78 860 läst ·
343 svar
79k läst
343 svar
5.500 kr rimlig kostnad för 35 min eljobb enligt Bravida
Se där vilken olika syn man kan ha.
Att kalla det rövslickeri att jobba över en stund ibland för att få klart nåt trots att man vet att det inte blir nån extra lön. Vi lever uppenbarligen i olika världar.
Att kalla det rövslickeri att jobba över en stund ibland för att få klart nåt trots att man vet att det inte blir nån extra lön. Vi lever uppenbarligen i olika världar.
Problemet tidigare när vi hade likvida problem att helt sonika byta jobb var ju att då behövde man flytta. Att slippa det är värt en hel del gratisjobb. Numera finns det rätt många arbetsgivare i min bransch här i Jämtland pga vi har visat att vi kan leverera.
Någon enstaka gång ser inget problem med MEN då ska det även fungera åt andra hållet. Men det är just det som är kruxet det brukar bara gå åt ett håll. Dvs den anställd ska måna om företaget och sedan inget mer.
Vilken tur att man jobbar i ett företag som tillämpar flextid samt att man får övertid om arbetet kräver att man jobbar längre, men om man själv väljer att jobba ”över” så blir det bara flex.
Alltså om jag gör något som jag inte kan släppa och fortsätta med i morgon så blir det övertid.
Alltså om jag gör något som jag inte kan släppa och fortsätta med i morgon så blir det övertid.
Vi är nog rätt överens då Elmont.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Intressant att se hur det verkar skilja mellan "knegar-jobb" och akademiker jobb...
Jobbar också liknande konsult, men bara inhouse projekt. Hos oss är det självklart att ställa upp om det behövs, jobba nån enstaka kväll eller helg (innebär oftast nåt möte eller mailande, men ibland också utveckling/produktion/testning ) men då ser arbetsgivare till att det finns käk och öl, fika etc.
Och sen har vi helt fritt att lägga semester, föräldraledigt, tjänstledigt närsom och hursom. Vi ställer upp på ag och de på oss. På samma sätt ställer vi upp på våra kunder. Nöjda kunder ger mer jobb.
Har betalt för resa till kunder, men före 08 och efter 17 får vi rapportera 0.5x tiden. För längre resor (utomlands) brukar det göras upp från fall till fall, men mtp mängden jobb det brukar bli då (12-15h per dygn) är det inget vidare betalt..
Jobbar också liknande konsult, men bara inhouse projekt. Hos oss är det självklart att ställa upp om det behövs, jobba nån enstaka kväll eller helg (innebär oftast nåt möte eller mailande, men ibland också utveckling/produktion/testning ) men då ser arbetsgivare till att det finns käk och öl, fika etc.
Och sen har vi helt fritt att lägga semester, föräldraledigt, tjänstledigt närsom och hursom. Vi ställer upp på ag och de på oss. På samma sätt ställer vi upp på våra kunder. Nöjda kunder ger mer jobb.
Har betalt för resa till kunder, men före 08 och efter 17 får vi rapportera 0.5x tiden. För längre resor (utomlands) brukar det göras upp från fall till fall, men mtp mängden jobb det brukar bli då (12-15h per dygn) är det inget vidare betalt..
Tänk om det vore så bra! Jag är överläkare och har ofta så kallad bakjour, d.v.s. är högste kompetens i tjänst och finns tillgänglig med 30 minuters inställelsetid för att t.ex. komma in till sjukhuset och operera någon akut skada.K Kreutzer skrev:
Jag får en tiondels timlön (ca 60 kr) när jag är overksam och bara vaktar telefonen. Vid aktivt arbete får jag på helger dubbel lön, vilket är nästan 1200 kr/timme.
Man kan också vara schemalagd på helger, alltså inte jour, och då har man sin vanliga lön plus lite OB-ersättning.
De trettio minuterna kostar som Uffe sa ungefär 1200 kr/tim. Lite HR-overhead på det och lite osäkerhet så kan vi säga 1500 kr/tim jämt. Någon ytterligare kostnad tillkommer inte för landstinget, förlåt Regionen. Detta givet att Uffe tar ut allt i pengar, vilket är ganska sannolikt eftersom vi tenderar att inte få ut komptid enligt avtalet som säger 70% i tid och 30% i pengar.
Sjukvård är som jag tidigare uttryckt lite udda och går inte att jämföra med elektrikers jouravtal.
Själv så har jag bara sjukhusbunden jour och anses arbeta hela den tiden vilket innebär en helt ok ersättning. Att sitta hemma och vänta på telefonen skulle jag inte vilja göra för 60 kr/tim. Vi hade en sån jourlinje ett tag men den togs bort pga lågt utnyttjande (apropå kostnader vs intäkter).
Prosit Uffe
Sjukvård är som jag tidigare uttryckt lite udda och går inte att jämföra med elektrikers jouravtal.
Själv så har jag bara sjukhusbunden jour och anses arbeta hela den tiden vilket innebär en helt ok ersättning. Att sitta hemma och vänta på telefonen skulle jag inte vilja göra för 60 kr/tim. Vi hade en sån jourlinje ett tag men den togs bort pga lågt utnyttjande (apropå kostnader vs intäkter).
Prosit Uffe
Jag blir förvånad över att så många tycker att en professor inte gör ett ”vanligt jobb” och inte är ”verklighetsförankrad”. Professor är en akademisk titel som i grund och botten betyder att man gjort och drivit mycket forskning. Tex sådan som ligger bakom alla era tekniska prylar, elregler, mätinstrument, byggtekniker osv osv. Håna inte. Var tacksam att några dedikerar sitt arbetsliv, och nästan alltid fritid, till att förbättra för oss andra. Dessutom forskar man oftast inte heltid.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gemensam Krypgrund radhus rimliga åtgärder.
Grund & Markarbeten -
Vad? Rimligt pris för skrapning, oljning kittning målning av fönster?
Fönster & Dörrar -
Rimligt pris för tändstift (614kr/st)?
Bilar & andra fordon -
200.000 kr offert takbyte sommarstuga. Är det rimligt?
Tak & Vind -
Är fakturan verkligen rimlig, nästan 30kkr?
Värmepumpar