18 941 läst ·
236 svar
19k läst
236 svar
Alkylatbensin istället för e85?
En förbränningsmotor bränner massa vatten utan problem, om det är löst i etanol eller Ksprit.Cheesen skrev:
De problem du nämner handlar enbart om motorer som långtidsavställts och där bensinandelen kan avdunsta i tex öppna förgasare och liknande.
Då bildas en gel och senare vitt kristallin som sätter igen bränslesystemet så det måste rensas.
Utan bensin i E85 hade dessa problem aldrig uppkommit.
Vattnet kommer från kondens inne i tanken när det är för lite bränsle i tanken så det omsätts luft vid temperaturväxlingarCheesen skrev:
En full tank innehåller ingen luft som kan kondensera.
Men det är små mängder vatten, knappt mätbart.
Kommer från luften, problemet med sprit är att det suger ur vattnet ur luften hela tiden och eftersom tanken är ventilerad så innebär detta att vattnet ersätts med ny luft som avvattnas ned i bensinen. Utan spriten så hade den där vattendroppen bara hamnat längst ned i tanken och så avstannar processen. Med sprit så avstannar aldrig processen.K karlmb skrev:
Det var problematiskt med frysningar i bränslesystemet om man inte använde ksprit innan det blev etanolinblandning i bensinen, problemet uppenbarade sig mest vid halvtomma tankar, i värsta fall gick inte motorn alls men oftast var det ojämn gångF fribygg skrev:
mackar hade stora mängder ksprit utställda såan inte skulle glömma den viktiga tillsatsen
Sedan typ 1980 är tanken inte ventilerad. På äldre bilar är den det. De har normalt ståltank och lär rosta hål ifall man inte har K-sprit eller ngt annat som absorberar kondens. Vad du inte vet är att all bensin sedan dess i princip innehåller tillsatser som motsvarar K-sprit, det kan nämligen bli kondens i alla kärl, tex på macken nere i marken eller på raffet. Denna tilsats är idag etanol till största del. Som om du aldrig får problem med vatten i tanken så är det faktiskt inte pga du tankat "ren" bensin, utan pga du fått med dig tilsatser som absorberar ev vatten.Cheesen skrev:
Kommer från luften, problemet med sprit är att det suger ur vattnet ur luften hela tiden och eftersom tanken är ventilerad så innebär detta att vattnet ersätts med ny luft som avvattnas ned i bensinen. Utan spriten så hade den där vattendroppen bara hamnat längst ned i tanken och så avstannar processen. Med sprit så avstannar aldrig processen.
Jag håller med.Huddingebo skrev:
Utdöende... var då?
I områden med små gräsmattor?
Både här där jag bor och på landstället är handdragna bensinklippare det vanliga.
Några med de minsta tomterna har batteriklippare eller manuella handdragare.
Annars har folk mest sina gamla sidventilare. Några få har robotar, speciellt de med väldigt plana tomter utan speciellt mycket planteringar, träd och buskar.
Så harmonisk att höra riktiga klippare på avstånd och känna doften av klippt gräs blandat med HC i solstolen eller hängmattan 😀
I princip alla mina grannar har bensinklippare, antingen handklippare eller åkgräsklippare, några få har robotklippare.
Vet ingen som har elklippare, men det finns säkert nån.
..Men det är ju "På landet" så det är stora tomter, hade jag haft ett radhus med 20kvm gräsmatta hade jag säkert också kört el..
Självklart är tanken ventilerad, men kanske inte rätt ut i luften som det var förr utan via EVAP-systemet.K karlmb skrev:
Att den måste vara ventilerad vet väl alla som haft en utombordare och glömt att öppna luftskruven.. eller är tilräckligt gammal för att ha gjort buset att trycka in nåt i hålet på tanklocket i kompisens moppetank