D Dilato skrev:
På år och dar?
Jag menade olyckor där en cyklist varit vållande och en annan trafikant avlidit.
Att cyklister dör i parti och minut på grund av vårt trasiga vägnät (som Trafikverkets studie som du avbildar visar) var inte ingången här.

Fotografen Fotografen skrev:
Det är ju det som är så märkligt; att man inte inser hur ont det kommer göra om man kör mot rött och blir påkörd.
Nej, det är klart att man kan resonera så att den sårbara får skylla sig själv om den råkar ut för våld eller död från en starkare part. Tack och lov gör vi inte så i någon större utsträckning i andra sammanhang, så varför göra det i trafiken?

• Gilla
hellem och 2 till
  • Laddar…
För egen del ser jag ingen skillnad på vanlig cykel eller elcykel vid nyttjande av allemansrätt, inget som stör hos oss. I praktiken ingen skillnad!

• Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
För egen del ser jag ingen skillnad på vanlig cykel eller elcykel vid nyttjande av allemansrätt, inget som stör hos oss. I praktiken ingen skillnad!
Inte lagen heller så blir svårt för någon bli fälld för något

• Gilla
hellem
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte lagen heller så blir svårt för någon bli fälld för något
Jo, enligt lagen är det nog högst tveksamt om elcykel ingår i allemansrätten. Det är utförligt diskuterat i tråden att (och varför) det inte är trafikförordningens definition av cykel som gäller där.

Men folk är ju generellt mindre petiga med sånt på landet, så som @AndersS skriver lär det ju gå bra ändå.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, enligt lagen är det nog högst tveksamt om elcykel ingår i allemansrätten. Det är utförligt diskuterat i tråden att (och varför) det inte är trafikförordningens definition av cykel som gäller där.

Men folk är ju generellt mindre petiga med sånt på landet, så som @AndersS skriver lär det ju gå bra ändå.
Elcykel är cykel enligt lagen så svårt fälla någon för att cykla med en sådan i naturen. Det krävs något mer som att man med uppsåt förstör men det gäller även cykel utan elmotor

• Gilla
hellem
  • Laddar…
Elcykel är cykel enligt lagen så svårt fälla någon för att cykla med en sådan i naturen
Som sagt, läs tråden om du vill förstå mer än vad du redan kan om frågan.

Edit: Jag kan rekommendera inläggen #39 och 41, så slipper du läsa hela tråden, som redan loopat runt den här frågan några varv.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det flesta nya elcyklar går att cykla utan elkraft så din bedömning lär falla rättsligt ifall man cyklar normalt med en elcykel..

T tompaah7503 skrev:
Nej, det är klart att man kan resonera så att den sårbara får skylla sig själv om den råkar ut för våld eller död från en starkare part. Tack och lov gör vi inte så i någon större utsträckning i andra sammanhang, så varför göra det i trafiken?
Om drygt en timme ska jag åka in till stan och passerar då en järnvägsövergång. Om jag kör igenom nedfällda bommar, blir påkörd i bilen av tåget och avlider är det alltså tågets fel?
Ja, enligt ditt resonemang är det så. Starkare part, du vet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Det flesta nya elcyklar går att cykla utan elkraft så din bedömning lär falla rättsligt ifall man cyklar normalt med en elcykel..
Det är inte min bedömning, det är Naturvårdsverkets. Jag hoppas att de har fel, men vare sig de har det eller inte så kommer det inte ha med Trafikverkets tolkning av trafikförordningen att göra.

Edit: Egentligen hoppas jag iofs. att en sån här skitfråga aldrig kommer till högsta instans, men gör den det hoppas jag att de har fel.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det är inte min bedömning, det är Naturvårdsverkets. Jag hoppas att de har fel, men vare sig de har det eller inte så kommer det inte ha med Trafikverkets tolkning av trafikförordningen att göra.

Edit: Egentligen hoppas jag iofs. att en sån här skitfråga aldrig kommer till högsta instans, men gör den det hoppas jag att de har fel.
Som tur är så har dom inte befogenheter som domstol.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Som tur är så har dom inte befogenheter som domstol.
Förvisso, men de har till uppgift att försöka tolka och ge allmänheten vägledning om allemansrätten. Och de är väldigt tydliga med att elcyklar enligt deras bedömning inte ingår i den.

Det är bara att läsa svart på vitt. Och vill man förstå varför kan man läsa underlagen de bygger sin bedömning på också.
https://www.naturvardsverket.se/amn...turen/elcyklar-och-mindre-motoriserade-fordon

Edit: Jag kan rekommendera inläggen #39 och 41, så slipper du läsa hela tråden, som redan loopat runt den här frågan några varv.
Naturvårdsverkets åsikter betyder inget utan det är lagen som styr.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
Som sagt, läs på! Kampen för att vara mest okunnig i tråden lär du inte vinna, men vill du försöka får du dansa fram till den platsen utan min vidare hjälp.

Som sagt, läs på! Kampen för att vara mest okunnig i tråden lär du inte vinna, men vill du försöka får du dansa fram till den platsen utan min vidare hjälp.
Kom tillbaka när det finns en enda fällande dom i fallet 🤣

Som lagen är utformad får man förbjuda alla cyklar då. Eftersom elcykel Max 250W är cykel

Lagen runt detta som brukar ingå i begreppet "allemansrätt" behöver förtydligas och stramas upp, framför allt behöver [den privata] markägarens ställning skärpas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.