Professorn i fråga får sannolikt inte något annat än eventuellt ett traktamente på några hundra. Däremot har han sin vanliga lön, och arbetsgivaren debiterar säkerligen för både restid och förberedelsetid. Det skulle inte förvåna mig om det blir ganska många timmar för en 1timmes unik föreläsning på annan ort.

S Snurresprätten skrev:
[TS Facebook?]
[Om TS? på Wiki]
Ser ut att vara ungefär denna story
Tycker det är klart olämpligt att hänga ut andra med namn och personuppgifter här, oavsett vad man tycker om någon eller hur lätthittad vederbörande är.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
1. Ja de borde helt klart meddelat något om priset innan, det håller jag med om.

2. Fast det gäller inte bara hantverkare. Jag hade motsvarande ersättning och är inte hantverkare.

3. Jag är inte så säker på att företagen har ett lägre pris. Kanske ett lägre timpris, men förmodligen också en fast månadskostnad oavsett om man ringer eller inte.

4. Ingen orkar väl arbeta hela tiden 24/7, men vi hade jour en vecka så. Dock var det inte arbete varje natt, många ggr inte ett uppdrag på hela veckan. Jag hade dock ett tillfälle då kunden ringde om ett larmande system klockan 23:30. Det var bara att kliva ur sängen och åka. 01.00 var jag hemma igen (cirka 20 minuter med bil enkel resa och 40 minuters arbete hos kund). 02:30 larmade övervakningssystemet igen och jag fick upprepa proceduren. 100% extra på vanlig timlön och endast ersättning för tiden hos kund (80 minuter) hade inte känts som en bra ersättning för den natten. Det hade känts oskäligt. ;)

Fairlane
B BertStL skrev:
Men sin vanliga månadslön från ”hemmauniversitetet” behåller han nog.
Troligen, vilket innebär att han får betalt för restiden... Dessutom av en "kund" som inte får ut något alls av den dagen.

Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Professorn i fråga får sannolikt inte något annat än eventuellt ett traktamente på några hundra. Däremot har han sin vanliga lön, och arbetsgivaren debiterar säkerligen för både restid och förberedelsetid. Det skulle inte förvåna mig om det blir ganska många timmar för en 1timmes unik föreläsning på annan ort.
Det är jag med på, men om restid till arbetsplatsen aldrig skall ersättas så borde professorn i detta läge få avdrag för 4 timmar på sin lön, alternativt fått arbeta 4 timmar längre den dagen.

Som du säger så kräver förberedelser av ett föredrag många timmar mer än vad det tar att hålla föredraget. Rimligen bör man ha ersättning även för den tiden och det bör ju gälla även för förberedelser en hantverkare har. Sen kan det kanske bakad in i timpenning, men det blir lite tokigt när folk har 8 timmar på ett och samma ställe hela dagen jämför sin timpenning med en som endast kan fakturera halva tiden pga resor eller förberedelser.

Fairlane Fairlane skrev:
Troligen, vilket innebär att han får betalt för restiden... Dessutom av en "kund" som inte får ut något alls av den dagen.
Nja, professorn kör nog inte själv, så han lär nog förbereda sig under resan. Eller jobba med sitt vanliga jobb.

Fairlane Fairlane skrev:
1. Ja de borde helt klart meddelat något om priset innan, det håller jag med om.

2. Fast det gäller inte bara hantverkare. Jag hade motsvarande ersättning och är inte hantverkare.

3. Jag är inte så säker på att företagen har ett lägre pris. Kanske ett lägre timpris, men förmodligen också en fast månadskostnad oavsett om man ringer eller inte.

4. Ingen orkar väl arbeta hela tiden 24/7, men vi hade jour en vecka så. Dock var det inte arbete varje natt, många ggr inte ett uppdrag på hela veckan. Jag hade dock ett tillfälle då kunden ringde om ett larmande system klockan 23:30. Det var bara att kliva ur sängen och åka. 01.00 var jag hemma igen (cirka 20 minuter med bil enkel resa och 40 minuters arbete hos kund). 02:30 larmade övervakningssystemet igen och jag fick upprepa proceduren. 100% extra på vanlig timlön och endast ersättning för tiden hos kund (80 minuter) hade inte känts som en bra ersättning för den natten. Det hade känts oskäligt. ;)
Oskäligt den gången, ja. Men för det mesta fick du sova. Tänk på alla som jobbar nästa dygnet runt utan annan ersättning än en låg månadslön. Då kan man tala om oskäligt.

Mikael_L
B BertStL skrev:
Tänk på alla som jobbar nästa dygnet runt utan annan ersättning än en låg månadslön. Då kan man tala om oskäligt.
Ja det är verkligen oskäligt, jag håller helt med dig.
De borde istället få drygt 5000 kr för varje uppdrag.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tycker det är klart olämpligt att hänga ut andra med namn och personuppgifter här, oavsett vad man tycker om någon eller hur lätthittad vederbörande är.
Ursäkta OT alla och ska inte försvara publiceringen som Snurresprätten gjort men kollade igenom delar av tråden och det kan ses att i inlägg #269 så publicerar TS själv sitt fulla namn.

Så grävet var nog inte så svårt som gjordes gällande tidigt...

B BertStL skrev:
Nja, professorn kör nog inte själv, så han lär nog förbereda sig under resan. Eller jobba med sitt vanliga jobb.

Och då ser professorn till att det går tåg till alla elektrikern arbetsställen samt att det finns ett par hus på det tåget så elektrikern kan arbeta med installationer under resans gång då?

B BertStL skrev:
Och orimliga priser kan man inte kräva ut av kunder, eftersom de är oskäliga
Du har hävdat ett antal gånger att du anser att kostnaderna är oskäliga och därför inte giltiga.

Visst, om en kostnad är oskälig har konsumenten all möjlighet att bestrida dem.
Låt säga exempelvis att Bravida hade tagit ut samma kostnad för ett inplanerat arbete under ordinarie arbetstid.
Då hade de inte haft någon extraordinär kostnad för sin personal och generell branschstandard ligger betydligt lägre. Då hade det varit rimligt att påstå att kostnaden var oskälig.

Men, nu har du letat upp en jourtjänst, under jourtid. (Bravida har ett helt separat telefonnummer för jourtjänst på de få orter där de erbjuder det)
Som redan bekräftats här gång på gång på gång så är Bravidas kostnad för att hålla tjänsten i paritet med den kostnaden som debiterades. Dessutom har det med lätthet gått att se med flera exempel listade i tråden att motsvarande pris och i vissa fall högre, tas ut av andra som erbjuder jour-tjänst utan avtal till privatpersoner, dvs branschstandard.
Hur får du då den kostnaden att bli "oskälig"?

Har du *någon* annan motivation till att kostnaden anses vara oskälig annat än att just *du* anser att den var högre än det du ansåg dig vara beredd att betala?

Det absolut enda förmildrande i ditt tillsynes rättshaveristiska beteende är att du påstår att Bravida inte upplyst dig om att kostnaden för jourarbete är hög i samband med beställningen, men ska jag vara helt ärlig så tror jag på det först när någon av parterna presenterat en inspelning av samtalet...

• Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B BertStL skrev:
Jag har haft ett jobb där jag flög mycket och så särskilt mycket jobb går det inte att utföra under resan. Taxi till flygplatsen, kanske möjligt, men knappt. Sen är det incheckning och säkerhetskontroll dvs inget jobb. På flyget får man normalt inte ha datorn igång under start och landning (eller man fick iallafall inte förr) och under resan sitter man trångt och beroende på arbetsuppgifter är det kanske inte lämpligt att sitta så andra kan se. Alldeles oavsett så är det ju ett problem om man måste ta bil till kunder (som hantverkare normalt gör) och tiden i bilen är halva arbetsdagen, om man inte får fakturera tiden.

Jag ser lite olika scenarion framför mig...

1. TS är för intelligent för sitt eget bästa och får då problem med det vardagliga. Dvs TS förstår inte att jour är något man vänder sig till i nödfall...

2. TS håller på med nån form av experiment här på BH, för att se folks reaktioner på hans utspel. Något som kommer redovisas i hans nästkommande bok...

Eftersom TS är väl medveten om att en hantverkare ska informera om priset. Så tycker jag det är konstigt att han själv inte frågat om det...?:thinking:

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Freddy
F Freddy_kruger skrev:
2. TS håller på med nån form av experiment här på BH, för att se folks reaktioner på hans utspel. Något som kommer redovisas i hans nästkommande bok...
Jag började också misstänka det.

Kan man inte själv, och tydligen så MÅSTE jobbet göras på helgen! Så då ska man inte gnälla heller!

Fattar inte vad som ska vara såå akut??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.