Mikael_L Mikael_L skrev:
Kostnaden ligger inte så mycket i att bilar står på natten (som du såg i mitt räkneexempel så utgör kostnaden för bilarna bara 5% av kostnaden för personal, i verksamheten), Utan vad som kostar är att betala en snubbe för att avstå från få bestämma över sin fritid en vecka samt betala för ren arbetstid om denne måste göra en utryckning.
Det är inte direkt så att det vimlar av elektriker som gladeligen tar på sig jour. Man får helt enkelt locka med rejäla ersättningar.
Nja, bilarna är en resurs som står stilla och inte utnyttjas. Kostnaden kan därför även ses som vad du skulle ha tjänat om de hade utnyttjats.

När det gäller hantverkarnas höga krav för att ge upp sin fritid är jag en smula förbryllad. Andra yrkesgrupper jobbar ju jour mot högst avsevärt lägre ersättningar. Att det i huvudsak skulle bero på de skäl som här anförts köper jag inte för ett ögonblick. Det måste finnas en annan förklaring (och jag kan även tänka mig att företagen kan ha funnit vägar för att hålla nere sina personalkostnader). Om detta kan jag bara spekulera, men det faller nog på plats.

Hade du ringt en vecka innan och sagt att du prompt behöver en elektriker nästa lördag kl 2300. Så hade du nog fått betala det du hade förväntat dig. Alltså dubbla ordinarie priset, plus/minus någon form av minimumdeb. Eller något.

Men nu ringde du jouren. Vilket är till för helt oplanerade akuta situationer. Jouren finns till för att man skall kunna få dit en elektriker på en timmes varsel. Då behöver man ha folk som sitter på låda och väntar, folk som är hemma och som är beredda på att akut åka ut. Det kostar pengar.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
B BertStL skrev:
Glöm inte helgerna, då du kan göra jourjobb på dagtid. Dessutom gäller ju för de flesta att de endast får betalt för den tid de faktiskt jobbar, inte för resorna till och från arbetsplatsen eller för annat runt omkring.
Fast det där stämmer faktiskt inte. Jag arbetar inom IT, som konsult. Jag bor i Stockholm. Om kunden ligger i Stockholm och jag arbetar där 8 timmar på en dag så fakturerar vi inget för min restid till kunden. Jag har kunder som vill att jag kommer in på ett möte på en timme. Resa till kunden 30 minuter och lika mycket tillbaks till min normala kund. Jag fakturerar självklart 2 timmar, annars kan jag lika gärna stanna hos kund 1.
Jag har också haft uppdrag på annan ort i Sverige, Göteborg, Borås, Norrköping, Linköping, Sundsvall, Luleå etc. Tror du verkligen att inte kunderna får betala för min restid? Eller mina resor till mellanöstern... Jag på flyget i 12 timmar, plus lika lång tid tillbaks. Ska jag bjuda kunden på den tiden?

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B BertStL skrev:
Bravida och andra större aktörer gissar jag har bilar som redan rullar i stort sett 24/7 för att serva större kunder. Med ett sådant upplägg genererar tillfälliga jouruppdrag inte någon extra kostnad att tala om, men mycket stora intäkter.
Jag tror du gissar fel. Jag är iofs inte i branchen, utan i IT.branschen. Har varit på bolag med 10000+ anställda. Visst fanns det personal som arbetade nattetid, men de hade arbete då och kunde inte dra iväg till en annan kund helt plötsligt. Jag misstänker att det ser likadant ut på elsidan. Jouruppdragen hade vi som hade dagjobb. Hade man jourvecka så innebar det att man var rätt låst den veckan. Inget resa bort, inget dricka, inget biobesök etc. Gissningsvis ser det likadant ut för elkillarna. För detta vill man som ha ersättning, vilket innebär en utgift för arbetsgivaren. Visst kan man säga att arbetsgivaren inte borde gå med på detta, men då har man ingen som arbetar jour och du får ingen som kan rycka ut en lördag, ens om problemet är allvarligare än det var i ditt fall.

Däremot håller jag med om att du borde blivit upplyst om kostnaden innan.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
B BertStL skrev:
Har inget problem med att betala en merkostnad för jour, och då kanske dubbelt upp mot vad det normalt skulle kostar, men tycker att en tiodubbling som det väl ungefär rör sig om här är väl saftigt.
Nu jobbar jag inte mot några externa kunder utan bara inom företaget, jag är ansluten till energibranschens avtal. Nu har jag ingen jour/beredskap utan det blir övertid.
Om jag blir inringd en kväll/helg så har jag minst följande betalning:
- Min arbetstid börjar när jag får telefonsamtalet och slutar när jag kommer hem igen, lägsta tiden är tre (3) timmar.
- Timtaxan är 200% (300% storhelg) av ordinarie lönen,
- Jag får milersättning (kör med egen bil)
- Om jag måste fixa barnvakt ingår den tiden i arbetstiden.
- Om jag måste köra en omväg till barnvakten så ingår den körsträckan i milersättningen.

Jag har flera gånger varit innanför industristaketet i max 30 minuter och fått tre timmar betalt.

I början av januari blev det fel på ett av mina system, så jag blev inringd, det tog 1,5-2 timmar längre än min vanliga restid att komma till jobbet pga att jag bla behövde fixa mat (till mig), barnvakt samt åka å lämna barnen (ca 45 min i extra restid), hemresan tog drygt dubbel tid pga tjock dimma. Jag hade inte ens svarat i telefonen om jag inte hade fått den extra ersättningen.
Om jag hade haft jour så hade min fru behövt lägga sitt schema efter hur jag hade min jour samt att vi (hela familjen) bara hade kunnat åka iväg max en helg i månaden, nu har jag möjlighet att säga nej till att åka till jobbet, det har hänt flera gånger, senast för någon vecka sedan just pga att jag inte kunde fixa barnvakt.

B BertStL skrev:
Vad jag gjort är att bestrida fakturan på grund av att priset blivit orimligt högt och att bolaget haft en plikt att informera om det höga priset samt med hänsyn till omständigheterna också en plikt att avråda. Det var långt ifrån en ”måste-situation”. Vad gäller polisanmälan står det inte högt på listan över vad som bör göras.

Kan förresten tillägga att fakturan saltats ytterligare efter min hustrus ”godkännande” och slutade på 5.900 ungefär.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/augusti/debiterade-6500-kronor-for-en-kvart/

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Låter som TS ville ha ett billigt svartjobb en lördagkväll som han kunde få för 50 år sen, så ringer han rikstäckande Bravidas jour :crysmile:.

• Haha
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
B BertStL skrev:
Glöm inte helgerna, då du kan göra jourjobb på dagtid. Dessutom gäller ju för de flesta att de endast får betalt för den tid de faktiskt jobbar, inte för resorna till och från arbetsplatsen eller för annat runt omkring.
Ditt hem är fortfarande inte arbetaren arbetsplats... arbetsplatsen är det företaget han är anställd på och dess lokal.

Ditt hem är hans arbetsställe just den tiden han är hos dig.

Likaså är det för mig som egenföretagare.
Min arbetsplats är på mitt företag och vill kunden jag kommer hem till denna för att utföra ett arbete så blir det mitt arbetsställe den tiden jag behöver vara där för att utföra ett arbete och ska jag då lämna min arbetsplats så får kunden ju bekosta vad det kostar mig att ta mig till densamma.
Varför ska jag stå för den kostnaden ???

Det är en avsevärd skillnad mellan arbetsplats och arbetsställe som folk tydligen har svårt att förstå.

Du bekostar ju inte att den anställde ska ta sig till sin arbetsplats !!

• Gilla
nino och 9 till
  • Laddar…
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Och ska jag ha jour kostar det oavsett om någon utför nått jobb eller ej. Så kostnaden har man som företag alla jour "dagar" oavsett om det blir någon utryckning. Så en utryckning måste betala kanske 10 - 100 jour "dagar" utan utryckningar. Och har man inte kostnadstäckning och lite vinst finns det ingen anledning att ha jourverksamhet i företaget.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och ska jag ha jour kostar det oavsett om någon utför nått jobb eller ej. Så kostnaden har man som företag alla jour "dagar" oavsett om det blir någon utryckning. Så en utryckning måste betala kanske 10 - 100 jour "dagar" utan utryckningar. Och har man inte kostnadstäckning och lite vinst finns det ingen anledning att ha jourverksamhet i företaget.
Nej, och är inte kostnaderna rimliga blir inte heller debiteringen det. Och orimliga priser kan man inte kräva ut av kunder, eftersom de är oskäliga. Upplyser man dessutom inte om priset har man endast rätt till skäligt pris, vilket kan ligga avsevärt under gränsen för vad som är oskäligt och kanske högst avsevärt under vad som krävs för att täcka kostnaderna. Mitt intryck av många inlägg i den här tråden är att priserna och som en konsekvens därav även kostnaderna skenat utom kontroll och att fartblindheten är högst iögonfallande.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är en avsevärd skillnad mellan arbetsplats och arbetsställe som folk tydligen har svårt att förstå.
Nja, tror snarare det är du som inte förstår att den skillnaden egentligen inte alls har någon fristående existens, utan bara är ett påhitt av företag som velat öka sina intäkter utan att formellt öka sin timdebitering (samtidigt som de inte själva tillämpar samma regel i relation till sina anställda och deras resor till och från arbetet).

Du har tydligen lite svårt att förstå om man ska sälja tjänsten "jour" vill man naturligtvis att det ska vara lönsamt. Då kan man inte enbart räkna på ett enstaka tillfälle utan det måste ju alla förstå att det är HELA jour "biten" som ska vara lönsam för ingen driver verksamhet för att vara "snäll" med dom som tex blir strömlösa en julaftonskväll.
Ps
Skäligt pris är att ha kostnadstäckning och en viss vinst 10-20% ?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Man kan fan undra vilken värld du lever i...

Välkommen till verkligheten

• Gilla
  • Haha
jonko och 2 till
  • Laddar…
tommib
B BertStL skrev:
Nej, och är inte kostnaderna rimliga blir inte heller debiteringen det. Och orimliga priser kan man inte kräva ut av kunder, eftersom de är oskäliga. Upplyser man dessutom inte om priset har man endast rätt till skäligt pris, vilket kan ligga avsevärt under gränsen för vad som är oskäligt och kanske högst avsevärt under vad som krävs för att täcka kostnaderna. Mitt intryck av många inlägg i den här tråden är att priserna och som en konsekvens därav även kostnaderna skenat utom kontroll och att fartblindheten är högst iögonfallande.
Vi tar det igen, 6 kkr är ett skäligt pris för att få ut en elektriker direkt på en lördagkväll. Om elektrikern arbetade 30 minuter eller tre timmar spelar inte så stor roll. Jag vet inte exakt hur upplägget var här men sannolikt var en stor del av kostnaden jouravgiften, dvs att någon alls svarade i telefon. Troligen tjänar inte firman ohemula pengar på detta som du tror utan en hel del utgörs av kostnader pga att anställda är jour.

B BertStL skrev:
Nja, tror snarare det är du som inte förstår att den skillnaden egentligen inte alls har någon fristående existens, utan bara är ett påhitt av företag som velat öka sina intäkter utan att formellt öka sin timdebitering (samtidigt som de inte själva tillämpar samma regel i relation till sina anställda och deras resor till och från arbetet).
Nej, du tänker fel. Hantverksfirmor har sitt primära arbetsställe på andra platser påfallande ofta. Därmed är det delvis rimligt att ta höjd för detta i prissättningen. Exakt hur det görs beror på vilka kunder man vill premiera. Det kan givetvis göras på helt orimliga sätt också men överlag är det inte något stort problem.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B BertStL skrev:
Visst skulle företagen kunna ta bort resedebiteringen och bara köra med timdebiteringen när arbetarna är ute hos kunderna MEN då kommer typ inga företag ta jobb som ligger lite längre från firman, det kommer bara missgynna landsbygden.
SAMTIDIGT kommer kunderna som ligger närmast företaget och som har längre jobb att subventionera kunderna som bor långt från företaget & som har korta jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.