Hejsan!
Har ett nybyggt uterum med isolering och spånskiva. På det la jag ett billigare vinylgolv, detta då jag planerar att bara ha golvet i c:a 10år och sen byta ut det. Jag har småbarn och tänker att det kommer bli ganska slitet snabbt.
Men enligt tillverkarens anvisningar ska golvet limmas om det utsätts för direkt solljus och blir varmare än 27grader. Jag struntade ändå i att limma eftersom jag som sagt ska byta ut det längre fram. Jag har även gardiner runt om dom skyddar mot direkt solljus.
Problemet är att golvet expanderar något fruktansvärt. Jag har 1cm rörelsemarginal runt om (tillverkarens anvisningar) men det räcker inte. När det är som varmast ligger golvet dikt väggar och kortskarvarna reser sig. Senare på kvällen blir det snyggt för att under natten krympa massor så vissa kortskarvar glider isär (!). För att sen framåt förmiddag ser snyggt ut igen, alla skarvar går ihop, och mitt på dagen reser det sig osv.
Jag förstår ju själv att detta inte är hållbart, vi är dessutom bara i april. Finns det något annat sätt att fixera golvet utan att limma? Eller är det inte så jobbigt som jag tror att få loss golvet om sådär 10år? Hur hade ni gjort?