Som ung så köpte man Castrol olja och blandade för att mopeden skulle ha samma lukt som en del tävlingsmaskiner.😃
 
B bakterie skrev:
Eftersom tråden spånat iväg i sidodiskussioner så flikar jag in ytterligare en fråga.

Jag har en tvåtaktssnöskoter som blandar in oljan själv. Jag hatar hur den luktar. Skulle den lukta bättre om jag tankade den med 4T alkylatbensin? Eller är det den inblandade oljan som står för den värsta lukten?

Jag kör upp 20-40l om året, så kostnaden är inte extrem. Kanske skulle jag tycka att det är värt det, om den luktar bättre.

Den luktar inte värre än någon annan tvåtaktsmaskin, så jag har ingen anledning att tro att det är något fel på inblandningen. Jag bara hatar tvåtaktslukten.
Riktig helsyntetisk olja och alkykatbensin kommer att få ner lukten avsevärt.
Men att köra en snöskoter på alkylat kommer att bli oerhört dyrt....
Testa att byta oljan till en ren helsyntetisk tvåtaktsolja och se hur du upplever det.
Annars är det nog bara att byta till en 4t maskin med katalysator.
 
NyKarin NyKarin skrev:
Kvarlämnad gräsklippare. Kan jag använda alkylatbensin istället för e85 som står på den?

Jag har annars en gräsklipparrobot som är inlämnad på bauhaus pga avklippt sladd. Jag har begärt den tillbaka. Lång historia som innebär klanterier och frustration från min sida.. Och bauhaus'..

[bild][bild]
Du ska använda e85, munstycken är special för just e85. Har också Stiga med e85, funkar bra i tätorten😀
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Men att köra en snöskoter på alkylat kommer att bli oerhört dyrt....
Inte för @bakterie 😀
B bakterie skrev:
Jag kör upp 20-40l om året, så kostnaden är inte extrem. Kanske skulle jag tycka att det är värt det, om den luktar bättre.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Du ska använda e85, munstycken är special för just e85. Har också Stiga med e85, funkar bra i tätorten😀
Du har uppenbarligen inte kikat ordentligt på bilderna, E85 är överstruket och ska alltså inte användas till TS klippare.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det är oljan som luktar.. men tipset för dagen om du kör lite är att tanka alkylat sista tankningen för säsongen så får du förhoppningsvis bort spriten ur bensinen tills du sommarställer skotern.. har själv gjort det i snart 15 år och man slipper en hel del problem om man gör det. (det händer ju att min veteranskoter står två säsonger mellan brukningarna och med mackbensin så rostar förgasarana.) För övrig så har väl ändå separatsmörjning vart standard på alla riktiga skotrar sen tidigt 80tal...
Får bort bensinen ur tanken menar du.
 
F fribygg skrev:
Du har uppenbarligen inte kikat ordentligt på bilderna, E85 är överstruket och ska alltså inte användas till TS klippare.
Nej, men det har funnits modeller som anpassats för E85.
 
K karlmb skrev:
Nej, men det har funnits modeller som anpassats för E85.
Men det är knappast aktuellt i TS fall
 
F fribygg skrev:
Men det är knappast aktuellt i TS fall
Nej, vi har ju svävat ut nu.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.