...eller eftermiddag-kväll lagom till fika eller middag i ett klassiskt villaområde vid god väderlek där folk förväntas umgås utomhus utan akustisk härdsmälta

eller ja; överhuvudtaget på normalstora sub 1000 kvm villatomter.

som lök på laxen är utsläppen från dessa suboptimala förbränningsmotorer inget annat än förfärande.
 
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
...eller eftermiddag-kväll lagom till fika eller middag i ett klassiskt villaområde vid god väderlek där folk förväntas umgås utomhus utan akustisk härdsmälta

eller ja; överhuvudtaget på normalstora sub 1000 kvm villatomter.

som lök på laxen är utsläppen från dessa suboptimala förbränningsmotorer inget annat än förfärande.
(Min kompromiss är att jag kör min gamla Husqvarna OERHÖRT fort runt den stora mattan. Ingen finklippning. Det blir efteråt med handdrivna cylinderklipparen + sax. Det osar och det låter, men jag försöker välja vettiga tider. Kör upp en tank, ca 9 dl och avslutar.)
 
  • Gilla
rakt09
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
som lök på laxen är utsläppen från dessa suboptimala förbränningsmotorer inget annat än förfärande.
Om du har problem med dessa minimala utsläpp så hoppas jag att du aldrig är i stan eller i närheten av en större väg. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Varför i allsindar väljs att stryka över ett drivmedel? Vore det inte rimligare att skriva vad som faktiskt ska tankas? Diesel är exempelvis inte överstruket..

Men jag fick ändan ur vagnen och googlade fram bruksanvisning. Tolkar den som att alkylatbensin ska användas vilket förklarar de tio flaskorna som står i samma bod som gräsklipparen.

Tack!
Du skall använda den som det står 4 T på och absolut inte den som det står 2 T på.
 
C Cohlilar skrev:
Du skall använda den som det står 4 T på och absolut inte den som det står 2 T på.
Det är knappast nått större problem att enstaka ggr köra en gräsklippare på oljeblandat bensin.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Cheesen
P Per i Hamrånge skrev:
Då kanske man minskat/tagit bort mängden bensen i alkylatbensinen då. Vad vet jag.
Vet dock säkert att alkylat inte smälter mjukplast.
I princip nära ingen bensen i alkylat. Det var huvudsyftet när den introducerades för skogsarbetare.
NyKarin NyKarin skrev:
Frågeställaren har inte enbart fått fullgod information utan även en fördjupad diskussion i ämnet drivmedel.
Du behöver aldrig fråga mer. Nu kan du allt om bensin
NyKarin NyKarin skrev:
Jag kan förstå att man inte orkar läsa alla inlägg i en tråd som är över 100 inlägg. Men tänker att innan man gör ett inlägg fundera på om inte svaret på ts fråga kom någon gång under de första 20 inläggen.
Typiskt bh
 
  • Gilla
hovapettson
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om du har problem med dessa minimala utsläpp så hoppas jag att du aldrig är i stan eller i närheten av en större väg. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.
du har rätt. dessbättre är problemet obetydligt, eftersom bensindrivna klippare i vanliga villaträdgårdar redan är ett utdöende släkte. att införa förbud som i kalifornien verkar överdrivet.

precis som upplägget att där trafikarbetet ändå inte längre sker, i våra innerstäder, förbjuda en inom så kort tid som ett par decennier ändå utskrotad bränsledriven bilpark.

(pendling med bil sker idag huvudsakligen mellan förorter, inte mellan förort och centrum. fler rapporteras cykla till sitt arbete i stockholms innerstad än tar bilen)

sen får man förhålla sig till att en timmes användning av en bensindriven gräsklippare beroende på vad man mäter rapporteras motsvara 15-85 mils utsläpp från en katalysatorrenad bensinbil.

vi kanske skulle börja med kameldrivna klippare;)?
 
Redigerat:
H hovapettson skrev:
Vilket jämra tjafs. Kör Aspen (svenskt, patenterat miljöbränsle med också goda hälsofördelar) i era trädgårdsmaskiner och skippa tjattret. Jag svarade TS på fyra minuter och sedan drog en förgasardiskussion igång.

"Bestycka om förgasaren..." I en gräsklippare!? B&S 4 hk. En lågkompad sidspis. Tror ni att det är en rejsrova? Sprit, oktantal, lagring, föroreninar, gummipåverkan, plast, korrosivitet, hygroskopi,... diskussionen spårade ur direkt. Men vissa har ställbart munstycke och vet du vad du gör är det enkelt att få jämn gång. Tätt luftfilter, varvid motorn blandar fel (fett), är nog vanligaste problemet. Och ja - E85 är sprit (etanol till största delen plus bensin) och brukar vara sämre i gamla motorer, som bl a gräsklippare.

Krångligt att köpa en dunk? Eller att fylla vid tapp? Ja, lika svårt som att handla filmjölk eller fylla båttanken.
Dyrt? Ja, nästan dubbelt. Så om du använder 10 l på en sommar kostar det 340 pix. Alla dessa betraktelser kokar ner till: Vad är det värt? Man kan slå med lie, handklippa eller ha robot. Inget är "gratis" eller smärtfritt.

Vad ni än gör - kör aldrig en motorgräsklippare på en söndag! (Nu återstartade jag en klassisk bråktråd.)
Det här är vikiga saker.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Du behöver aldrig fråga mer. Nu kan du allt om bensin
Tror man det är man obildad.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.