Hej

Ska betala 17 000 kr för följande moment inkl. material

- byte tre säkerhetsventlier
- byte expansionskärl 100 l
- insättning två avstängningsventiler

Totalt arbetstid är väl några timmar. Plus körning fram o tillbaka till vvs-grossist.

I mina ögon låter det sjukt dyrt, men det kanske är rimligt?

Med vänlig hälsning,

• Wow
  • Gilla
mats.3 och 4 till
  • Laddar…
Det är bättre att du avtalar löpande debitering och max 20% påslag på inköpt material.

• Gilla
gorpes och 2 till
  • Laddar…
Ta in offerter av fler så har du något att jämföra med.

• Gilla
Bygget 52 och 6 till
  • Laddar…
Jo, hade gjort det i normalfallet, men har ett rör som läcker och minusgrader ute, så behöver få ordning på värmesystemet nu.

• Gilla
Dunshult Storegård
  • Laddar…
Om problemet är akut så är det troligt att du fått någon slags jourpåslag, åtminstone om du har nåmnt att jobbet behöver göras så snabbt som möjligt.

Ingår för övrigt köpet av expansionskärlet, och skrotning av den gamla i de 17000?

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är bättre att du avtalar löpande debitering och max 20% påslag på inköpt material.
Vilket förhandlingsläge har kunden att avtala bort materialpåslaget?

• Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Vilket förhandlingsläge har kunden att avtala bort materialpåslaget?
Det hänger väl alltid på varje enskild firma/hantverkare. Men jag tror hantverkaren har bättre förutsättningar än kunden just nu. Kunden i detta fall har ju för bråttom för att ens fråga andra så det säger väl en hel del vem som har bäst kort på hand.

Men generellt så räknar ju firmor med att tjäna pengar på material och arbete, så det ska nog gå dåligt för dem innan de gör det.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Räknar de högt så kan de väl.räkna med en dags jobb för en man inklusive allt.

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
F Fyrtiofemgrader skrev:
Hej

Ska betala 17 000 kr för följande moment inkl. material

- byte tre säkerhetsventlier
- byte expansionskärl 100 l

Totalt arbetstid är väl några timmar. Plus körning fram o tillbaka till vvs-grossist.

I mina ögon låter det sjukt dyrt, men det kanske är rimligt?

Med vänlig hälsning,
Köpte själv ett 80l expansionskärl på Dahl för några veckor sedan vi fick betala 1200kr ex moms för det. Låter som de tagit höjd för krångel. Tror det tar längre tid än några timmar. Beror på hur mycket man måsta tappa ur med.

• Gilla
Patric Tengblad och 1 till
  • Laddar…
F Fyrtiofemgrader skrev:
Jo, hade gjort det i normalfallet, men har ett rör som läcker och minusgrader ute, så behöver få ordning på värmesystemet nu.
Inga möjligheter att göra en tillfällig lagning som gör att du kan få det fixat i lugn och ro senare? Typ linda någon gummiremsa några varv runt och se till att det spänns fast hårt på något sätt. Kanske någon däckslang går att använda. Priset du fick känns ju lite som ett rån, visar man att man är desperat så börjar dollartecknen snurra i ögonen hos dem.

• Wow
Stefan Johnson
  • Laddar…
Tror som D_Anders att de räknat på en dags jobb med material.

• Gilla
Patric Tengblad och 2 till
  • Laddar…
F Fyrtiofemgrader skrev:
Den punkten låter som det som ev. kan vara strul. Rena byten av säkerhetsventiler och exp. kärl tar ju bara minuter (nåväl, kanske 30 minuter) i ren monteringstid, plus att man troligen måste tömma en stor del av systemet och återfylla.

Men att sätta in ventiler där det inte finns idag, kan ju innebära ev ändringar av rör osv också.

Men om du inte har möjlighet att invänta någon annan firma, så har du väl inte så mycket val, bara att bita i det sura äpplet. Men som sagt dte kanske går att täta provisoriskt?

Jag lyckades för en del år sedan borra i en vattenledning i tvättstugan i källaren. Vi skulle bara uppdatera bänkar och vask. När jag satte upp IKEA skenan som man hänger skåpen på och borrade för den 4e skruven så kom borren ut med en vattendroppe. Och efter en stund började det rinna ut hålet. Klockan var nära midnatt. Så panik.

Jag fick bila upp väggen, hade en slangklämma. och tog en bit gummi från en cykelringklocka (det där som ligger runt styret när man skruvar fast klockan). Tänkte först skruva dit ringklockan, men hittade en slangklämma i gömmorna. Det blev tätt. Sedan blev tvättstugerenoveringen ett avsevärt större projekt än jag hade tänkt mig. Det var en kaklad vägg som fick göras om.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Arbetstid är väl några timmar skriver du?

Det står väl på fakturan hur många timmar han jobbat?

• Gilla
Gunnar Stoltz
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Arbetstid är väl några timmar skriver du?

Det står väl på fakturan hur många timmar han jobbat?
Det är en offert

Säkerhetsventil, reparation av magnetventil (automatisk påfyllning från öppet expansionskärl), diverse felsökning, injustering/kalibrering av allt inkl cirkpump + systemtryck. Tror vi betalade runt 10 - 12 000 + moms i höstas .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.