Cheesen Cheesen skrev:
Sprit gör att både förgasare, bilar, snöskotrar och människor mår dåligt. Undvik det om du kan. Spriten är dessutom hygroskopisk så den drar åt sig vatten. En förbränningsmotor bränner inte vatten.
En förbränningsmotor bränner massa vatten utan problem, om det är löst i etanol eller Ksprit.
De problem du nämner handlar enbart om motorer som långtidsavställts och där bensinandelen kan avdunsta i tex öppna förgasare och liknande.
Då bildas en gel och senare vitt kristallin som sätter igen bränslesystemet så det måste rensas.
Utan bensin i E85 hade dessa problem aldrig uppkommit.

Cheesen
F fribygg skrev:
Sent åttiotal/ tidigt nittiotal blandade jag (och många andra) K-sprit i bensinen vintertid, var det fel menar du?
Du får blanda hela vintern om du gör det, annars fryser det. Om du struntar i spriten hade du aldrig behövt den.

Cheesen Cheesen skrev:
Du får blanda hela vintern om du gör det, annars fryser det. Om du struntar i spriten hade du aldrig behövt den.
Jag slutade med K-sprit för kanske 35 år sen då jag köpte bil med plasttank, nu är sprit inblandat i princip i all bensin på macken oavsett om det behövs eller inte..

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Om du struntar i spriten så har du snart massa vatten i botten på tanken. Går bilen bra då?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Cheesen
K karlmb skrev:
Om du struntar i spriten så har du snart massa vatten i botten på tanken. Går bilen bra då?
Blir inget vatten i tanken om den är utan sprit. Det är spriten som drar åt sig vattnet.

Cheesen Cheesen skrev:
Blir inget vatten i tanken om den är utan sprit. Det är spriten som drar åt sig vattnet.
Vattnet kommer från kondens inne i tanken när det är för lite bränsle i tanken så det omsätts luft vid temperaturväxlingar
En full tank innehåller ingen luft som kan kondensera.
Men det är små mängder vatten, knappt mätbart.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.