78 901 läst ·
343 svar
79k läst
343 svar
5.500 kr rimlig kostnad för 35 min eljobb enligt Bravida
Nej, det är inte alls svårt att förstå. Parter i avtal vill alltid olika saker. Men du verkar ha svårt att förstå att det finns TVÅ parter att ta hänsyn till i ett avtal, inte bara en. Man kan inte avgöra en tvist grundat på vad den ene parten vill ha. I så fall kan man med precis samma rätt säga att konsumenten gärna vill ha tjänsten gratis och att han därför skall få det.E elmont skrev:Du har tydligen lite svårt att förstå om man ska sälja tjänsten "jour" vill man naturligtvis att det ska vara lönsamt. Då kan man inte enbart räkna på ett enstaka tillfälle utan det måste ju alla förstå att det är HELA jour "biten" som ska vara lönsam för ingen driver verksamhet för att vara "snäll" med dom som tex blir strömlösa en julaftonskväll.
Det du fick betala är, utifrån omständigheterna nb, både skäligt och rimligt.B BertStL skrev:Nej, och är inte kostnaderna rimliga blir inte heller debiteringen det. Och orimliga priser kan man inte kräva ut av kunder, eftersom de är oskäliga. Upplyser man dessutom inte om priset har man endast rätt till skäligt pris, vilket kan ligga avsevärt under gränsen för vad som är oskäligt och kanske högst avsevärt under vad som krävs för att täcka kostnaderna. Mitt intryck av många inlägg i den här tråden är att priserna och som en konsekvens därav även kostnaderna skenat utom kontroll och att fartblindheten är högst iögonfallande.
V har fortfarande inte fått reda på vad du jobbar med.
Vad gäller "fartblindheten", sätt dig ner och räkna ut hur mycket av en faktura på 5500 som blir skatt i slutänden.
Du är ju dum på riktigt? Vad jobbar du med? Vad säger din arbetsgivare om ett sådant fall, om du frågar?B BertStL skrev:Nja, tror snarare det är du som inte förstår att den skillnaden egentligen inte alls har någon fristående existens, utan bara är ett påhitt av företag som velat öka sina intäkter utan att formellt öka sin timdebitering (samtidigt som de inte själva tillämpar samma regel i relation till sina anställda och deras resor till och från arbetet).
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
V har fortfarande inte fått reda på vad du jobbar med.Fotografen skrev:
Jag kan räkna åt honom
Av 5500kr blir minus moms på 25% 4400 av dom vill den anställda ha tre timmars jobb (minideb) dvs ca 1500kr på dom ska det betalas sociala avgifter ca 800 sen ska det vara lite jour ersättning för att densamme sitter och väntar nykter ingen bio med frun så 4400 blev snabbt 1100 sen kanske han ville åka bil istället för cykel så ditt jobb blir garanterat en mycket blygsam intäkt nu driver jag enskild firma så jag har inte hundra koll på procenten men i mitt fall går 1100 till moms 600 till bil och övriga kostnader som bokföringen 1900 av min vinst till skatteverket och dom Sista1900 blir min lön för att sitta och vänta på att nån behöver mej kanske har tur att det ringer 10 kunder som dej och ger mej 19000 skattat på en vecka eller så är telefonen tyst
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jag undrar vad som skulle vilja få TS att lämna tv-soffan en lördagkväll eller avbryta middagen med familjen eller nån annan angenäm tillställning?
Alltså var går gränsen för att inte sätta sig i bilen och arbeta i det läget?
Alltså var går gränsen för att inte sätta sig i bilen och arbeta i det läget?
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1523950277737354&id=100003671889888
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bert_Lehrberg
Ser ut att vara ungefär denna story
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bert_Lehrberg
Ser ut att vara ungefär denna story
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
Mystiken tätnar! Anonymt nyskapat konto gör årets gräv. Är det TS själv som lite subtilt vill svara på frågan om yrke eller är det någon annan? Jag tar fram popcorn och lutar mig lugnt tillbaka och hoppas få njuta av 20 sidor till av ältande kring jourprisets (o?)rimlighet.S Snurresprätten skrev:
Ah... intressant.
En professor i civilrätt som är meriterad avseende avtalsrätt. Sannolikt rätt okunnig om jourtjänstgöring då med andra ord. Sannolikt rätt okunnig om normalt arbete i största allmänhet (men då låter jag åter igen min åsikt om TS färga denna nya information på ett inte helt onyanserat sätt).
Om det nu är sant det som står i facebookposten (inklippt nedan) så är det än mer graverande för TS eftersom han då uppenbart sökt efter ett företag som har jourtjänst för att lösa sitt problem. TS bör kanske också fundera på varför han bara hittar ett företag med jourtjänst om det nu är så fantastiskt lukrativt.
Råkade ut för ett mindre elfel idag. Ringde Bravida som var det enda företag vi kunde hitta med eljour. Felet bestod sannolikt i att hållaren åkt ut när jag skruvade ur proppen. Kostnad före eventuellt ROT: Fakturerade ca 5.500 kr för strax under 40 minuters arbete. Menade att vi skulle betal arbetskostnad för resan hit och tillbaka (knappast mer än 20 min totalt) plus den tid han tog på sig för att skriva faktura! Har ohederligheten inga som helst gränser idag?
En professor i civilrätt som är meriterad avseende avtalsrätt. Sannolikt rätt okunnig om jourtjänstgöring då med andra ord. Sannolikt rätt okunnig om normalt arbete i största allmänhet (men då låter jag åter igen min åsikt om TS färga denna nya information på ett inte helt onyanserat sätt).
Om det nu är sant det som står i facebookposten (inklippt nedan) så är det än mer graverande för TS eftersom han då uppenbart sökt efter ett företag som har jourtjänst för att lösa sitt problem. TS bör kanske också fundera på varför han bara hittar ett företag med jourtjänst om det nu är så fantastiskt lukrativt.
Råkade ut för ett mindre elfel idag. Ringde Bravida som var det enda företag vi kunde hitta med eljour. Felet bestod sannolikt i att hållaren åkt ut när jag skruvade ur proppen. Kostnad före eventuellt ROT: Fakturerade ca 5.500 kr för strax under 40 minuters arbete. Menade att vi skulle betal arbetskostnad för resan hit och tillbaka (knappast mer än 20 min totalt) plus den tid han tog på sig för att skriva faktura! Har ohederligheten inga som helst gränser idag?
Lösvirkesbyggare
· Arkitekt Robert Sandell
· 35 inlägg
Det finns väl ingen elektriker ( om man inte är kompis ) som åker på ett jobb och debiterar 500kr. Även vardagar kostar en elektriker minst 1500-2000kr på småjobb. Hur ska det annars gå ihop. 500kr/h sedan restid, administrationstid mm. Det skulle bli många kundbesök per dag för att få ihop en dräglig lön.B BertStL skrev:
Vi betalade 5000kr efter rot när vi fick stopp i avloppet en lördagkväll. Filmning, rensning och upptagning av det som svämmat över 45 min jobb säkert 1,5h restid. Ja det kostar mycket pengar men de sitter där med läsk på lördagkvällen för vår skull
Redan med en enda kund per vecka går detta tydligen med vinst. Kund två blir sedan närmare 100 procent vinst (om du bortser från skatten). Om du har en anställd tjänar denne in kanske en dagslön på varje utryckning plus ytterligare en för att inte supa. Det är en mycket generös ersättning för obekväm arbetstid, åtminstone mestadels tillbringad hemma med en alkoholfri öl, som ryms redan i vad den första kunden får betala. Inte många företagare kan skryta med sådana intäkter på ett enda jobb. Och får du flera jobb är det bingo. Även om du skulle halvera alla siffror ser kalkylen fin ut. Du förlorar pengar först om du inte får någon kund alls (men det kanske du sparar in på alkoholen?). Något sämre för den som har anställda. Men det viktigaste är att du inte kan föra över kostnaderna till kunden om denna inte godkänner det eller priset är skäligt. Och priset blir inte skäligt bara för att du drar på dig höga kostnader. Man måste också ta hänsyn till vad kunden får för pengarna.Andreas_kalmar skrev:
V har fortfarande inte fått reda på vad du jobbar med.
Jag kan räkna åt honom
Av 5500kr blir minus moms på 25% 4400 av dom vill den anställda ha tre timmars jobb (minideb) dvs ca 1500kr på dom ska det betalas sociala avgifter ca 800 sen ska det vara lite jour ersättning för att densamme sitter och väntar nykter ingen bio med frun så 4400 blev snabbt 1100 sen kanske han ville åka bil istället för cykel så ditt jobb blir garanterat en mycket blygsam intäkt nu driver jag enskild firma så jag har inte hundra koll på procenten men i mitt fall går 1100 till moms 600 till bil och övriga kostnader som bokföringen 1900 av min vinst till skatteverket och dom Sista1900 blir min lön för att sitta och vänta på att nån behöver mej kanske har tur att det ringer 10 kunder som dej och ger mej 19000 skattat på en vecka eller så är telefonen tyst
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Nej det är inte vinst redan efter en kund. Som jag skrivit ovan så har jag en ersättning på runt 5000 kr för en veckas jour. Dvs arbetsgivaren betalar mig 5000 och betalar utöver det sociala avgifter. Hur kan det bli vinst för företaget med en faktura på 4400:- + moms? Då har jag ändå inte räknat med att jag får extra betalt om någon faktiskt ringer, vilket bör ha skett om man skickar en faktura. Dessutom hade jag en ledig dag veckan efter (självklart med lön) för att inte bryta mot arbetstidsregler.
Blanda inte ihop detta med obekväm arbetstid. Det är något helt annat. Åtminstone jag hade en vecka 24/7 jour när jag i övrigt arbetade måndag-fredag 8:00-17:00. Skulle jag följt reglerna helt så fick jag egentligen inte arbeta på förmiddagen om någon ringde mitt i natten. Det är inte bara frågan om att någon ringer klockan 21 en lördag vilket skulle sabba mitt biobesök, min dator eller mitt umgänge med vänner, med eller utan alkohol. Det kan lika gärna bli ett samtal 02:00.
1. Om kostnaden är oskälig, vad är då en skälig kostnad?
2. Vad skulle elektrikern få i ersättning tycker du?
3. Går 1 & 2 ihop?
4. Skulle du själv vilja jobba så och tycka att ersättningen var rimlig?
Blanda inte ihop detta med obekväm arbetstid. Det är något helt annat. Åtminstone jag hade en vecka 24/7 jour när jag i övrigt arbetade måndag-fredag 8:00-17:00. Skulle jag följt reglerna helt så fick jag egentligen inte arbeta på förmiddagen om någon ringde mitt i natten. Det är inte bara frågan om att någon ringer klockan 21 en lördag vilket skulle sabba mitt biobesök, min dator eller mitt umgänge med vänner, med eller utan alkohol. Det kan lika gärna bli ett samtal 02:00.
3. Går 1 & 2 ihop?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Jag kan hålla med dig om att vara för att ett företag drar på sig höga kostnader så är det inte nödvändigtvis skäligt att ta betalt därefter. Om de höga kostnaderna beror på krav från staten och arbetstagarna (facket) är det dock rimligt, till skillnad från om kostnaderna beror på ren lyx.
Vad gäller restid så verkar du ju sitta på ett och samma ställe, som professor. Ponera att du fick i uppdrag att gästföreläsa i Lund 4 timmar varje måndag. Det skulle väl gör dig innebära resa till/från Arlanda, två timmar i flyg (1 timme åt vardera håll) plus minst 30 minuters marginal på varje flygplats för säkerhetskontroll etc. Skulle du då tänka: "Resa till och från min arbetsplats ska jag inte har ersättning för så de fyra timmar som försvinner på resa varje måndag ska jag inte ha lön för. Antingen får jag jobba ikapp dessa timmar vid ett senare tillfälle eller också får jag lägre lön under den tid som uppdraget med gästföreläsningar pågår"?
Din arbetsplats på måndagar är väl Lund i det fallet?
Vad gäller restid så verkar du ju sitta på ett och samma ställe, som professor. Ponera att du fick i uppdrag att gästföreläsa i Lund 4 timmar varje måndag. Det skulle väl gör dig innebära resa till/från Arlanda, två timmar i flyg (1 timme åt vardera håll) plus minst 30 minuters marginal på varje flygplats för säkerhetskontroll etc. Skulle du då tänka: "Resa till och från min arbetsplats ska jag inte har ersättning för så de fyra timmar som försvinner på resa varje måndag ska jag inte ha lön för. Antingen får jag jobba ikapp dessa timmar vid ett senare tillfälle eller också får jag lägre lön under den tid som uppdraget med gästföreläsningar pågår"?
1. Jag saknar underlag för att bedöma vad som är en skälig kostnad. Tror också de flesta som fakturerar höga priser totalt eller för tid inte är fyrkantiga, utan anpassar faktura efter kundens nytta mm så att det inte blir stolligt för kiunden från någon aspekt. Dessutom informerar de om priser eller debiteringsgrunder i förväg så att fakturan inte kommer som en chock. Och i konsumentavtal avråder de från höga kostnader om kunden inte är så illa ute att de är motiverade.Fairlane skrev:
Nej det är inte vinst redan efter en kund. Som jag skrivit ovan så har jag en ersättning på runt 5000 kr för en veckas jour. Dvs arbetsgivaren betalar mig 5000 och betalar utöver det sociala avgifter. Hur kan det bli vinst för företaget med en faktura på 4400:- + moms? Då har jag ändå inte räknat med att jag får extra betalt om någon faktiskt ringer, vilket bör ha skett om man skickar en faktura. Dessutom hade jag en ledig dag veckan efter (självklart med lön) för att inte bryta mot arbetstidsregler.
3. Går 1 & 2 ihop?
I mitt fall skulle jag ha tackat nej direkt om man upplyst om priserna. Skulle inte ha accepterat något som jag uppskattade kunde komma att kosta över 2.000 kr. När fakturan kom skulle jag ha betalat den om den varit under 3.000 kr och tänkt ”aldrig mera jour, aldrig mera Bravida”.
2. Ett påslag med 100 procent per jobbad timme plus viss ersättning för att vara tillgänglig verkar vara en vettig utgångspunkt. Sedan verkar ju branschen som jag skrev vara fartblind vad gäller ersättningar och hantverkarna föga förvånande ytterst angelägna om att behålla de höga ersättningarna och beredda att försvara dem med de mest oväntade argument.
3. Det kanske det inte gör för varje jobb, men i det stora hela bör det gå ihop. Sedan kan man tänka sig att det skäliga priset kan vara lite olika beroende på tid på dygnet etc och att ett högre pris än det skäliga priset kan debiteras vid vissa uppdrag, men inte ett oskäligt pris. Bravida priser går i mitt fall och säkert för de flesta konsumenter klart över gränsen för vad som kan accepteras som ”inte oskäligt”. Mindre oförmånliga kan de nog bli för företag med mer omfattande elinstallationer som behövs för verksamheten och tar flera timmar att reparera. Fast dessa har sannolikt avtal som ger dem högst avsevärt lägre priser.
4. I princip ja, men det beror sig på de närmare villkoren. 24/7 skulle jag till exempel inte orka jobba.
Nja, kostnaderna för skatter och avgifter som inte går att undvika är visserligen en självklar del av varje kalkyl, men det betyder ju inte att det pris du anser dig behöva är skäligt i relation till en kund. Samma gäller lönekostnader etc. Det är olika frågor och även om kostnader vägs in vid en (o)skälighetsbedömning så är de inte ensamma avgörande.Fairlane skrev:
Jag kan hålla med dig om att vara för att ett företag drar på sig höga kostnader så är det inte nödvändigtvis skäligt att ta betalt därefter. Om de höga kostnaderna beror på krav från staten och arbetstagarna (facket) är det dock rimligt, till skillnad från om kostnaderna beror på ren lyx.
Vet inte vad en professor får för att undervisa vid annat universitet, men är ganska säker på att han bara får ett visst belopp per undervisad timme, kanske runt 1.000 kr, och inget därutöver. Sedan får han nog bara resekostnaderna ersatta. Men sin vanliga månadslön från ”hemmauniversitetet” behåller han nog. Då har väl professorn normalt en utbildning på ett tiotal år och ytterligare några års dygnetruntarbete som undervisningsslav stor del av året utan någon ersättning alls för arbetet efter fem till fram på småtimmarna.