15 630 läst ·
204 svar
16k läst
204 svar
Alkylatbensin istället för e85?
Riktig helsyntetisk olja och alkykatbensin kommer att få ner lukten avsevärt.B bakterie skrev:Eftersom tråden spånat iväg i sidodiskussioner så flikar jag in ytterligare en fråga.
Jag har en tvåtaktssnöskoter som blandar in oljan själv. Jag hatar hur den luktar. Skulle den lukta bättre om jag tankade den med 4T alkylatbensin? Eller är det den inblandade oljan som står för den värsta lukten?
Jag kör upp 20-40l om året, så kostnaden är inte extrem. Kanske skulle jag tycka att det är värt det, om den luktar bättre.
Den luktar inte värre än någon annan tvåtaktsmaskin, så jag har ingen anledning att tro att det är något fel på inblandningen. Jag bara hatar tvåtaktslukten.
Men att köra en snöskoter på alkylat kommer att bli oerhört dyrt....
Testa att byta oljan till en ren helsyntetisk tvåtaktsolja och se hur du upplever det.
Annars är det nog bara att byta till en 4t maskin med katalysator.
Du ska använda e85, munstycken är special för just e85. Har också Stiga med e85, funkar bra i tätorten😀NyKarin skrev:
Ja kan det vara en gräsklippare anpassad för E85?peteds01 skrev:
Verkar uppenbarligen finnas sådana:
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=3085
https://www.byggahus.se/forum/threads/grasklippare-stiga-etanol-startar-inte.144322/
Tittar man på locket så verkar ju E85 vara överstryket!?
Får bort bensinen ur tanken menar du.Cheesen skrev:
Det är oljan som luktar.. men tipset för dagen om du kör lite är att tanka alkylat sista tankningen för säsongen så får du förhoppningsvis bort spriten ur bensinen tills du sommarställer skotern.. har själv gjort det i snart 15 år och man slipper en hel del problem om man gör det. (det händer ju att min veteranskoter står två säsonger mellan brukningarna och med mackbensin så rostar förgasarana.) För övrig så har väl ändå separatsmörjning vart standard på alla riktiga skotrar sen tidigt 80tal...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden