlider är det alltså tågets fel?T tompaah7503 skrev:
Ja, enligt ditt resonemang är det så. Starkare part, du vet.
Skogsägare
· 23 423 inlägg
Det är inte min bedömning, det är Naturvårdsverkets. Jag hoppas att de har fel, men vare sig de har det eller inte så kommer det inte ha med Trafikverkets tolkning av trafikförordningen att göra.Frerider skrev:
Edit: Egentligen hoppas jag iofs. att en sån här skitfråga aldrig kommer till högsta instans, men gör den det hoppas jag att de har fel.
Som tur är så har dom inte befogenheter som domstol.Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte min bedömning, det är Naturvårdsverkets. Jag hoppas att de har fel, men vare sig de har det eller inte så kommer det inte ha med Trafikverkets tolkning av trafikförordningen att göra.
Edit: Egentligen hoppas jag iofs. att en sån här skitfråga aldrig kommer till högsta instans, men gör den det hoppas jag att de har fel.
Skogsägare
· 23 423 inlägg
Förvisso, men de har till uppgift att försöka tolka och ge allmänheten vägledning om allemansrätten. Och de är väldigt tydliga med att elcyklar enligt deras bedömning inte ingår i den.Frerider skrev:
Det är bara att läsa svart på vitt. Och vill man förstå varför kan man läsa underlagen de bygger sin bedömning på också.
https://www.naturvardsverket.se/amn...turen/elcyklar-och-mindre-motoriserade-fordon
Renoverare
· Stockholm
· 20 863 inlägg
Skogsägare
· 23 423 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 863 inlägg
Kom tillbaka när det finns en enda fällande dom i fallet 🤣Nötegårdsgubben skrev:
Som lagen är utformad får man förbjuda alla cyklar då. Eftersom elcykel Max 250W är cykel
Hobbyelektriker
· E
· 15 460 inlägg