17 987 läst ·
236 svar
18k läst
236 svar
Alkylatbensin istället för e85?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 574 inlägg
Eftersom TS fått svar, och tråden handlar om lite vadsomhelst passar jag på att ställa en fråga.
När man kolla oljenivån i sin gräsklippare, ska man då skruva i locket/stickan eller ska nivån avläsas när stickan är "urgängad"?
Jag har aldrig fått klart för mig vilken nivå som gäller.
När man kolla oljenivån i sin gräsklippare, ska man då skruva i locket/stickan eller ska nivån avläsas när stickan är "urgängad"?
Jag har aldrig fått klart för mig vilken nivå som gäller.
Jo, jag jobbar med emissioner... Men den är bara ventilerad ifall det är en viss tryckskillnad, och bara inåt, tex om temperaturen faller kraftigt så släpps luft in för att undvika undertryck, samt när man kör förstås och nivån sjunker. Äldre bilar är helt öppna och möter en helt annan volym fuktig luft.GlennB skrev:
Självklart är tanken ventilerad, men kanske inte rätt ut i luften som det var förr utan via EVAP-systemet.
Att den måste vara ventilerad vet väl alla som haft en utombordare och glömt att öppna luftskruven.. eller är tilräckligt gammal för att ha gjort buset att trycka in nåt i hålet på tanklocket i kompisens moppetank![]()
En helt annan fråga, men lite relaterad. Finns alkylatbensin på pump nånstans, så man för rimliga pengar skulle kunna fylla "hobbyveteranbilen" med sådan isf vanlig bensin? Man kan ju inte stå och fylla från 1l flaskor i en bil... 
Båda mina gamla förbrännningsklippare slutade funka samtidigt, jag tror jag fyllt på några år gammalt bränsle av misstag. Hur fort blir egentligen nytt bränsle kasst?
Båda mina gamla förbrännningsklippare slutade funka samtidigt, jag tror jag fyllt på några år gammalt bränsle av misstag. Hur fort blir egentligen nytt bränsle kasst?
ja, min observation gäller vanliga villaområden jag själv och familj har direkt erfarenhet av i och vistas regelbundet, västerås, spånga, östersund och åsa (söder om kungsbacka. tomter kring 1000 kvm.GlennB skrev:
Jag håller med.
I princip alla mina grannar har bensinklippare, antingen handklippare eller åkgräsklippare, några få har robotklippare.
Vet ingen som har elklippare, men det finns säkert nån.
..Men det är ju "På landet" så det är stora tomter, hade jag haft ett radhus med 20kvm gräsmatta hade jag säkert också kört el..
det är väl från ett par stycken per ställe där man kan höra bensinklippare. av potentiellt ett tjugotal grannar inom hörhåll per plats.
man brukar säga att det krävs en viss andel early adopters som går över till ny teknik, innan det sedan kommer ett strömhopp. och då kan det i något läge gå snabbt. bara att genomslaget kan vara regionalt fläckigt...
tror iofs med robotklippare där man nu både klarar branter och slipper begränsningskabel att många kommer välja den vägen och skippa konventionella batteriklippare?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Skiljer mellan olika motorer tyvärr, precis som med bilar, så man måste läsa instruktionsboken. För min Honda gäller lös sticka: https://cf.hondappsv.com/files/OP/OP000010GLOBAL/GCV135-190-GSV190_Mainte.pdfStefan Bengtsson skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Alkylat: Aldrig upplevt problem trots 6-7 år gammal.J JohanLun skrev:En helt annan fråga, men lite relaterad. Finns alkylatbensin på pump nånstans, så man för rimliga pengar skulle kunna fylla "hobbyveteranbilen" med sådan isf vanlig bensin? Man kan ju inte stå och fylla från 1l flaskor i en bil...
Vanlig bensin: Varierar stort beroende på förvaring och vilken klippare du vill försöka starta. En gammal Briggs&Stratton sidventilare med membranförgasare sätter i princip aldrig igen och jag har kört på minst 5 år gammal bensin utan större problem. Moderna toppventilare med flottörförgasare som är utsläppsoptimerad tåll mycket mindre och man kan få problem redan efter 1-1,5 år.
Hur slutade de fungera och vilka motorer?
Min erfarenhet är tvärtom att det är förgasarna med membran som tar stryk av långtidsförvaring med modern bensin i tanken.MultiMan skrev:
Alkylat: Aldrig upplevt problem trots 6-7 år gammal.
Vanlig bensin: Varierar stort beroende på förvaring och vilken klippare du vill försöka starta. En gammal Briggs&Stratton sidventilare med membranförgasare sätter i princip aldrig igen och jag har kört på minst 5 år gammal bensin utan större problem. Moderna toppventilare med flottörförgasare som är utsläppsoptimerad tåll mycket mindre och man kan få problem redan efter 1-1,5 år.
Hur slutade de fungera och vilka motorer?
De med förgasare utan membran och tanken ej monterad direkt under förgasaren brukar klara sig finfint med vilken soppa sol helst.
De dyrare B&S quantum mfl var sidventilare utan membranförgasare och de har funnits i minst 30år.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Den äldsta Briggs med membran jag har är från 1977 och den byttes det membran på runt 1990. Håller fortfarande.
Har också en B&S Max-motor från runt 1990 som är en sidventilare med flottörförgasare. Den är klart känsligare för dåligt bränsle.
Har också en B&S Max-motor från runt 1990 som är en sidventilare med flottörförgasare. Den är klart känsligare för dåligt bränsle.
Ok, det enda jag har behövt byta är några membran på de som har haft det.MultiMan skrev:
Och regulatorfjädrar.
De utan membran har aldrig behövt något annat än ett nytt tändstift någon gång.
Trots att de står med bensin i tanken halva året.
Bra fråga och bra svar. Hittar samma info i en Honda manual. Man måste kolla instruktion.MultiMan skrev:
Attans, trodde jag kunde detta (Briggs/Honda) men ser att det kunde jag inte.😂
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden