8 303 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Går det att laga detta trasiga skrivbord? Rimligt pris för lagning?
För runt 1,5 år sedan köpte jag ett begagnat skrivbord av en privatperson.
Priset var oväntat lågt, vilket naturligtvis borde ha gjort mig lite misstänksam.
Ändå kollade jag inte skrivbordet så noga som jag borde ha gjort innan jag slog till.
Skrivbordet är från 1980-talet; ett Fogia-skrivbord som ingick i deras serie "Gustav", designad av Anika Reuterswärd.
Det är ett sådant här skrivbord:
https://auctionet.com/sv/3023132-skrivbord-korsbar-1980-tal
Eller snarare - det är JUST PRECIS EXAKT DET skrivbordet, har jag upptäckt i efterhand. Fast jag köpte det av den person som tidigare hade köpt det från Auctionet.
Scrollar man bland bilderna så hittar man ett foto som visar en ganska amatörmässig lagning på ena kortsidan; vid benen. Två skruvar. Man fattar att någonting obra har hänt med det benparet tidigare. Och det missade alltså jag, när jag var och tittade på skrivbordet.
Jag anlitade en (ö)känd apptjänst som transporterade skrivbordet från sitt tidigare hem till min bostad.
Tyvärr blev de tvungna att ställa skrivbordet på högkant för att det skulle gå in i hissen.
Och helt i enlighet med lagen om alltings jävlighet, så ställde de skrivbordet just på den kortsida som tidigare hade reparerats.
De bar in det i lägenheten där jag inte ont anande väntade, och placerade det på avsedd plats.
Då upptäckte jag, att hela ena benparet lutade kraftigt inåt.
En av transportkillarna försökte med ett glatt flin åtgärda felet genom att dra till med knytnävarna nedtill på de lutande benen. Det brakade till och en träbit lossnade och for iväg som en projektil. Men benen rätades upp.
Sedan dess har inget hänt.
Jag kan såklart inte använda skrivbordet, eftersom ena benparet uppenbarligen har knäckts uppe vid fästet. Till saken hör att skrivbordet är väldigt tungt och jag bor ensam. Jag kan således inte vrida och vända på bordet för att inspektera skadan närmare.
Jag älskar skrivbordet och skulle gärna vilja få det lagat. Att laga det själv är fullständigt uteslutet. Jag är exceptionellt opraktisk och kan inte slå i en spik.
Jag kan såklart anlita t ex Clas Ohlsons Fixare. Men är lite orolig för att det då dyker upp någon som påminner om busschauffören i filmen "Torsk på Tallinn. Någon som spottar och fräser, trycker dit ett halvkilo lim och ett gäng random skruvar och sedan ilsket muttrar "Sådärå, dåvarefixat!"
Det vill jag inte vara med om.
Ska skrivbordet lagas så ska det vara en snygg, hållbar och professionell lagning.
Och då tänker jag "möbelsnickeri".
Men dels vet jag inte om det GÅR att laga skrivbordet. Och inte heller vad jag kan förvänta mig för kostnad.
Så innan jag mailar en offertförfrågan till ett halvdussin möbelsnickerier, så skulle jag vilja ha lite synpunkter från er som kan sådant här.
Jag är beredd att lägga en slant för att få en riktigt proffsig lagning som också är snygg och hållbar, om det innebär att skrivbordet kan användas som avsett under en lång följd av år.
Vad är då en "slant"?
Ja, det har jag absolut ingen som helst aning om.
Men smärtgränsen går väl kanske vid 4-5 000 kr.
Jag kanske är fullständigt ute och cyklar.
En lagning av den typen som jag önskar mig kanske kostar 30 000 kr. Om den ens går att genomföra.
Och det är givetvis inte aktuellt.
Då får skrivbordet hellre åka till tippen, och så får jag bokföra den här incidenten som "Ibland blir saker inte riktigt som man hade tänkt sig."
Och så får jag fortsätta att leta efter Det Optimala Skrivbordet.
Tacksam för råd!
..
Priset var oväntat lågt, vilket naturligtvis borde ha gjort mig lite misstänksam.
Ändå kollade jag inte skrivbordet så noga som jag borde ha gjort innan jag slog till.
Skrivbordet är från 1980-talet; ett Fogia-skrivbord som ingick i deras serie "Gustav", designad av Anika Reuterswärd.
Det är ett sådant här skrivbord:
https://auctionet.com/sv/3023132-skrivbord-korsbar-1980-tal
Eller snarare - det är JUST PRECIS EXAKT DET skrivbordet, har jag upptäckt i efterhand. Fast jag köpte det av den person som tidigare hade köpt det från Auctionet.
Scrollar man bland bilderna så hittar man ett foto som visar en ganska amatörmässig lagning på ena kortsidan; vid benen. Två skruvar. Man fattar att någonting obra har hänt med det benparet tidigare. Och det missade alltså jag, när jag var och tittade på skrivbordet.
Jag anlitade en (ö)känd apptjänst som transporterade skrivbordet från sitt tidigare hem till min bostad.
Tyvärr blev de tvungna att ställa skrivbordet på högkant för att det skulle gå in i hissen.
Och helt i enlighet med lagen om alltings jävlighet, så ställde de skrivbordet just på den kortsida som tidigare hade reparerats.
De bar in det i lägenheten där jag inte ont anande väntade, och placerade det på avsedd plats.
Då upptäckte jag, att hela ena benparet lutade kraftigt inåt.
En av transportkillarna försökte med ett glatt flin åtgärda felet genom att dra till med knytnävarna nedtill på de lutande benen. Det brakade till och en träbit lossnade och for iväg som en projektil. Men benen rätades upp.
Sedan dess har inget hänt.
Jag kan såklart inte använda skrivbordet, eftersom ena benparet uppenbarligen har knäckts uppe vid fästet. Till saken hör att skrivbordet är väldigt tungt och jag bor ensam. Jag kan således inte vrida och vända på bordet för att inspektera skadan närmare.
Jag älskar skrivbordet och skulle gärna vilja få det lagat. Att laga det själv är fullständigt uteslutet. Jag är exceptionellt opraktisk och kan inte slå i en spik.
Jag kan såklart anlita t ex Clas Ohlsons Fixare. Men är lite orolig för att det då dyker upp någon som påminner om busschauffören i filmen "Torsk på Tallinn. Någon som spottar och fräser, trycker dit ett halvkilo lim och ett gäng random skruvar och sedan ilsket muttrar "Sådärå, dåvarefixat!"
Det vill jag inte vara med om.
Ska skrivbordet lagas så ska det vara en snygg, hållbar och professionell lagning.
Och då tänker jag "möbelsnickeri".
Men dels vet jag inte om det GÅR att laga skrivbordet. Och inte heller vad jag kan förvänta mig för kostnad.
Så innan jag mailar en offertförfrågan till ett halvdussin möbelsnickerier, så skulle jag vilja ha lite synpunkter från er som kan sådant här.
Jag är beredd att lägga en slant för att få en riktigt proffsig lagning som också är snygg och hållbar, om det innebär att skrivbordet kan användas som avsett under en lång följd av år.
Vad är då en "slant"?
Ja, det har jag absolut ingen som helst aning om.
Men smärtgränsen går väl kanske vid 4-5 000 kr.
Jag kanske är fullständigt ute och cyklar.
En lagning av den typen som jag önskar mig kanske kostar 30 000 kr. Om den ens går att genomföra.
Och det är givetvis inte aktuellt.
Då får skrivbordet hellre åka till tippen, och så får jag bokföra den här incidenten som "Ibland blir saker inte riktigt som man hade tänkt sig."
Och så får jag fortsätta att leta efter Det Optimala Skrivbordet.
Tacksam för råd!
..
En snyggt skrivbord men en tråkig lagning.
Spontant skulle jag säga att fixa till benet är inget problem för en möbelkonservator eller för ett inredningssnickeri. Utgår då från att lagningen kan ske på insidan av bordet med bibehållande av benet.
Tolkar det som du vill ha reparationen utfört i hemmet, det lär driva upp priset skulle jag tro.
Utan att veta så lär det nog dra iväg om en konservator ska ge sig på detta, kanske 5000-10 000 kr eller mer. Kan du få kontakt med någon lokal snickerifirma och själv släpa dit bordet så gissar jag att 5000 kr skulle räcka.
Spontant skulle jag säga att fixa till benet är inget problem för en möbelkonservator eller för ett inredningssnickeri. Utgår då från att lagningen kan ske på insidan av bordet med bibehållande av benet.
Tolkar det som du vill ha reparationen utfört i hemmet, det lär driva upp priset skulle jag tro.
Utan att veta så lär det nog dra iväg om en konservator ska ge sig på detta, kanske 5000-10 000 kr eller mer. Kan du få kontakt med någon lokal snickerifirma och själv släpa dit bordet så gissar jag att 5000 kr skulle räcka.
Det är ju tyvärr inte bara ETT utan TVÅ ben. Hela benparet, liksom.E etompau skrev:En snyggt skrivbord men en tråkig lagning.
Ja, det bästa vore om det kunde fixas på plats i min bostad. Det är dock inget absolut krav.
Jag har inga som helst möjligheter att flytta skrivbordet så mycket som en millimeter. Saknar dessutom körkort och känner ingen som skulle kunna hjälpa till.
Utan i så fall blir det den (ö)kända apptjänsten igen (börjar på "Tip" och slutar på "Tapp").
Jag misstänkte att priset kan dra iväg.
Hörde av mig till en skola som bedriver möbelsnickarutbildning för några månader sedan, och frågade ödmjukt om någon elev möjligen eventuellt skulle kunna tänkas utföra lagningen som övningsprojekt. Givetvis mot rimlig ersättning. Av snorkighetsnivån på svaret jag fick från rektorn att döma så kunde man ha trott att jag hade frågat om eleverna kunde tänka sig att bygga en sjurumsvilla till mig i skärgården, helt gratis. Så det var inte aktuellt, kan man säga.
OK. Sök efter någon snickerifirma i din närhet och hör om dom är intresserade av att fixa till benen.
Sedan får du beställa transport av bordet.
Som sagt, kan inte tro att det är något större problem att fixera de två lösa benen, sagt utan ha sett de skadade detaljerna. Det är ju inte något gustavianskt bord från 1700-talet så lagningen blir inte lika kritisk.
Som sagt, kan inte tro att det är något större problem att fixera de två lösa benen, sagt utan ha sett de skadade detaljerna. Det är ju inte något gustavianskt bord från 1700-talet så lagningen blir inte lika kritisk.
Tack!E etompau skrev:OK. Sök efter någon snickerifirma i din närhet och hör om dom är intresserade av att fixa till benen.
Jag provar med det.
Klart det går att fixa. Ser ut att vara en trivial åtgärd för någon som har lite koll på möbelsnickeri, vilket borde avspegla sig i att det också torde gå att fixa till en rimlig peng.
Problemet är helt och hållet a) att hitta någon som vet vad de håller på med. Glöm Clas Fixare och liknande, du behöver hitta någon som specifikt jobbar med möbelrenovering, vilket troligen är lättare sagt än gjort, och b) transporten.
Var finns du någonstans geografiskt, så kanske någon kan tipsa?
Problemet är helt och hållet a) att hitta någon som vet vad de håller på med. Glöm Clas Fixare och liknande, du behöver hitta någon som specifikt jobbar med möbelrenovering, vilket troligen är lättare sagt än gjort, och b) transporten.
Jag finns i Stockholms innerstad.C cpalm skrev:Klart det går att fixa. Ser ut att vara en trivial åtgärd för någon som har lite koll på möbelsnickeri, vilket borde avspegla sig i att det också torde gå att fixa till en rimlig peng.
Absolut, menade mer att man kanske inte nödvändigtvis måste vara möbelsnickare, men att man iallafall måste ha koll på möbelrenovering till skillnad från någon "fixare" som normalt skruvar ihop IKEA-möbler och installerar diskmaskiner. Ett möbelsnickeri fixar naturligtvis det där, i den mån de tar på sig den typen av uppdrag.Ola C skrev:
Kan du baxa det på en Estlandsfärja finns ju han bakom YouTube-kanalen ATrestoration, han lagar regelbundet mycket värre skadade möbler. (Klart sevärt om man är intresserad av möbelsnickeri, -renovering eller antika/vintage möbler).
Det hade varit intressant. Men skrivbordet är tungt, jag saknar körkort, har inga vänner som kan hjälpa till och lider av psykisk ohälsa.P Pettman skrev:
Låter väl tyvärr som att det bästa alternativet kanske är att göra som tidigare ägare och låta bordet gå vidare till någon som har bättre möjlighet att ge det den nödvändiga "kärleken". 😢T Talisman skrev:
Men lägg för bövelen inte upp det på Tipp Tapp. Det där bordet förtjänar betydligt bättre än att hamna på tippen.